Informe de la PTP
Experts en transport públic apressen a modificar el disseny de l’espai reservat a bus i tramvia a la plaça de les Glòries

La transformació de la plaça de les Glòries té la peculiaritat que amaga els cotxes sota terra però manté certs corredors de transport públic que hauran de conviure amb les 12 hectàrees de superfície alliberada. L’associació Promoció del Transport Públic (PTP), una vegada revisada la proposta del govern municipal sobre el pas de les línies de bus i de tramvia, s’ha posat les mans al cap al percebre que seran durament penalitzades sota la premissa que el vianant ha de passar sempre per davant de qualsevol vehicle, tot i que sigui col·lectiu. Per això s’han aventurat, no només a assenyalar les deficiències, sinó també a plantejar una alternativa que sigui beneficiosa per a tots els usuaris del futur parc de la Canòpia.
Vagi per davant que la PTP només incideix en el disseny del pas del transport públic i que no busca posar en evidència tot el projecte d’urbanització de la plaça. «Tampoc tenim res contra el vianant, que defensem a mort», assenyala el president de l’entitat, Adrià Ramírez. La proposta, assenyala aquest expert, no té gens en compte les necessitats de la línia H12 de bus o de les línies de Tram que travessa les Glòries». Explica que es generen tres punts en els quals els combois i els busos de TMB hauran de deixar passar vehicles germans que vinguin en el sentit contrari, que es generen dos girs nous tancats per al tramvia i que tot aquest embolic es produeix a la part est de la plaça, a Badajoz i Independència, on hi ha molt trànsit que a l’altre costat.
A l’oest, al carrer d’Àlaba, a prop del mercat dels Encants, és on la PTP planteja que es produeixin les interseccions de tramvies cap a Verdaguer o Meridiana, d’una banda, o cap a Gran Via i la Diagonal, de l’altra. En la proposta municipal distingeixen quatre punts de conflicte. A Gran Via amb Independència, a Diagonal amb Badajoz, a Diagonal amb Ciutat de Granada i a Gran Via amb Ciutat de Granada; en totes elles es produeixen noves interseccions de línies que dificultaran i retardaran la seva operativitat. No és un ‘tot malament’ el que dicta la PTP, però se li acosta.
«Punt crític»
Notícies relacionadesAdverteixen del «recorregut tortuós que realitza el tramvia, penalitzant els temps de viatge en tots els itineraris entre Glòries i el Besòs», cosa que farà perdre entre tres i cinc minuts, amb referència a l’eliminació de la recta ferroviària que ara connecta la plaça amb Gran Via. La coincidència de les línies T4, T5 i T6 en el tram de la Diagonal fins a Ciutat de Granada crearà, pronostica la PTP, un embús de tramvies, o el que és el mateix, «un punt crític de l’explotació tramviària».
«Tot això es pot resoldre d’una manera molt més senzilla, sense crear tantes interseccions, i creiem sense deixar de banda la prioritat de defensar els drets dels vianants», resumeix Ramírez. La proposta de la PTP busca «Ordenar el transport públic per corredors i no per maneres de transport», de manera que tot passi d’una manera molt més fluida. El seu pla passa per mantenir la independència de les línies de bus i tramvia que van cap a la Diagonal i cap a Gran Via, de manera que no quedin recargolades entre si i no es generin incompatibilitats semafòriques». Tota la proposta, assegura el president de l’entitat, «manté el verd urbà i l’espai per a vianants». «Però no només això –prossegueix–, també és més barata que l’opció municipal».
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet