26 vehicles per hora a l’estadi
Un camió cada dos minuts: les obres del Camp Nou i l’L9 posen a prova el trànsit a Barcelona
El Camp Nou ja ha començat a ser pres pels treballadors i la maquinària que l’enderrocaran per refer-lo de dalt a baix. La reconstrucció de l’estadi i la reforma dels voltants per crear l’Espai Barçaconformen un projecte colossal valorat en uns 1.450 milions d’euros, unes proporcions gegants que es reflecteixen també en el tragí de camions que ha començat a transitar el districte de les Corts. La remodelació implica un tràfec gairebé constant: es calcula que un tràiler accedeix o parteix del coliseu blaugrana cada poc més de dos minuts de mitjana.
L’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el Barça consideren unes estimacions que plasmen que, si s’imprimeix velocitat de creuer a les obres, a prop de mig miler de camions poden arribar a circular pels voltants del Camp Nou cada dia. La xifra suma la quantitat més elevada prevista de vehicles que donin servei en la posada al dia del recinte esportiu i el vaivé més alt que es concep per assistir els operaris de la perforació del túnel de les línies 9 i 10 de metro, amb un gran pou obert des de fa més d’una dècada a prop del temple barcelonista.
El consistori, el Departament de Territori i el club van convocar els veïns a finals de maig. Les dades que van mostrar en la reunió revelen que 26 camions es dirigiran cada hora en direcció d’entrada o sortida al camp de futbol. No obstant, la junta directiva presidida per Joan Laporta matisa que el flux «variarà al llarg del dia». El Barça ha esquivat respondre a EL PERIÓDICO quina serà la forquilla entre el nombre màxim i el mínim de tràilers per hora que se succeiran al llarg de la jornada. En tot cas, compta que el trànsit rodat es produeixi entre les 08.00 i 20.00 hores i de dilluns a divendres, cenyint-se al que disposen les ordenances municipals.
A part, les excavacions de l’L9 i l’L10 a la zona poden comportar que es traslladin 15 tràilers cada 60 minuts entre les 05.00 i les 14.00 hores (un cada quatre minuts de mitjana), així com set per hora de 14.00 a 23.00 (un cada set minuts i mig). Territori puntualitza que es tracta d’un escenari hipotètic, al qual s’arribaria en el supòsit que la tuneladora adquireixi la capacitat màxima d’extracció. «El flux de camions va augmentant o disminuint en funció d’aquest ritme», indica. Ara es comptabilitzen uns sis camions per hora en els dies en què la tuneladora està operativa.
Al seu torn, hi acudeixen 30 camions al llarg del dia per transportar dovelles a l’ampliació del metro. La conselleria vaticina que l’atrafegament tenaç de vehicles es mantingui fins al primer semestre del 2025, quan hauria d’haver acabat de foradar-se el túnel fins a la plaça de Lesseps.
Si bé es compta que tornin a disputar-se partits a partir de finals del 2024, les obres al Camp Nou s’allargaran fins ben avançat el 2026. Durant els més de tres anys que es dedicaran a modernitzar les instal·lacions, el Barça pronostica que el més gran nombre de tràilers que es creuaran d’anada i tornada al recinte esportiu es donarà des d’aquest mes i fins a mitjans de desembre. Comptant el trànsit generat per la rehabilitació de l’estadi i el que s’associa a l’extensió de l’L9 i l’L10, s’extreu que 32 camions es creuaran en les hores en què una obra i una altra prenguin un ritme àlgid en els pròxims dies.
Neguit veïnal
La intensa freqüència de pas inquieta les associacions veïnals consultades. Temen que dificulti la circulació al barri de la Maternitat i Sant Ramon, amb més de 23.000 habitants, a part d’allotjar un gran nombre d’oficines i facultats.
«¿És normal tot aquest tràfec de camions dins d’un barri? És una quantitat bestial», opina la presidenta de l’Associació de Veïns del Camp Nou, Anna Ramon, que desconfia dels embussos que prediu: «Ja tenim un embut. ¿Per on passarà el trànsit que ara tenim a les Corts? I si no paren de venir més i més camions que hauran d’obrir-se per maniobrar i entrar, ¿no tindrem un disgust amb una moto, una bicicleta o un patinet?».
«Serà un impacte horrorós. Un camió cada dos minuts és una barbaritat. Col·lapsarà l’accés a les universitats i al Club de Polo, que té 11.000 socis», dedueix Marta de Prats, presidenta de l’Associació de Veïns de l’avinguda de Xile. A part, veu un greuge en el contrast entre l’habitual profusió d’autobusos en les proximitats del Camp Nou en els prolegòmens dels partits i el pla de mobilitat traçat per als dies en què el Barça jugui de local a Montjuïc, que contracta busos llançadora i limita els vehicles privats que autoritza a accedir als voltants de l’Estadi Olímpic a poc més d’un miler.
«Ens preocupa que la demolició del camp coincideixi amb les obres del metro», afegeix la presidenta de la Coordinadora d’Entitats de les Corts, Adela Agelet. Les organitzacions veïnals han demanat una nova reunió amb l’ajuntament per abordar amb detall com es pensa evitar que les vies del districte se saturin. «Un camió cada pocs minuts serà una interferència. El paper ho aguanta tot, però una altra cosa és la realitat dels veïns que hauran d’entrar i sortir de casa seva», adverteix Agelet.
Missatge de tranquil·litat
El govern en funcions de la ciutat rebaixa les possibles afectacions. Afirma que les obres «no tindran cap tipus d’incidència fins a l’agost».
«Tenim preparades alternatives de mobilitat en funció de les freqüències que es donin. Segons com evolucionin, es podran modificar», al·lega l’ajuntament. Els eventuals canvis es prendran segons com repercuteixin les obres sobre el trànsit al juny i el juliol, «els mesos amb menys impacte», augura el consistori. Destaca que l’empresaelegida pel Barça, Limak, ha planificat regular les sortides de vehicles per diferents portes del complex blaugrana perquè «els fluxos es distribueixin».
Notícies relacionadesEl Barça assenyala que ha presentat propostes de mobilitat al comitè d’obres de l’ajuntament perquè hi hagi «el mínim d’afectacions al veïnat i la mobilitat». En qualsevol cas, afegeix que el tragí «es reduirà substancialment» cap a finals d’any, «quan s’hagin acabat les demolicions i el moviment de terres», precisa.
Els espectadors no tornaran al Camp Nou almenys fins al novembre del 2024. En tot cas, el moviment veïnal reclama trobar remeis que pal·liïn els embussos i els actes incívics previs als partits –recalquen les molèsties per les bengales que s’encenen sota les vivendes dels jardins de Bacardí– sense esperar que els blaugranes tornin de Montjuïc.
Les obres de l’L9 s’aïllen de les del Camp Nou
El Departament de Territori nega que la reconstrucció de l’estadi del Barça pugui endarrerir la finalització del tronc central de l’L9 i l’L10, que acumula un retard majúscul després que les excavacions es reprenguessin el 2022 després d’un dècada paralitzades. El pou d’atac per on s’extreu la terra per la perforació de la galeria i s’introdueixen les dovelles per estendre el suburbà es troba als voltants del recinte blaugrana. Es convertirà en la futura estació Camp Nou.
La tuneladora acaricia ja Sarrià. Encara haurà de foradar fins a Lesseps perquè els túnels ara inconnexos hi conflueixin el desembre del 2024. La conselleria confia que la ruta completa de l’L9 i l’L10 entri en servei el 2027.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Conselleria de Territori Barcelona Trànsit Joan Laporta Ajuntament de Barcelona La Reforma del Camp Nou Espai Barça
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim
- Primera denúncia davant la fiscalia a BCN per tortures policials en la Transició