Investigació judicial
La seguretat de les portes del metro de Barcelona arriba a judici
Un jutjat investiga l’accident d’una dona al metro de Barcelona
A una dona se li va quedar atrapat el canell a l’intentar accedir al tren quan es tancava la porta i va ser arrossegada per l’andana
Cap a les 15.41 hores del 3 de juliol del 2015, Núria Carrera Altarriba, que llavors tenia 62 anys, va accedir a la parada del metro de Vall d’Hebron de la Línia 5. Després d’arribar a l’andana va veure que el comboi estava aturat. Les portes començaven a tancar-se, després que sonés el xiulet d’avís, i per impedir-ho va introduir la mà dreta o avantbraç. Va quedar atrapada i el tren es va engegar. A l’intentar pujar a l’estrep del vagó, la dona va relliscar i la cama esquerra va anar a parar al forat entre el metro i l’andana. Va ser arrossegada uns metres, fins que el tren es va aturar. La fiscalia afirma que el conductor no va comprovar que la usuària intentava accedir al vagó. L’acusació particular afegeix que el sistema de seguretat del tancament de portes no complia la normativa, al superar-se espai que impedeix que el tren arrenqui.
Està previst que el judici contra el conductor del comboi i l’empresa pública Ferrocarril Metropolità de Barcelona, que juntament amb la companyia asseguradora figura com a responsable civil subsidiari, se celebri el 15 de juny vinent en un jutjat penal de Barcelona. La fiscalia reclama 15 mesos de presó per a l’únic acusat, el maquinista, a qui se li atribueix un delicte de lesions imprudents, i el pagament d’una indemnització de 188.000 euros, més els interessos legals. L’advocat Álvaro Amigó, que exerceix l’acusació particular en nom de la dona, sol·licita la mateixa pena de presó, però una indemnització més alta: 358.497 euros.
Les càmeres de seguretat instal·lades a l’andana van gravar l’incident i com la dona era arrossegada. L’afectada va patir diversos traumatismes, va estar ingressada 330 dies en un centre hospitalari, va estar 23 dies a l’uci i es va sotmetre a 12 intervencions quirúrgiques. Un portaveu de TMB ha assegurat que no fan valoracions sobre causes judicials obertes i que estan disponibles en el que la justícia requereix.
La polèmica modificació
El comboi era de la sèrie 5000. En la seva documentació consta que el tren no es posarà en marxa si les portes no estan completament tancades. L’advocat de la víctima relata en el seu escrit d’acusació que la norma d’aplicacions ferroviària i sistema de porta d’accés (UNE 14752 de 2005) va permetre a Ferrocarril Metropolità una petita modificació d’aquesta mesura de seguretat, en la qual el tren pot posar-se en marxa si les portes es troben obertes fins a tres centímetres d’ample i sis de llarg. Les mesures de la mà, braç o canell de Núria Carrera, segons l’acusació particular, excedeixen d’aquestes dimensions, per la qual cosa amb la modificació, al seu entendre, «superava els límits», cosa que va donar lloc que el mecanisme de seguretat no s’activés.
El lletrat recalca que el xivato que sona quan tanca les portes «no impedeix» l’entrada de persones a l’interior del comboi, no hi ha avisos de megafonia i només hi ha algun cartell «il·legible i difícil de percebre» per a la majoria dels usuaris. El xiulet, al seu entendre, no és «efectiu ni persuasiu» perquè la gent no entri al tren. En aquella època, tampoc s’havien col·locat en aquesta estació les portes que precedeixen l’entrada als vagons.
El conductor acusat
La fiscalia no fa cap menció a aquesta possible deficiència i únicament responsabilitza el conductor del comboi, tot i que també concreta que la dona va desatendre les advertències que instaven a no introduir-se als vagons quan sonessin les indicacions acústiques. En el seu escrit d’acusació relata que el maquinista no va comprovar en l’últim instant i mirant a través del retrovisor que cap usuari intentava entrar al vagó. Si ho hagués fet, precisa, s’hauria adonat que la dona tenia atrapada la mà en una porta.
El conductor acusat va explicar en el seu dia davant el jutge que no entenia què havia passat, ja que el metro no es posa en marxa si no estan les portes dels vagons tancades. «Tinc un ordinador a bord que em marca quan les portes estan totalment tancades i hi ha un senyal en vermell que s’encén i s’apaga. Si està encès és que les portes estan obertes o hi ha una cosa bloquejada. El sistema no em deixa iniciar la marxa ni en manual ni en automàtic», va assegurar.
Davant la insistència de l’acusació, el conductor va afirmar: «Sempre que hi hagi una porta oberta o una porta bloquejada o que me l’aguanta algú, el sistema no permet traccionar, arrencar, iniciar la marxa». I va insistir: «És impossible que iniciï la marxa amb una porta oberta. Mai». «¿Tot i que sigui mínimament?, va preguntar el lletrat: «No, no pot. Mai».
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia