Competència reprova l’eliminació de descomptes en les tarifes del taxi de Barcelona

Defensa que les empreses d’intermediació com Free Now i el preu públic regulat són activitats «complementàries però diferents» i assegura que l’eliminació de bonificacions «perjudica els usuaris»

  • Radiografia dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023

  • Les mesures aprovades pel Govern català que van evitar una vaga durant el Mobile World Congress

Competència reprova l’eliminació de descomptes en les tarifes del taxi de Barcelona

Joan Cortadellas

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’aprovació dels pressupostos del Govern català, divendres passat, porta agafada una llei d’acompanyament que, entre moltes mesures, comportanovetats per al sector del taxi, concretament per a la llei que regula el gremi i que es va redactar el 2003. Tal com ja es va anunciar setmanes enrere, la Generalitat ha blindat la tarifa metropolitana de Barcelona i ha vetat la possibilitat d’aplicar descomptes i bonificacions al que marqui el taxímetre, una maniobra reclamada pels taxistes per apaivagar les pràctiques empresarials de companyies d’intermediació com Free Now, que ja criticat amb duresa la mesura. També, l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco), que a través d’un comunicat considera que aquesta decisió «perjudica clarament els usuaris d’aquest servei».

Free Now ha sigut una mica més suau que la mateixa ACCO en les seves apreciacions. L’empresa, amb presència a diversos països, ha anunciat la seva intenció d’iniciar una ronda de contactes amb els grups parlamentaris que han votat a favor de la modificació de la llei per mirar d’«arribar a un acord beneficiós per a totes les parts». Segons el seu parer, l’eliminació de descomptes i bonificacions «vulnera la llibertat d’empresa dels taxistes, reconeguda en l’article 38 de la Constitució, a més dels principis d’igualtat i proporcionalitat». La firma també recorda que a la capital catalana hi ha «més de 4.000 taxistes que treballen cada mes amb l’aplicació», una transparència en les dades que contrasta amb l’opacitat de Cabify o Uber, que mai han volgut compartir informació sobre els vehicles que tenen o tenien operant a Barcelona a través de llicències VTC.

«Desproporcionat»

L’ACCO considera que la modificació del reglament «no és necessària ni proporcional, i esdevé molt negativa en termes de competència». Encotillar la política de preus, segons aquest organisme, «comporta un greu perjudici en el benestar de les persones consumidores i usuaris dels serveis de taxi contractats mitjançant la mediació, ja que no es podran beneficiar dels millors preus gràcies a determinades polítiques comercials».

Segons l’opinió de l’Autoritat Catalana de la Competència, «el mercat dels serveis de taxi i el de la mediació en la contractació i comercialització d’aquests serveis, si bé estan estretament relacionats, constitueixen dos sectors d’activitat diferents, sotmesos a regulacions diferents», un argument que també Free Now ha defensat en el passat, i ha al·legat que són una plataforma tecnològica i que els suplements responien a la gestió a través de la plataforma.

L’«interès general»

Notícies relacionades

És a dir, que una cosa és el sector públic regulat, i una altra de molt diferent, el «mercat lliure» en el qual, segons l’ACCO, operen les companyies d’intermediació de taxi. Per tot això, l’ACCO considera que la decisió de ficar-ho tot en un mateix sac regulatori «estableix una greu restricció en la política comercial de les empreses de mediació, sense que s’acrediti l’existència d’una raó d’interès general».

No és la primera ni la segona ni la tercera vegada que l’ACCO comparteix un dictamen sobre el sector del taxi. En el passat ja es van posicionar en contra del reglament del Govern que va suposar la pràctica desaparició dels VTC de Barcelona i també tenen obert un expedient sancionador contra Élite Taxi, l’associació líder del sector, per, presumptament, boicotejar la tornada d’Uber a la capital catalana.