En circulació des del setembre

Més d’una hora esperant l’‘autobús a la carta’ a Barcelona

Veïns de Torre Baró es queixen de demores prolongades al bus a demanda | TMB i l’Ajuntament les qualifiquen de «casos testimonials», però es planifica construir dues rotondes per millorar la fluïdesa

  • Les vagues d’autobusos al Baix Llobregat arriben al final després de mig any de protestes

  • OPINIÓ | Torre Baró, el blues de l’autobús 47

Més d’una hora esperant l’‘autobús a la carta’ a Barcelona

JORDI OTIX

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Asseguren que el retard més gran que coneixen es va produir la setmana passada. «L’autobús va trigar 84 minuts a arribar per fer després un trajecte de només nou minuts. I a sobre plovia... En el temps que va trigar, em planto amb cotxe a França», compara Toni Ruiz, veí de Torre Baró, a Barcelona

Al costat sud del barri enclavat a la falda de Collserola, el bus a demanda funciona des del setembre passat, quan va substituir una línia amb escassa freqüència de passada. A través d’una aplicació, el vehicle acudeix a petició d’un passatger per desplaçar-se al llarg d’una ruta amb 34 punts de recollida disseminats entre Torre Baró, Vallbona, Ciutat Meridiana i la Trinitat Nova. Entre altres avantatges, prometia als viatgers escurçar el temps d’espera en les parades. «Ens van dir que seria com tenir un Cabify a la porta», afirma Ruiz. No obstant, han despuntat les queixes per demores excessives. 

«És habitual que tardi 35, 40 o 60 minuts. Tot i que no és diari, també s’ha retardat més de 70 i 80 minuts», expliquen al barri. En canvi, l’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona(TMB) afirmen que l’arribada del bus es dilati de 40 a 60 minuts només passa en el 2% de les reserves. «Són casos testimonials però, tot i així, es volen evitar. Estem treballant per rebaixar aquells intervals», responen. En aquest sentit, es traça construir dues rotondes per mirar de millorar la fluïdesa.

«No és cert que siguin casos esporàdics», replica José Antonio Martínez Vicario, vicepresident de l’Associació de Veïns de Torre Baró. «Passa cada dia, sobretot els laborables. Els retards més baixos són de 20 minuts, però pot haver-n’hi de 50, 60 o 70 minuts», adverteix. 

El veïnat comparteix les incidències del bus a demanda en un grup de Whatsapp creat a l’efecte per alertar tècnics del districte de Nou Barris. Les reivindicacions pel transport públic venen de lluny: va ser a Torre Baró on es va segrestar un bus de la línia 47 el 1978 per protestar per la falta de connexions amb la resta de la capital, com reviurà una pel·lícula a punt de rodar-se. «Portem 97 reclamacions en dos mesos, amb retards a partir de 50 minuts», precisa Ruiz.  

Versions oposades

El malestar del moviment veïnal no casa amb les dades que TMB i l’ajuntament ofereixen. Defensen que més del 90% dels viatges «han tingut un temps d’espera inferior a 25 minuts». Segons les seves estimacions, els recorreguts que s’han programat amb almenys 45 minuts d’antelació solen demorar-se d’un a tres minuts sobre l’hora sol·licitada. Els que es reserven al moment triguen de 14 a 16 minuts de mitjana, estimen l’empresa pública i el consistori.

«Els resultats no coincideixen amb el que hi ha al barri. Diuen que tot va bé però, a la pràctica, el bus es retarda contínuament», retreu Vicario. «Diuen que les reserves d’última hora promouen els retards. Però pot passar que no sàpiga quan tornaré a casa o, si vaig a comprar, no sé si hi estaré dues o tres hores. ¿I si tinc una urgència?», planteja.

Els veïns comenten que l’aplicació falla de vegades, perquè esborra peticions tramitades amb fins a 15 dies d’anticipació o canvia l’hora de pas del bus sense previ avís. A més, remarquen que la cobertura de telefonia és deficient en alguns llocs de Torre Baró.

«T’obliga a planificar-te per reservar amb temps i perquè altres veïns no te’l treguin quan necessites ser puntual. Pot passar que un conductor demani 10 minuts d’espera a un viatger per recollir-ne un altre. Però el problema més gran és sol·licitar el bus per ja», desgrana una resident de la zona. «A partir de dos quarts de nou de la tarda ja no deixa demanar una reserva urgent. Has de pujar caminant, trucar algú perquè vingui a buscar-te o, a la desesperada, agafar un taxi, que costa sis o set euros. Em surt més a compte pagar el menjador al nen que no que vingui a dinar, perquè acabaria havent d’anar jo a buscar-lo», lamenta la dona. Opina que el nou servei suposa un greuge: «Som a 10 minuts del centre i som Barcelona, ¿com pot ser que estiguem així?». 

Pujades i senglars

El camí a casa a Torre Baró pot resultar fatigós. «Hi ha molt desnivell, molta gent gran, amb crosses, amb caminadors... Per anar a l’ambulatori, hem de baixar gairebé dos quilòmetres des de dalt del barri. Que el bus arribi tard són visites al metge que es perden. M’ha passat haver de portar amb cotxe una persona gran perquè arribés a temps», afirma Ruiz. També l’inquieta resignar-se a desplaçar-se a peu i topar amb un senglar: «Fa poc en vaig veure un de gran com un toro. Fa por creuar-te amb ells». 

Notícies relacionades

L’Ajuntament i TMB admeten una lleugera dificultat a Torre Baró Sud, que indueix el bus a demanda a trigar uns quatre minuts més de mitjana en els trajectes planificats sense antelació que a les altres quatre zones de Barcelona on s’ha implantat. Indiquen que els xòfers capegen al veïnat ubicat a Nou Barris amb «la poca capacitat per fer canvis de sentit». Concreten que el gruix de la demanda es concentra en el tram dels carrers Llerona i Balenyà. «Des que s’entra allà es triguen 12 minuts a arribar a un punt en què es pugui girar en sentit contrari. La solució passa per les dues rotondes que estan projectades», addueixen. 

En qualsevol cas, la regidoria de Mobilitat avala que el bus a demanda s’ha revelat com «una molt bona eina que està funcionant». Conclou que ho fa «de forma correcta» a Torre Baró. «Una vegada que les rotondes estiguin construïdes, s’espera una millora important», confia.