Pujar la velocitat màxima

Barcelona estudia suavitzar els nous radars escolars fora de l’horari lectiu

El consistori s’obre a flexibilitzar els 30 km/h màxims actuals i encarrega un informe jurídic després d’haver-s’hi negat rotundament

2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els 12 nous radars de Barcelona en entorns escolars, que han començat a multar aquest gener els que circulin per davant a més de 30 km/h, podrien elevar aquest màxim fora de l’horari lectiu. El govern d’Ada Colau s’obre a estudiar una flexibilització després d’haver defensat amb gran contundència la continuïtat de la restricció fa només un mes, quan ho van sol·licitar PP i Cs en una comissió.

El consistori està estudiant elevar el límit de velocitat a 50 km/h a la nit per exemple, segons ha avançat El Món a RAC1 aquest divendres. Fonts municipals confirmen a El Periódico no només que s’està valorant la mesura a nivell polític sinó que ja s’ha encarregat un «informe jurídic per avaluar i estudiar» el canvi. «No hi ha precedents a la ciutat de radars amb discriminació horària, per això s’ha demanat un informe que concreti la viabilitat, en cas que n’hi hagi», insisteixen portaveus de l’ajuntament.

El document ja s’està elaborant i per ara no s’han concretat quines franges horàries podrien tenir més permissivitat amb la velocitat, ja que la petició de l’oposició anava més enllà de l’horari nocturn i assenyalava els caps de setmana. PP i Cs van qüestionar fa un mes que la finalitat real d’aquests controls fos protegir les escoles i no simplement afany recaptatori, ja que els dissabtes i diumenges baixa molt l’ús ciutadà d’aquests punts de la ciutat perquè estan tancats els centres educatius. Les primeres dades disponibles apunten que a l’estrenar-se van imposar de mitjana 682 multes al dia.

¿Pressió de l’oposició o discrepància interna?

Notícies relacionades

El govern municipal esquiva respondre si la petició de l’informe és conseqüència directa de la petició de l’oposició: «Totes les accions s’avaluen, es monitoritzen i es van estudiant opcions i millores». Les fonts consultades tampoc aclareixen si hi ha una divergència entre els dos socis de govern, ja que l’informe el sol·licita la gerència d’Urbanisme, que depèn de la tinenta d’alcaldia Janet Sanz (BComú), i la defensa tancada dels radars en la comissió de febrer va ser a càrrec de la tinenta d’alcaldia Laia Bonet (PSC).

L’ara líder socialista en el consistori, després de la sortida de Jaume Collboni per centrar-se en la campanya electoral, va arribar a considerar contraproduent rebaixar el límit de velocitat a la nit. «A la nit és quan es produeixen els sinistres més greus, independentment que hi hagi escoles obertes o no», va esgrimir Bonet, que va recordar que 9 de les 23 víctimes mortals en accidents de trànsit dins de Barcelona el 2023 van perdre la vida de nit. «No podem mirar a un altre costat: a 50 km/h un impacte contra un vianant té un 90% de risc de mortalitat, mentre que és d’un 10% a 30 km/h», va asseverar.