Barcelona Entre Tots

Les propostes dels lectors sobre el turisme a Barcelona: més qualitat i prioritat de serveis per al veí

  • EL PERIÓDICO ha recollit idees sobre com integrar millor aquesta activitat econòmica a la capital catalana i hi han despuntat els suggeriments per minimitzar la presència de viatgers ‘low cost’, repercutir l’aportació econòmica del sector als barris que més saturació pateixen i desconcentrar a l’espai i temps les afluències de visitants

A1-161506299.jpg

A1-161506299.jpg / ÀNGEL GARCÍA

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

La veu dels barcelonins s’amplifica des de fa unes setmanes a EL PERIÓDICO per via de la nova secció Barcelona Entre Tots, oberta a recollir idees sobre temàtiques candents a la ciutat i importants per als votants de cara a les pròximes eleccions municipals de maig. En les últimes setmanes l’altaveu s’ha posat al servei de les idees i propostes dels lectors sobre com millorar el turisme a la ciutat, un dels pilars de la seva activitat econòmica. Després d’analitzar les dades, sobresurten suggeriments que apunten a captar viatgers de més qualitat, a compensar els barris més saturats i a descomprimir les afluències, tant als punts més crítics com en els períodes punta.

A poc a poc, els participants han llançat un total de 43 propostes, sobre les quals es podia votar a favor o en contra. El denominador comú és el de millorar el model turístic i aprofitar la recuperació del sector, després de la pandèmia, per ser més selectius sobre el tipus de viatger que convé a la ciutat. Es pot assenyalar que després de la pandèmia, que va paralitzar l’activitat, molts barcelonins han pres consciència del pes del turisme en altres àmbits econòmics (del comerç a l’hostaleria) i de l’impacte de la recuperació sectorial des de l’estiu passat en la remuntada en ocupació i facturació d’aquests últims.

Així, la qüestió del turisme ha passat de ser al podi de les preocupacions ciutadanes en el passat mandat a haver caigut fins a la 12a posició en l’últim sondeig municipal.

En aquest marc, els barcelonins estan interessats en polítiques que afavoreixin un retorn més gran de l’activitat turística i una planificació que permeti la seva integració amb el més baix impacte de les externalitats o efectes secundaris que pot comportar aquest èxit de visitants. La proposta que compta amb més avals és la de «prioritzar els serveis al veí», tant en transport, activitats i recursos.

Sofisticació del turisme

Quantitativament han destacat les propostes vinculades a potenciar la qualitat. Són variades, al·ludeixen a la sofisticació de l’oferta (apuntant cap a visitants més motivats per l’oferta cultural, gastronòmica, sanitària i d’altres) i a minimitzar els que generen pocs ingressos i acudeixen només per ofertes, que en moltes ocasions generen sorolls i problemes de convivència. Però en concret, els lectors apunten a un control o regulació del segment de visitants que no pernocten a la ciutat i la visiten per unes hores, citant els autocars (una de les grans injeccions d’excursionistes, sobretot a l’estiu, procedents de nombroses localitats de la costa) i als creuers, que l’alcaldessa Ada Colau ha posat en el punt de mira mediàtic des de fa uns mesos.

Innovar en la comunicació per captar turistes, i promoure el viatger de perfil tranquil, i que arriba a la ciutat per motius professionals i de negocis, són altres polítiques suggerides.

Repartició del benefici

La pluja d’idees obre la porta també a crear mecanismes de compensació econòmica per a la ciutadania, en especial als veïnats que suporten més càrrega turística. Es planteja fins i tot que en aquestes zones hi hagi ajudes per a la vivenda o el comerç de proximitat. En aquest sentit es considera que la taxa turística pot suposar un filtre per deixar fora el viatger de menys pressupost, i per afavorir un retorn a barris sota pressió.

S’ha de recordar que aquest any s’incrementa el recàrrec municipal de Barcelona a la taxa turística, de manera que als hotels de més categoria es pagaran 6,25 euros per persona i nit, mentre que seran 5 per cap als pisos turístics i entre 3,75 i 5,75 euros per creuerista, en funció de les hores que passin a la ciutat, fins a sumar 52 milions d’euros recaptats en total.

A més, se suggereix comunicar que Barcelona és molt més que les seves icones, i s’han de potenciar els seus múltiples valors.

Despressuritzar punts calents

Notícies relacionades

Alleujar les zones massificades és des de fa anys un dels reptes de l’ajuntament i Turisme de Barcelona. En aquest sentit, el parèntesi de la pandèmia ha servit per desplegar recursos tecnològics que potencien la reserva anticipada i sense cues a les principals icones, i l’organització de visites en petits grups en punts calents. Però els lectors insisteixen en aquesta estratègia, i demanen que s’informi els visitants sobre altres zones d’interès o sobre activitats diferents de les pròpies de les vacances estivals. A més, es posa èmfasi a redistribuir les afluències al llarg de l’any, amb motivacions de viatge que no siguin de sol i platja.

Perfils i interessos

En la recollida d’idees han participat lectors de totes les edats, amb especial presència en la franja de 18 a 25 anys, de 25 a 35 i de més de 65; tant de zones residencials com cèntriques, i de capacitat adquisitiva sobretot mitjana. S’ha de remarcar que els homes són més partidaris de la descentralització, igual com passa amb les zones de rendes baixes; i la recerca de turisme de qualitat és prioritària en els lectors de més edat i als codis postals de rendes més altes.