Informe de la PTP

Experts en transport públic apressen a modificar el disseny de l’espai reservat a bus i tramvia a la plaça de les Glòries

Experts en transport públic apressen a modificar el disseny de l’espai reservat a bus i tramvia a la plaça de les Glòries

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La transformació de la plaça de les Glòries té la peculiaritat que amaga els cotxes sota terra però manté certs corredors de transport públic que hauran de conviure amb les 12 hectàrees de superfície alliberada. L’associació Promoció del Transport Públic (PTP), una vegada revisada la proposta del govern municipal sobre el pas de les línies de bus i de tramvia, s’ha posat les mans al cap al percebre que seran durament penalitzades sota la premissa que el vianant ha de passar sempre per davant de qualsevol vehicle, tot i que sigui col·lectiu. Per això s’han aventurat, no només a assenyalar les deficiències, sinó també a plantejar una alternativa que sigui beneficiosa per a tots els usuaris del futur parc de la Canòpia.

Vagi per davant que la PTP només incideix en el disseny del pas del transport públic i que no busca posar en evidència tot el projecte d’urbanització de la plaça. «Tampoc tenim res contra el vianant, que defensem a mort», assenyala el president de l’entitat, Adrià Ramírez. La proposta, assenyala aquest expert, no té gens en compte les necessitats de la línia H12 de bus o de les línies de Tram que travessa les Glòries». Explica que es generen tres punts en els quals els combois i els busos de TMB hauran de deixar passar vehicles germans que vinguin en el sentit contrari, que es generen dos girs nous tancats per al tramvia i que tot aquest embolic es produeix a la part est de la plaça, a Badajoz i Independència, on hi ha molt trànsit que a l’altre costat.

A l’oest, al carrer d’Àlaba, a prop del mercat dels Encants, és on la PTP planteja que es produeixin les interseccions de tramvies cap a Verdaguer o Meridiana, d’una banda, o cap a Gran Via i la Diagonal, de l’altra. En la proposta municipal distingeixen quatre punts de conflicte. A Gran Via amb Independència, a Diagonal amb Badajoz, a Diagonal amb Ciutat de Granada i a Gran Via amb Ciutat de Granada; en totes elles es produeixen noves interseccions de línies que dificultaran i retardaran la seva operativitat. No és un ‘tot malament’ el que dicta la PTP, però se li acosta.

«Punt crític»

Notícies relacionades

Adverteixen del «recorregut tortuós que realitza el tramvia, penalitzant els temps de viatge en tots els itineraris entre Glòries i el Besòs», cosa que farà perdre entre tres i cinc minuts, amb referència a l’eliminació de la recta ferroviària que ara connecta la plaça amb Gran Via. La coincidència de les línies T4, T5 i T6 en el tram de la Diagonal fins a Ciutat de Granada crearà, pronostica la PTP, un embús de tramvies, o el que és el mateix, «un punt crític de l’explotació tramviària».

«Tot això es pot resoldre d’una manera molt més senzilla, sense crear tantes interseccions, i creiem sense deixar de banda la prioritat de defensar els drets dels vianants», resumeix Ramírez. La proposta de la PTP busca «Ordenar el transport públic per corredors i no per maneres de transport», de manera que tot passi d’una manera molt més fluida. El seu pla passa per mantenir la independència de les línies de bus i tramvia que van cap a la Diagonal i cap a Gran Via, de manera que no quedin recargolades entre si i no es generin incompatibilitats semafòriques». Tota la proposta, assegura el president de l’entitat, «manté el verd urbà i l’espai per a vianants». «Però no només això –prossegueix–, també és més barata que l’opció municipal».