Arrenquen les obres per allargar les andanes d’Arc de Triomf, clau per a R1

Arrenquen les obres per allargar les andanes d’Arc de Triomf, clau per a R1

Miquel Vera / ACN

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La ministra de Transport, Raquel Sánchez, i el conseller de Territori, Juli Fernàndez, han oficialitzat aquest dilluns l’inici de les obres de prolongació de les andanes de l’estació d’Arc de Triomf de Barcelona fins als 200 metres, una actuació «petita però molt necessària» i clau sobretot per a la línia R1 de Rodalies.

Malgrat comptar amb un pressupost de tot just 2,89 milions d’euros, aquestes obres són importants per al sistema, ja que han de permetre que les dues andanes d’Arc de Triomf arribin als 200 metres, en comptes dels actuals 170, de manera que els trens podran circular en doble composició i, així, transportar més passatgers –i que els actuals comptin amb més espai–.

L’estació de tren d’Arc de Triomf, al no tenir andanes de 200 metres, és una mena de coll d’ampolla que limita la capacitat del sistema, i és per això que ja l’any 2008 es va plantejar actuar per resoldre aquesta situació.

Les obres tenen un termini d’execució de deu mesos, si bé les andanes ja haurien d’estar ampliades en uns set. A més, caldrà actuar sobre els actuals ascensors i escales. Així mateix, a les andanes entrarà més llum quan l’actuació hagi acabat.

Al vestíbul de l’estació han pres la paraula la ministra Sánchez, el conseller Fernàndez i la regidora de mobilitat de Barcelona, Laia Bonet.

Sánchez ha destacat l’«esforç» inversor emprès a la xarxa de Rodalies, ja que s’han executat ja més de 1.000 milions d’euros, això és, aproximadament un 30% amb relació als una mica més de 3.460 milions previstos fins al 2025, mentre que les adjudicacions han superat els 2.200 milions d’euros, un 44%. També s’ha mostrat disposada a «arribar a tots els acords que sigui necessari per poder ampliar els serveis».

Gestió de Rodalies

En el marc de l’habitual polèmica política que envolta Rodalies i davant la reclamació de la Generalitat d’emprendre un traspàs «integral» del servei, la ministra ha insinuat que «davant els que continuen abonats al greuge, els fets són la millor mostra que s’està invertint».

Així, ha cridat el Govern a tancar un contracte programa amb Renfe –que asseguri les inversions de l’operador– i a discutir després un eventual traspàs econòmic del dèficit tarifari –és a dir, la diferència entre el cost del servei i el que s’ha recaptat mitjançant la venda de bitllets.

En el marc de la reclamació del Govern d’obrir un nou fòrum específic per al traspàs de Rodalies, Sánchez ha rebatut: «Recuperem espais, taules de treball tècniques que ja hi havia, asseguem-nos, mirem com millorar les freqüències. La Generalitat només ha de dir-ho».

Fernàndez, al seu torn, no ha fet referència a aquesta qüestió més enllà de remarcar la voluntat de l’executiu català de comptar amb un «sistema ferroviari integral».

Sobre l’actuació a Arc de Triomf, ha remarcat que era sobre la taula des del 2008: «És una bona notícia que després de 15 anys això hagi de permetre un increment de la capacitat mitjançant la millora de la infraestructura».

Notícies relacionades

Bonet ha dit que aquesta obra és «fonamental» per a Barcelona, malgrat ser una «operació de cirurgia» que s’ha de portar a terme amb «molta cura».

L’actuació ha de permetre que les validacions anuals a la parada de metro d’Arc de Triomf arribin a la xifra dels 5 milions, segons les estimacions que ha llançat.