Comerços polèmics
Expedientades per infraccions 18 botigues de ‘souvenirs’ a Ciutat Vella
La patronal de comerciants del Gòtic demana frenar el creixement de l’oferta d’articles de record i també de botigues de monocultiu turístic. Les espardenyeries són un dels negocis en eclosió
Les queixes dels comerciants a Ciutat Vella sobre l’alarmant expansió de botigues que venen ‘souvenirs’ al districte, malgrat la seva limitació en el pla d’usos de la zona, i sobre les presumptes infraccions dels que obtenen llicència amb una altra teòrica especialitat comercial però que acaben distribuint sobretot objectes de record turístics, s’ha traduït en una campanya d’inspeccions que va començar l’any passat i que ha revisat 136 establiments fins ara, amb un resultat de 18 botigues expedientades i un parell amb una sanció de tancament durant sis mesos.
Els treballs de control van resultar, com va informar aquest diari fa setmanes, en un balanç de 90 negocis amb possibles infraccions, però fonts del districte assenyalen que la majoria van ser reparades ràpidament. Per això es va obrir expedient només en 18 casos, dels quals la majoria encara estan pendents de resoldre al·legacions. Fonts de Ciutat Vella destaquen que ja s’ha comunicat el tancament temporal de l’activitat de dos d’aquests establiments.
Les «trampes» en la venda de ‘souvenirs’ no són exclusives del centre de la ciutat, sinó que també són patents en altres punts turístics, com l’entorn de la Sagrada Família. Fonts municipals assenyalen que, al tractar-se d’una activitat limitada per plans d’usos, el control transcendeix d’aquest territori i s’orquestra des dels serveis centrals d’inspecció, que depenen de l’Àrea d’Ecologia i Urbanisme.
El balanç, en qualsevol cas, es queda curt segons l’associació Barna Centre, que representa el comerç del Gòtic, on, després de l’onada de negocis tancats per la pandèmia, van brollar una infinitat de reobertures d’articles turístics o destinats a aquest públic. Cal destacar dues casuístiques. D’una banda, l’obertura de negocis que suposadament són de regals o de tèxtil però en els quals, a simple vista, s’aprecia que hi ha més d’un 20% d’articles de record (com limita la normativa vigent). Aquests són els casos en què, si el consistori detecta infraccions, ordena reparar. I només sanciona si no es reparen. Altres sancions s’apliquen a comerços amb aquesta especialitat reconeguda (prèvia a la regulació) però que incompleixen aspectes formals, com col·locar productes a la façana o a l’entrada de la botiga.
Monocultiu autoritzat
Però un altre problema molt més difícil d’atallar és el de les botigues que, tot i que no venen els productes que es consideren tradicionalment turístics (imants, objectes de Barcelona, samarretes representatives, ventalls i d’altres), també estan fomentant el monocultiu turístic, ja que s’enfoca en el viatger. És el cas de l’allau de botigues generalment franquiciades d’espardenyes (una eclosió) teòricament artesanals, de fundes per a mòbils, d’articles fets de suro, de productes cannàbics, de caganers, d’ulleres de sol i bijuteria modesta que, amb un mateix model, es reprodueixen sobretot pel Gòtic, però també al Born i a la Barceloneta.
N’hi ha desenes i el seu desplegament no atén les necessitats del públic local, sinó la compra de regals vinculats a Barcelona o capricis del visitant, per això no aporta cap valor afegit i distintiu al barri, com reivindica la patronal del Gòtic, que fa mesos que reclama un pla per millorar la qualitat de la seva oferta, ara que s’han aixecat per fi la majoria de persianes. La seva presidenta, Teresa Llordés, advoca fins i tot per nous instruments administratius per poder vetllar per un equilibri comercial de qualitat.
A la Barceloneta, el tancament d’una sabateria de tota la vida ha donat lloc al passeig de Joan de Borbó a ‘souvenirs’, ulleres de sol i carcasses de mòbils.
Joan Carles Tasies, propietari de la Manual Alpargatera, va contactar amb aquest diari a finals de gener per denunciar «la invasió de botigues d’espardenyes que hi ha al centre». «No només hi ha una ‘superpoblació’ (fins i tot n’han posat una davant la nostra), sinó que alguns diuen que són els autèntics», es va queixar, indignat per ser una botiga històrica ara arxicopiada i, a sobre, envoltada de franquícies que presumeixen d’artesania. Com que ja no poden vendre ‘souvenirs’ per les inspeccions, argumentava, «moltes han decidit canviar de producte i oferir espardenyes». «Ens han copiat tot el que han pogut», insistia pocs dies abans de morir sobtadament. La Manual seguirà endavant amb el mateix equip, però cada vegada està més envoltada d’un producte que el turista no sol distingir.
En l’àmbit dels comerços clonats d’articles enfocats al visitant, legalment no poden qüestionar-se. Però el seu creixement sí que afecta el ‘mix’ comercial desitjable. Darrere d’alguns productes concrets hi sol haver sobretot inversors pakistanesos, apunta un comerciant que ha viscut de prop la transformació del carrer Comtal. «Entren a la teva botiga i t’ofereixen quantitats enormes pel traspàs. Si respons que no, et diuen que tornaran a intentar-ho més endavant», explica. Al final, tempten alguns empresaris. En altres casos són operadors nacionals en expansió en àrees turístiques.
El repte de regular millor
Notícies relacionadesEn paral·lel, la normativa sobre ‘souvenirs’ –de fa més de tres lustres i endurida el 2018 amb moltes queixes per part dels operadors– suma molts anys de crítiques. La seva formulació és ambigua, addueixen. Solen posar com a exemple les samarretes del Barça, considerades ‘souvenirs’, davant les d’altres equips. O l’artesania, que es publicita amb majúscules, però només és ‘souvenir’ a efectes legals si representa la ciutat.
D’aquesta manera, les botigues que s’han obert recentment amb llicències diverses però amb una evident oferta de records, defensen que estan dedicant una cinquena part dels seus articles a aquesta finalitat, com marca la normativa. Després d’una inspecció, n’hi ha prou amb eliminar la presència dels productes més clamorosament turístics i canviar-los per samarretes de moda, per exemple, tot i que a la pràctica es continuïn venent.
Zones acotades i mercaderia limitada
La norma considera botigues de records «els establiments especialitzats en la venda i distribució de productes destinats a usos de regal, record, ornament o reclam, coneguts com articles de ‘souvenirs’, així com les artesanies i productes tradicionals susceptibles de ser adquirits com a record típic. S’inclouen, entre d’altres, articles tèxtils, com samarretes, gorres i barrets; articles de casa, com tasses i cendrers; articles esportius i altres productes típics, bijuteria i marroquineria».
Els establiments consolidats prèviament (exercien l’activitat abans de la seva limitació) han d’acatar aspectes formals sobre la col·locació de la mercaderia i la no invasió del carrer ni les façanes. Les noves botigues estan prohibides explícitament a Ciutat Vella i a l’entorn de la Sagrada Família, del mercat de Sant Antoni, del parc Güell, del Camp Nou, de la Casa Vicens a Gràcia i en perímetres d’edificis monumentals catalogats de nivell A.
La regulació permet vendre ‘souvenirs’ si representen menys del 20% de l’oferta en establiments que principalment venguin altres objectes (per exemple, articles de viatges, bolsos, bijuteria, tèxtil...). Aquestes peces per al turista s’han de situar a la mateixa zona de l’establiment, no ser visibles des del carrer i estar degudament identificades. Molts comerciants utilitzen aquesta excusa per vendre’ls sota l’aparença d’altres rètols comercials.
.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- De l’avís a Vinícius a la filtració al City
- El temporal descarrega a València i Albacete i causa set desapareguts
- LA GALA DE LA PILOTA D'OR ¿Com es va blindar Aitana Bonmatí?
- Mapes Aquesta és la zona zero de València on ha colpejat la pitjor dana del segle
- Begoña Gómez, imputada per apropiació indeguda i intrusisme