El taxi de Barcelona acusa Uber, Cabify i Bolt de crear un càrtel per pactar preus en els VTC

El taxi de Barcelona acusa Uber, Cabify i Bolt de crear un càrtel per pactar preus en els VTC

Ferran Nadeu

1
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Davant la cançó que el taxi és un monopoli, els mateixos taxistes han decidit sortir a l’ofensiva i demostrar que on hi ha un càrtel, on es pacten preus, segons la seva opinió, és en el sector dels VTC. Concretament, les plataformes Uber, Cabify i Bolt. L’associació Taxi Project, una branca d’Élite Taxi, l’associació líder del taxi metropolità de Barcelona, ha presentat aquest dimecres una auditoria feta per la consultora Eticas que mostra indicis sobre pràctiques que consideren il·legals. No només quant als preus, sinó també pel que fa als drets dels treballadors, uns conductors, asseguren, que no veuen respectats els seus drets laborals, i pel que fa als mateixos consumidors, ja que l’algoritme que marca les tarifes d’aquestes companyies no garanteix l’equitat.

Notícies relacionades

En les seves conclusions, l’auditoria, feta junt amb l’Observatori de Treball, Algoritme i Societat (TAS), assegura que els preus «d’Uber, Cabify i Bolt semblen col·ludir en algunes de les rutes més importants d’Andalusia i Madrid». Van analitzar les tarifes d’aquestes empreses durant tres mesos en què van recollir 12.000 dades per ruta. Han arribat a la conclusió que hi ha indicis de «fixació de preus per mitjans algorítmics que vulnera la llei de defensa de la competència». Per tot això, Tito Álvarez, portaveu de Taxi Project, ha avançat que a l’abril presentaran una denúncia davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè prengui les mesures oportunes.

Una altra de les conclusions és que l’ús d’aquests algoritmes en les aplicacions de transport amb VTC «per mediar en les relacions laborals no té transparència en el pagament i l’elaboració de perfils, i pot portar a discriminar els treballadors de les plataformes per absència per motius legalment protegits». Perquè s’entengui, denuncien que un conductor que no cobreix el seu cotxe per raons ineludibles «és castigat per aquestes empreses amb una reducció dels serveis», cosa que, al seu parer, és il·legal, perquè són penalitzacions que no s’ajusten a cap legislació vigent i «atempten contra els drets dels empleats».