Nou relat de la ciutat

Barcelona promourà el patrimoni religiós de la ciutat com a filó turístic

Barcelona digitalitzarà els moviments dels seus 400 autocars turístics diaris

Un ‘hostel’ per a dones consolida Barcelona com a destí per a viatgeres soles

Els hotelers preveuen aquest any tant turisme com el 2019 a Barcelona, però de més qualitat

Barcelona promourà el patrimoni religiós de la ciutat com a filó turístic

Àngel Garcia

4
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Amb el repte de difondre el potent patrimoni cultural religiós de la ciutat, Turisme de Barcelona ha començat a explorar un nou relat (o incentiu) per al visitant amb ganes d’història i arquitectura, però també amb motivacions espirituals. El consorci el promourà tant amb una targeta que de moment permet visitar vuit espais destacat com difonent des de la seva web els centres de culte, museus, miradors, activitats, etc. El nou ‘producte’ de promoció turística de la capital catalana s’ha desenvolupat en col·laboració amb l’Arquebisbat de Barcelona. De fet, un estudi destaca que un de cada tres visitants ja visita algun recinte religiós, tot i que la catedral i la Sagrada Família solen copar moltes d’aquestes entrades.

Les visites eren fins ara independents, sense que existís un argumentari global de promoció d’aquest filó turístic que pot seduir tant el viatger interessat en l’arquitectura religiosa com el mogut per la fe. El president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres; l’arquebisbe de Barcelona, el cardenal Joan Josep Omella, i el director del Secretariat Diocesà de Turisme i comissionat de la Barcino Sacra Card, Josep Maria Turull, han presentat la iniciativa aquest dijous, que possibilita fer més accessibles els espais clau del patrimoni eclesiàstic del bisbat de Barcelona «amb la doble condició de vetllar pel patrimoni i augmentar l’oferta cultural de la ciutat» i el seu imaginari turístic. També, a l’àrea metropolitana, per contribuir així a redistribuir els fluxos de visitants.

Apte per a la visita cultural

De fet, Barcino Sacra és un projecte de col·laboració del Secretariat Diocesà de Patrimoni Cultural i el Secretariat Diocesà de Turisme, Peregrinacions i Santuaris, en coordinació amb les diverses esglésies i espais inclosos i amb Turisme de Barcelona. L’entrada conjunta, en format de targeta, permet visitar «una selecció del patrimoni eclesiàstic del Bisbat de Barcelona apte per a la visita cultural».

Fins ara en són vuit, que s’aniran ampliant a mesura que se’n vagin habilitant d’altres: l’antic monestir de Sant Pau del Camp, com a «joia romànica»; la basílica de Santa Maria del Pi, entrada a la ciutat romana; l’oratori de Sant Felip Neri, «perla barroca»; la catedral; la Casa de l’Almoina, l’edifici de caritat de la catedral; la basílica de Santa Maria del Mar, com a «edifici gòtic paradigmàtic»; l’antic monestir de Sant Pere de les Puel·les, amb 1.200 anys d’història, i el Temple Expiatori del Sagrat Cor del Tibidabo, com a «talaia de la ciutat».

Per simplificar-ho, l’horari de visita s’ha homogeneïtzat de 10.00 h a 18.00 h, de dilluns a dissabte, i, en alguns casos, també el diumenge. El preu de la Barcino Sacra Card per a adults general és de 47 euros, per a estudiants de 16 a 25 anys és de 42 i per a criatures de 3 a 15 anys de 17 euros, detalla el consorci.

Torres ha apuntat que en l’actualitat «el turisme es mou per l’afany de coneixement de les diferents cultures i singularitats de cada lloc». Per aquest motiu, el nou producte busca un millor coneixement i valoració dels atributs locals i ajuda solidària per a la seva conservació, ha explicat. Turull confia que el projecte faci «emergir els valors i la finalitat propis del patrimoni de manera pedagògica, i afavoreixi el creixement personal, intel·lectual i espiritual del que s’hi acosta».

Mina d’informació ‘online’

Per incidir en totes aquestes motivacions, al marge de la targeta s’ha creat un apartat de la web de barcelonaturism.com al qual es detallen diferents espais visitables a la ciutat i a municipis de l’entorn, recintes eclesiàstics, museus de temàtica religiosa, miradors, tradicions, misses en idiomes, músiques a les esglésies, productes i experiències, així com propostes de peregrinacions.

L’objectiu concret d’aquesta secció no és potenciar el turisme espiritual, sinó els aspectes culturals i històrics vinculats al patrimoni religiós, emfatitza el consorci turístic.

Per exemple, es donen a conèixer tradicions barcelonines relacionades amb les festivitats religioses, de l’ou com balla a la missa del gall o els tres tombs, la història de les patrones de Barcelona i moltes més. El turista descobrirà també que dues de les rutes de peregrinació més importants d’Europa passen per Barcelona (el Camí de Sant Jaume i el Camí Ignasià) i on escoltar misses en idiomes si ho desitja.

Notícies relacionades

Turisme de Barcelona remarca que l’arquitectura continua sent clau en l’àmbit turístic local, amb 13 milions de visitants en algun dels seus espais el 2019 (prepandèmia), i una nota de 9,3 en la valoració dels visitants. Un altre estudi de l’arquebisbat detalla que les persones que anualment visiten el patrimoni eclesiàstic sumen vuit milions, amb la Sagrada Família i la catedral al capdavant. Un de cada tres viatgers disfruta d’aquesta oferta.

Nou punt d’informació turística

La presentació ha servit també per donar a conèixer l’ampliació i reforma del punt d’informació turística obert a la catedral, a la plaça de la Seu, el 2021, que l’any passat va atendre 144.830 persones. A més d’atendre els viatgers, es detalla la informació sobre el patrimoni eclesiàstic local.