La mala sort del Tramvia Blau: la fallida de l’empresa que redactava el nou projecte va allargar el procés 10 mesos més

La mala sort del Tramvia Blau: la fallida de l’empresa que redactava el nou projecte va allargar el procés 10 mesos més

Albert Bertran

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest diari els explicava dimecres que una de les unitats del Tramvia Blau continuava esplèndida davant la cotxera situada al carrer de Bosch i Alsina, a uns 100 metres de l’avinguda del Tibidabo, al carrer, com disposada a tornar a circular. Es podia veure a causa d’unes obres a l’interior que van obligar a treure el menut ferrocarril per evitar que rebés l’impacte de cap runa. Era una bona excusa per actualitzar dades i veure com avança la redacció del projecte de recuperació del ferrocarril de Sant Gervasi inaugurat el 1901, un projecte que està unit a la reforma urbanística de l’avinguda, la ciutat jardí somiada i projectada pel doctor Salvador Andreu. Tot això s’està redactant, sí. Però no ho està fent l’empresa que va guanyar el concurs. Va fer fallida... La mala sort del Tramvia Blau continua i tot el procés ha hagut d’afegir un ajornament de 10 mesos.

Va deixar de circular el 28 de gener del 2018. A les 19.10 hores, Lauren Quer, el maquinista més veterà, va ficar el tramvia número sis a la cotxera i va tancar les portes metàl·liques. «Ja està», va dir. No tenia ànim per a grans discursos, tot i que durant l’últim trajecte, en què hi eren la seva dona i amics, sí que va aprofitar per donar les gràcies i compartir un missatge d’esperança: «Confiem que pugui tornar aviat». Tot això va passar en només 10 dies. El 17 de gener l’ajuntament anunciava el tancament, assegurava que havia arribat «al final de la seva vida útil» i que era necessari un ‘reset’ total de la infraestructura. La notícia va agafar per sorpresa conductors i mecànics: ningú sabia res ni s’havia ensumat la jugada, i a més la casualitat va voler que tot passés poc més d’un any després de la recuperació de l’edifici de la Rotonda, que havia estat dècades podrint-se al costat de la parada del Tramvia Blau de la plaça de Kennedy.

Sense finançament

En el moment que els dos elements, segurament els més representatius d’aquesta zona de l’‘upper’ Diagonal, podien per fi retroalimentar-se, el consistori, que va assumir la gestió d’aquest transport a principis dels anys 80, decideix posar fi a la infraestructura. Sense calendari, sense projecte, sense finançament (primer es va parlar d’11 milions, temps després la cosa va escalar fins gairebé els 20 milions). Apel·lant a l’única cosa que podia justificar una decisió tan precipitada: la seguretat. Dos anys va necessitar el consistori per licitar la «redacció del projecte constructiu per a la renovació de la infraestructura i la reurbanització de l’avinguda del Tibidabo».

Això del tramvia es podia entendre, però que TMB fos el titular d’un concurs públic que inclou la reforma d’un carrer, i que a més es tracti d’una de les artèries més representatives d’una època molt concreta de la ciutat, va ser una sorpresa per a tothom. Començant per la mateixa empresa pública de transports, que encara es frega els ulls davant com han anat els fets. «No és gens habitual, diria que no havia passat mai», concedeix un dels implicats. La companyia pren partit en les propostes de la regidoria d’Urbanisme que l’afecten. No ens tocs aquesta parada, aquí pinta’m un carril bus, vigila perquè les bicis poden perjudicar la velocitat comercial del bus... ¿Però agafar directament les regnes de la urbanització d’un carrer com l’avinguda del Tibidabo? No, això és nou.

El cas és que a mitjans del 2020 es va convocar el concurs públic, tot i que l’adjudicació no va arribar fins al febrer del 2021, i la formalització del contracte, el 23 de març del mateix any. Es va imposar l’empresa TEC-4 després de presentar una oferta de 561.190,63 euros, un preu un 30% per sota del pressupost base amb què va sortir la licitació. Hi va haver uns altres sis postulants que es van quedar pel camí. El guanyador tenia 18 mesos per presentar els resultats. Però a aquesta companyia li va passar el que a moltes altres en temps de pandèmia: va fer fallida. Al trucar aquest diari al telèfon que TEC-4 té a la seva pàgina web, qui respon a l’altra banda és una advocada. «Aquesta empresa va entrar en concurs de creditors el febrer del 2022». És a dir, abans de tenir acabat el projecte del Tramvia Blau.

Nou contracte i pròrroga

Notícies relacionades

Aquesta situació va obligar a canviar d’empresa. El nou conveni es va firmar el 23 de setembre del 2022, set mesos després de la fallida de TEC-4, amb la consultora Meta Engineering, nou nom de l’empresa Audigintraesa, que va quedar segona en el concurs públic i va passar a ser la titular de l’execució. Ja havien passat 16 mesos des de la firma de l’anterior contracte. En aquest nou document, però, les dues parts van acordar en el punt sis una «ampliació de la finalització del contracte de 10 mesos». Amb la qual cosa, si al principi tot havia d’estar resolt el novembre del 2022, i si no ho eviten més fallides i pandèmies, la redacció del projecte constructiu hauria d’estar a punt després de l’estiu.

Quan tot estigui negre sobre blanc, TMB derivarà el projecte al nou govern de Barcelona, liderat pel socialista Jaume Collboni, que en el seu programa electoral promet «fer les accions necessàries per aconseguir el retorn del Tramvia Blau». El que no diu és quan ni com es pagarà. «El que tenien previst aquí en l’anterior mandat se’n va anar tot a la construcció del tramvia per la Diagonal», assegura un entès en interioritats municipals. Qüestió de prioritats.