Mobilitat i seguretat

Una «zona zero» i control de matrícules blindarà els partits del Barça a Montjuïc

La Guàrdia Urbana ja coordina les primeres reunions entre Ajuntament i club per afinar el pla encarregat a una consultora externa

  • Barcelona preveu 17 llançadores per arribar als partits del Barça a Montjuïc

Una «zona zero» i control de matrícules blindarà els partits del Barça a Montjuïc

Georgina Roig

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

L’Ajuntament de Barcelona i el FC Barcelona ja estan immersos en els preparatius de seguretat i mobilitat que requereix el trasllat temporal del club a l’estadi Lluís Companys de Montjuïc. La Guàrdia Urbana ha rebut la missió de coordinar una sèrie de reunions operatives, que van començar dimecres passat 29 de març, i que uneixen diverses àrees municipals i responsables blaugrana. Les cites no tenen periodicitat fixa i es convoquen una a una, però lògicament s’acceleraran a mesura que s’acosti la mudança del Barça. El primer partit a Montjuïc no té data anunciada però s’espera per al mes de setembre.

Les reunions no parteixen de zero, sinó que llimen detalls i concreten les mesures d’un pla preliminar que el consistori va encarregar a la consultora Doymo. El document, a què ha tingut accés EL PERIÓDICO, es va actualitzar aquest febrer i inclou des d’estratègies d’aparcament i llançadores fins al blindatge de seguretat de l’estadi amb una zona zero molt restringida.

«És un esborrany, una primera proposta que ens serveix de base per començar a treballar», detalla Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona. Com ja s’ha publicat aquest març, la gran hipòtesi inicial és que assistiran a l’estadi uns 55.000 espectadors cada partit, a més de treballadors de l’Anella Olímpica i jugadors i tècnics. I que tres quartes parts de l’afició arribarà sense vehicle propi: a peu (17%), en metro (31%), bus (8%), tren/FGC (4%), taxi o VTC (4%) o a l’autocar d’una penya o altres col·lectius (11%).

Un miler d’autoritzats

Però encara queda un 25% d’assistents previstos que hi voldran accedir –o acostar-s’hi, almenys– a la muntanya en cotxe (15%) o moto (8%). L’últim 2% de públic d’aquest puzle són els únics privilegiats que podran arribar fins a l’estadi en el seu propi vehicle. I és que club i consistori estan d’acord a permetre el pas a dos col·lectius que suposaran entorn de 1.100 persones per partit: els VIP i les persones amb mobilitat reduïda. El mateix club serà qui determini qui integra la llista VIP, que inclouria assegurança als jugadors i cos tècnic i a personal del club.

¿Com filtrar aquest accés restringit? Aquest és un dels temes a debat. La consultora Doymo proposa tres càmeres mòbils de control de matrícules, ampliables amb 11 més a posteriori. Aquest dispositiu ja s’utilitza a la ciutat, per exemple al carril exclusiu per a veïns de la Rambla o a la zona de baixes emissions de les rondes. No són radars ni videovigilància, només ‘veuen’ números de matrícula.

Preguntat per aquests dispositius, Valdés avisa que no són l’única opció sobre la taula: «No és segur que hi haurà càmeres, perquè el control d’accés es pot fer bé també amb altres mètodes, com vigilants de zona amb un PDA, logotips als vehicles autoritzats...». «Elegirem el mètode que sigui més efectiu per comprovar els permisos i més àgil per evitar cues», promet.

La decisió haurà d’estar presa «abans de l’estiu», però Valdés avança que «del primer partit al segon hi poden haver correccions» perquè la posada en pràctica serà determinant. A més dels VIP futbolístics, el gerent de mobilitat municipal obre la porta que residents a la muntanya i treballadors d’altres equipaments pròxims també puguin entrar a la zona d’accés limitat.

Zona zero confinada i checkpoints

El que sí que està clar és que l’entorn més immediat de l’estadi serà inaccessible, quedarà totalment confinat. Tres talls de trànsit estratègics, amb barreres ‘New Jersey’ de formigó a l’asfalt, impediran l’accés de qualsevol vehicle per protegir la massa d’atropellaments i atemptats. El perímetre podria ser una mica més ampli que els dies de grans concerts i esdeveniments, en els quals ja s’aplica aquesta metodologia de blindatge.

La proposta de la consultora és impedir arribar al passeig Olímpic des de l’avinguda de Miramar i el carrer Doctor Font i Quer, i tallar l’avinguda de l’Estadi a l’altura del Jardí Botànic. La ubicació definitiva la decidiran els Mossos d’Esquadra i la Guàrdia Urbana. «Les ‘zones zero’ són una metodologia que ja s’aplica en grans concentracions de persones per evitar riscos, de fet també s’utilitza al Camp Nou al tallar la Travessera de Gràcia», indica el gerent.

Notícies relacionades

Com a segona corona de restricció, Doymo preveu vuit punts de control de trànsit que funcionarien a tall de checkpoint. Serien en rotondes o interseccions, per poder desviar qui no passi el filtre. Només podrien creuar-los els 1.100 vehicles de la llista autoritzada i les llançadores públiques, els autocars de les penyes blaugrana i els taxis i VTC, col·lectius, que s’hauran de dirigir a zones d’estacionament específiques. En aquest sentit, el pla identifica fins a nou solars i quatre trams de carrer aptes per a un ús temporal com pàrquing.

En definitiva, la mudança del Barça convida a assajar canvis de mobilitat a Montjuïc. En especial la continuïtat del trànsit privat, que està cridat a reduir-se progressivament d’aquí al 2029, quan es commemori el centenari de l’Exposició Universal. Sense buscar-ho, el Barça s’erigeix en palanca per al revulsiu que la muntanya espera des de fa tants anys.