Eleccions municipals
ÉliteTaxi demana el vot per a Collboni després d’haver apostat per Colau fa quatre anys
L’associació elogia els socialistes per «l’acostament i la sensibilitat» demostrada cap a un col·lectiu en lluita constant, però també té paraules amables per a Junts, ERC, la CUP i els Comuns

Élite Taxi, l’associació líder del taxi de Barcelona, ha decidit entrar a la campanya electoral de la capital catalana. A través d’un comunicat, la junta directiva d’aquesta entitat, que té com a principal cara visible el mediàtic Tito Álvarez, ha decidit demanar el vot per al PSC de Jaume Collboni. Vistes les explicacions que aporta, no deu haver sigut una decisió fàcil per a aquest peculiar jurat, ja que llança elogis a quatre partits polítics més. «Animem els taxistes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que vagin a votar, pensant en la nostra lluita, sent conscients de qui són els amics i els enemics del taxi», diu l’escrit, que més endavant aposta directament pels socialistes. En les eleccions del 2019, aquesta mateixa associació va instar a votar Ada Colau.
L’associació té bones paraules per a la majoria de partits polítics amb els quals han dialogat en aquests llargs anys de batalla, primer contra les VTC, representades sobretot per Uber i Cabify, i després contra les empreses d’intermediació com Free Now. Tot, amb la por que un monopoli aliè al sistema d’autònoms de tota la vida aconsegueix el control de la professió, condicionant el mètode de treball i les tarifes, cosa, aquesta última, descartada, ja que és l’Administració pública qui estableix els preus del gremi.
«La millor interlocució»
Sobre els socialistes, Élite elogia la tasca de les regidores de Mobilitat, Rosa Alarcón i Laia Bonet, que han sigut, a la seva manera de veure, «determinants en aquests últims anys». «L’acostament i la sensibilitat que han mostrat amb el sector ha forjat una cosa que va més enllà. Amb elles, hem tingut la millor interlocució que el taxi podia tenir en les institucions». Actualment, assenyala l’entitat, el PSC «treballa amb el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, per modificar la LOTT (llei d’ordenació dels transports terrestres) i evitar que milers de VTC de plataforma se’ns colin per la porta de darrere».
Els agraeixen, a més, que hagin impulsat l’aplicació pública PICMI, operativa des del novembre passat i que permet sol·licitar un servei de taxi sense haver de dependre de la mà alçada o de les empreses privades d’intermediació. També recorden la pandèmia, quan, evoca Élite, els socialistes «van aconseguir que les entitats bancàries donessin moratòries als taxistes i aquests no perdessin la seva llicència» i finalment, elogien el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, per haver donat l’«ordre directa a la Guàrdia Urbana perquè es compleixin les normes dels VTC». «Les més de 8.000 denúncies des del 2021 són prova d’això».
Llicències pels núvols
Si es mira enrere, resulta una cosa irònica que es demani el vot per al PSC. Es pot al·legar que són partits diferents, però el cert és que va ser en temps del president José Luis Rodríguez Zapatero (PSOE) quan es va aprovar la llei Òmnibus (2009) que va trencar l’equilibri entre llicències de taxi i VTC i va obrir la porta que es dispensessin a discreció permisos de lloguer de vehicles amb conductor. Aquell colador no es va tapar fins al 2015, ja en temps del PP de Mariano Rajoy en el Govern. El dany ja estava fet: milers de noves credencials que aplicacions com Uber o Cabify van començar a explotar per tot l’Estat, sobretot a les grans ciutats. Amb un interessant efecte col·lateral: unes llicències que van costar unes desenes d’euros es van revaloritzar fins als 70.000 euros.
Notícies relacionadesEn el seu comunicat, Élte Taxi critica el PP, Ciutadans i VOX pel seu suport al lliure mercat i la liberalització de llicències –«deixant anar el rotllo de la modernització i altres milongues» – i en canvi té bones paraules tant per a Junts com per a ERC i Barcelona en Comú. De la llista de Xavier Trias destaca Damià Calvet, que en la seva època de conseller de Territori va aprovar el decret català que va donar el primer cop de gràcia a Uber: 15 minuts de precontractació i prohibit geolocalitzar els vehicles a través d’aplicacions. privades.
A ERC li agraeixen l’impuls a un altre decret, del juliol del 2022, que va relegar definitivament les VTC al seu antic negociat de serveis privats exclusius. «La interlocució amb l’actual direcció general de Transports és excel·lent», detalla el comunicat. A la CUP li aplaudeixen el seu suport incondicional als taxistes i als Comuns el reconeixen el seu paper d’intermediador amb altres administracions. Colau va ser de fet la persona elegida fa quatre anys per Élite Taxi quan també es van animar a demanar el vot per un dels candidats. Llavors, la nota de premsa de l’associació portava per títol ‘Carta per a la nostra Ada padrina: amb tu va començar tot’. Amb Collboni, menys floritures: ‘Carta oberta al sector del taxi de l’AMB’. El 2019 van triar el cavall guanyador (va vèncer ERC, però Colau es va emportar l’alcaldia). Veurem si el 2023 Élite Taxi es confirma com el pop Paul de les eleccions a Barcelona.
- Final d’un pontificat L’ala dura del conclave augura un cisma si s’elegeix un papa continuista
- Polèmica en l’enterrament del Pontífex Un cardenal acusat d’encobrir delictes de pederàstia participarà en el ritu del tancament del taüt del Papa
- Final copa del rei Plantada històrica del Madrid a la Copa: ni entrena ni assisteix a les rodes de premsa
- Les principals cases d’apostes ja tenen un candidat favorit per ser el nou Papa
- Un mosso rescata els dos ocupants d'un cotxe després de xocar contra un mur i caure a una piscina
- POLÍTICA INTERNACIONAL La mort del papa Francesc debilita el front progressista en la batalla ideològica global amb la ultradreta
- La ‘política exterior’ del pontífex argentí L’audàcia diplomàcia dels gestos del papa Francesc
- Medi ambient Experts asseguren que Catalunya necessita noves xarxes de transport d’energia malgrat el rebuig de les MAT
- Barcelonejant Collboni poda roses i Pilar Eyre tanca la nit
- GP D’ESPANYA DE MOTOGP Marc Márquez provoca el primer deliri, a Jerez, amb la seva vuitena victòria