Sector turístic
Barcelona tindrà el 2023 un 58% de creueristes iniciant rutes a la ciutat i un terç de luxe
El Port afronta el seu primer any de plena normalitat després de la pandèmia amb la previsió d’estabilitzar la seva afluència de passatgers però guanyar quota com a base d’operacions. El 62% de vaixells tindran menys de 10 anys i creixen els propulsats amb gas
A un mes de l’inici de la temporada alta de creuers a Barcelona, el 2023 es perfila com l’any de la tornada a la plena normalitat del sector, que l’any passat encara va viure uns primers mesos de poca activitat per les restriccions que mantenien algunes navilieres i ports. El repte del Port de Barcelona és que la recuperació de les xifres jugui a favor de la ciutat, és a dir, sense augmentar volums de moviment de passatgers però creixent en el percentatge dels que inicien o acaben rutes a la ciutat, per ser els que comporten impacte econòmic. Es calcula que aquest any s’assolirà un 58% en aquest sentit, en els 800 creuers previstos. Un altre element important és que malgrat l’atenció mediàtica que generen les estrenes de megacreuers, la ciutat rep vora un 33% de vaixells integrats a les categories de luxe i Premium, que es caracteritzen per una menor mida, serveis molt exclusius i els seus usuaris que deixen molts més diners en les destinacions visitades.
La previsió en nombre d’escales és similar a la del 2022, però amb més viatgers a bord que l’any passat, quan encara hi va haver moltes rutes amb menys passatge de l’habitual pels espeternecs de la pandèmia. L’any es va tancar amb 2,39 milions de moviments de passatgers, tot i que cal precisar que aquesta xifra no equival a ‘persones’ ja que els que inicien i acaben ruta es comptabilitzen dues vegades. I són pocs els itineraris que comencen en un port i finalitzen en un altre. Quan això últim passa, com en l’àmbit del superluxe amb rutes usualment no regulars, és freqüent que els viatgers s’allotgin en hotels, tant a la ciutat d’inici com en la que acaben. D’aquesta manera, l’any passat es van registrar 650.000 passatgers d’embarcament, una xifra similar en desembarcament i gairebé 1,03 milions en trànsit (escala d’unes hores). L’últim any amb operativa normal, el 2019, va sumar 3,13 milions de moviments.
L’ajuntament treballa amb el port per promoure les sortides iniciades a la ciutat, de manera que els usuaris hi passen diverses jornades, realitzen més despesa i les seves visites turístiques queden més distribuïdes en el conjunt de l’urbs en lloc de saturar el centre.
Combustibles menys contaminants
Però un altre dels fronts, el mediambiental, se centra en l’estratègia d’atraure les naus més modernes de la flota mundial, perquè incorporen l’últimes tecnologies per reduir l’empremta contaminant i resultar més sostenibles. També s’ha impulsat un pacte sectorial. En aquest sentit, els passos fets per la infraestructura per a la seva electrificació el 2026 (per a creuers) i perquè els vaixells que funcionen amb gas natural liquat (GNL) puguin repostar a la ciutat estan donant fruit. Fonts portuàries indiquen que el 2023 el 20% de les escales seran de vaixells preparats per utilitzar el combustible esmentat.
Les grans novetats del sector també donaran protagonisme a Barcelona, que escullen per aquestes facilitats i pel fet de comptar amb les terminals més modernes del sud d’Europa. Els dos fets semblen compensar en bona mesura les companyies de creuers per les taxes turístiques que han d’abonar a la capital catalana (aquest any de 5,75 euros per a vaixells que facin nit al port, i de 3,75 euros per a escales de menys de 12 hores) i assumeixen elles, cosa que no passa en la majoria de ports.
Així, al llarg de l’any el port comptarà amb vuit barcos que faran escala per primera vegada a la capital catalana. O l’arribada de novetats que apostaran per la ciutat com un dels seus ports base. Entre ells destaquen, per exemple, el nou ‘MSC World Europa’ de la naviliera italiana, propulsat per GNL i omplert de sorpreses per als addictes a les vacances al mar, amb sortides setmanals. Aquesta companyia sumarà en total 111 visites a Barcelona aquest any, amb 550.000 potencials moviments de creueristes. Amb gas liquat hi haurà també estrenes per part d’Aida, Costa Cruceros i P&O.
Però a més es repetirà la desfilada dels barcos més avantguardistes quant a disseny i prestacions. Entre altres arribades destacables destaquen l’‘NCL Prima’, del 2022, per a 3.215 passatgers i que destaca per la seva oferta gastronòmica i recreativa, com a primer d’aquesta nova sèrie i amb algunes arribades o finals de ruta a la ciutat. El seu novíssim germà bessó ‘NCL Viva’ aportarà escales puntuals en els seus itineraris més llargs des del nord d’Europa.
Barcos de luxe i flotes renovades
El Port de Barcelona remarca que aquest any el 62% de les escales seran de vaixells que tenen menys de 10 anys. Per tant, més «eficients i sostenibles», fins i tot malgrat les seves grans dimensions. La companyia Royal Caribbean, per exemple, posicionarà tota la temporada alta a l’espectacular ‘Symphony of the Seas’, inaugurat fa cinc anys ja amb rutes mediterrànies i que ara torna a Barcelona.
Però tot i que els grans creuers resultin els més cridaners, el port barceloní no ha deixat de temptar els operadors de luxe o categoria Premium, les característiques de la qual es defineixen, en essència, per la qualitat i personalització del seu servei, la ràtio d’espai per passatger, l’exclusivitat de les seves excursions i les seves tarifes. Segons dades a què ha tingut accés aquest diari, suposen actualment un terç de l’operativa local, prenent com a mostra el 2022. Es calcula que d'aquests, un 51,1% són barcos de mida petita; un 46,7% són mitjans i només el 2,2% són barcos considerats grans (més de 4.500 passatgers, en l’apartat Premium, i que alinea navilieres com P&O, Cunard, Celebrity, Crystal, Explora, Holland America, Oceania, Princess i Virgin). Entre les principals incorporacions de l’any en aquest segment, destaca l’‘Oceania Vista’, que destaca per la seva elegància i qualitat gastronòmica, i que recalarà a la capital catalana a partir de l’agost.
Més grans de 60 anys
Mentre que l’Ajuntament de Barcelona ha intensificat en els últims mesos la seva campanya per retallar el volum de creuers –que en escales d’unes hores suposen només una petita part del còmput d’excursionistes que visiten la ciutat amb autocar o trens procedents d’altres municipis turístics–, el sector es defensa destacant aspectes com l’edat d’aquests viatgers, que l’allunya dels patrons del turisme ‘low cost’ juvenil o incívic que arriba a la ciutat per altres vies. Els defineixen com a «respectuosos» amb la ciutat i amb els seus habitants. Amb dades del 2022, un 14% eren menors de 18 anys; un 6% tenien entre 18 i 25 anys; un 5%, entre 26 i 30; un 11% de 31 a 40 anys; un 15% de 41 a 50; un 18%, de 51 a 60; i un 31% més grans de 60 anys.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia