Model de ciutat

Barcelona digitalitzarà els moviments dels seus 400 autocars turístics diaris per reduir-ne l’impacte en la mobilitat urbana

  • Les últimes novetats mundials en transport públic se citen a Barcelona aquest dilluns

  • Cinc raons per les quals el turisme amb tren no qualla al nostre país

Barcelona digitalitzarà els moviments dels seus 400 autocars turístics diaris per reduir-ne l’impacte en la mobilitat urbana

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

En els sis primers mesos del 2023, Barcelona ha registrat 33.627 operacions d’autocars turístics, sis vegades més que en el mateix període del 2022, un any en què, d’1 de gener a 31 de desembre, van entrar a la capital catalana prop de 50.000 vehicles carregats de forasters. BSM, l’empresa pública municipal que s’encarrega, entre altres coses, de la gestió de l’estacionament d’aquests busos, ha presentat aquest dilluns una actualització del sistema, l’aplicació SPRO, que ja utilitza per sol·licitar les parades en determinats punts de la ciutat. L’objectiu és processar tota aquesta informació que generen per ordenar i fins i tot predir quins seran els seus moviments. Si no ho evita res, l’enginy –Zona Bus 4.0– estarà en funcionament el 2025.

Amb la nova eina es podrà saber el nombre d’autocars que s’aturen en un determinat espai turístic en una franja horària concreta. També permetrà als conductors planificar anticipadament les seves incursions a Barcelona, amb informació sobre l’estat de les parades, cosa que els permetrà organitzar-se millor. D’alguna manera, si s’aconsegueix l’objectiu últim d’aquest projecte, també la ciutat se n’hauria de veure beneficiada, ja que, suposadament, si els autocars saben que a determinada hora la parada de Diagonal-Marina és plena, és probable que busquin altres destinacions, cosa que hauria de permetre un repartiment més heterogeni dels autocars per la resta de la xarxa viària. És a dir, més disseminats i menys afectació en la mobilitat i el trànsit.

Congrés internacional

Albert Sant, responsable de la unitat d’Estacions d’Autobusos, Zona Bus i SPRO de BSM, ha sigut l’encarregat de presentar el projecte en el si del Global Public Transport Summit, el congrés internacional sobre transport públicque aquesta setmana se celebra al recinte central de Fira de Barcelona, a l’Hospitalet. Sant ha destacat el ventall de possibilitats que s’obren amb la gestió de totes les dades que generen els busos i que ara no es processen. «Creem un sistema intel·ligent de seguiment dels fluxos dels autocars turístics per afavorir un ús més eficient de l’espai públic».

Els canvis també seran visibles a les parades d’autocars, que incorporaran sensors intel·ligents i lectors de matrícula. De la mateixa manera, està previst instal·lar pantalles amb informació que pugui ser útil tant per als conductors com per als turistes. Els xòfers veuran la disponibilitat de places en altres zones pròximes, i els forasters tindran informació sobre itineraris cap als punts d’interès i connexions en transport públic cap a altres punts de la ciutat. La Zona Bus 4.0 disposa d’un pressupost d’un milió d’euros que surt dels fons europeus Next Generation.

‘Boom’ de visitants

Notícies relacionades

La Zona Bus gestionada per BSM disposa de 37 àrees i 168 places, 48 de parada breu i 122 d’estacionament. Els conductors registren les seves arribades a través de l’aplicació SPRO, la mateixa que utilitzen els transportistes per marcar la seva distribució urbana de mercaderies. En només un any de funcionament, segons xifres municipals, aquesta eina ja disposa de 4.052 usuaris actius i ha aconseguit digitalitzar el 85% de les operacions, i amb això l’ús del parquímetre queda relegat a un 15% dels moviments. Durant el 2022 es van produir 49.382 operacions, mentre que el primer quadrimestre del 2023 es va arribar a la xifra de 33.627 moviments, cosa que multiplica per sis els valors de l’exercici anterior.

A més, en un futur també hauria d’ajudar la transformació de l’Estació del Nord, la central de busos que el consistori vol convertir en un «‘hub’ de la mobilitat turística a la ciutat». El projecte també està inclòs en els fons Next Generation (4,8 milions d’euros) i busca convertir la terminal en un «node principal d’arribada i sortida d’autocars turístics, que promogui el turisme cultural de proximitat i, alhora, contribueixi que Barcelona sigui una ciutat més ordenada i pacificada».