Sentència de la UE

El taxi de Barcelona tornarà al carrer el 14 de juny per exigir la limitació de les VTC interurbanes

El taxi de Barcelona tornarà al carrer el 14 de juny per exigir la limitació de les VTC interurbanes

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tot i que la sentència donada a conèixer aquest dijous tomba una de les seves històriques reivindicacions, els taxistes es mostren eufòrics amb la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que decideix en contra de la limitació de llicències VTC a l’àrea metropolitana. És, de fet, una resolució que prohibeix una cosa que ja fa 10 anys que no s’aplica, ja que aquest equilibri d’una llicència VTC per cada 30 taxis que marcava el reglament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) s’ha convertit en una proporció d’entre 1/5 i 1/10. Tito Álvarez, portaveu d’Élite Taxi, l’organització líder del gremi a Barcelona, s’ha mostrat eufòric amb la sentència, doncs, a la seva manera de veure, més enllà de la clatellada en el seu titular, obre la porta al fet que l’Administració competent decideixi el repartiment en funció de criteris de congestió, mediambientals o d’ocupació de l’espai públic.

És allà on espera que el consistori, i també la Generalitat, es mantinguin forts amb els textos que segueixen vigents, sobretot els decrets del Govern aprovats el 2019 i 2022 que van suposar la pràctica expulsió de les VTC de Barcelona i el seu entorn. El que no queda tan clar és l’espectre interurbà, i per això Álvarez ha anunciat que dimecres de la setmana que ve tornaran a perpetrar una altra marxa lenta pels carrers de Barcelona, en aquesta ocasió, amb la idea de plantar-se davant la Delegació del Govern i pressionar el Ministeri de Transports perquè delegui les competències en el transport entre municipis i així, també des del territori, es puguin establir límits.

Dimecres, 9.00 am

Notícies relacionades

La cita és dimecres 14 de juny a les nou del matí a les Torres Venecianes de la plaça d’Espanya. Des d’allà, a velocitat de cargol, aniran pel passeig de Gràcia per Gran Via. Deixaran els cotxes i aniran al 278 del carrer de Mallorca. Podria evitar-se si abans hi ha un acord o s’obre un diàleg entre el sector i el Govern. De fet, al final de la roda de premsa, Álvarez ha rebut una invitació telefònica per assistir a una reunió a Madrid amb alts càrrecs del ministeri que dirigeix la catalana Raquel Sánchez.

Sobre la sentència europea, el portaveu d’Élite celebra que es mantingui la «doble autorització», en el sentit que Europa continua permetent que hi hagi administracions no estatals encarregades de les llicències de transport de persones. En cas contrari, de fet, implicaria que tampoc els taxis poden gestionar-se des de l’AMB. Així les coses, Álvarez ha explicat que el consistori ha elaborat un informe en què el justifica, per raons de contaminació, congestió i espai públic, la regulació vigent de les credencials de VTC. Això, a la seva manera de veure, mantindria les coses com estan perquè entra dins de les limitacions que estableix la mateixa sentència del TJUE.