Urbanisme

Obres d’estiu: l’avenç del tramvia per la Diagonal escanyarà la circulació estiuenca a València i Aragó

El pas de la Vuelta a Espanya obliga a pavimentar el carril bici de la Gran Via, artèria que quedarà amb un carril d’entrada des de l’Hospitalet a mitjans d’agost

La ciutat té previstes 56 intervencions estivals a la via pública, entre els quals, el tall de les línies L4 de metro, T4 de tramvia i les S1, S2 i S6 de FGC

Els talls a l’L4 de metre i la T4 del tramvia alteren aquest estiu l’accés a les platges de Barcelona

Obres d’estiu: l’avenç del tramvia per la Diagonal escanyarà la circulació estiuenca a València i Aragó

FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La part bona de les obres previstes a Barcelona per a aquest estiu és que la més grossa, la que més pot afectar els que es quedin a la gran ciutat –o la visitin–, ja està en marxa des del 26 de juny. Es tracta dels talls a l’L4 de metro i la T4 del tramvia, dues línies que donen accés a la platja i que disposen de servei alternatiu d’autobusos. Però hi haurà altres actuacions a la via pública amb capacitat per complicar el trànsit: cura amb Gran Via (vessant Llobregat), la Diagonal i el tall previst a Ferrocarrils del 12 al 20 d’agost entre les parades de Gràcia i Sarrià. En qualsevol cas, una mica allò de sempre, aprofitar que la mobilitat es redueix substancialment durant els mesos estivals per portar a terme treballs que han de millorar la fiabilitat de la xarxa de comunicacions.

En total són 56 les actuacions d’estiu, nou de les quals, pavimentacions. No s’inclouen les que ja estan en marxa, com els quatre primers eixos verds o Via Laietana. El primer està en la fase final. L’obra hauria d’estar acabada a finals de juliol i només quedarà un tram de Girona, entre Mallorca i Diagonal, la cinta del qual podrà tallar-se a finals d’any. En total, i sense comptar el que invertiran FGC o TMB, la ciutat es gastarà aquest estiu una mica més de 16 milions d’euros en obres.

Política i urbanisme

Les obres de l’estiu tenen una curiosa interpretació política, ja que alguns dels projectes en marxa –el carril bici de Via Augusta o el tramvia per la Diagonal– han protagonitzat molts dels debats de la passada campanya electoral. La connexió ferroviària ha afectat fins ara bàsicament la gran avinguda, però aquest estiu tocarà empastifar els carrers de l’Eixample que creuen l’artèria. És el cas de València, Mallorca i Aragó, que perdran carrils en el seu xoc amb l’artèria per poder treballar en l’avenç del ferrocarril urbà. En el cas de València, per exemple, entre el 30 de juliol i el 10 de setembre, és a dir, amb les escoles ja començades, només hi haurà un carril de circulació (es perd el de bus i un altre més per a cotxes). La millor opció durant aquells dies –o la menys dolenta–, baixar a la Gran Via. O, directament, no creuar per l’interior de la ciutat si no és imprescindible.

També Aragó patirà moments d’estrès important per l’avenç de les vies. El més rellevant, entre el 16 de juliol i el 3 de setembre, quan l’eix passarà de cinc a dos carrils entre Marina i Nàpols, mantenint un tercer per al transport públic i el vial ciclista, on hi haurà desviacions puntuals. De la mateixa manera, les obres del tramvia afectaran Sicília, Sardenya, Marina, carrers que també tindran talls de trànsit i pèrdues de carrils en el seu maridatge amb el carrer més llarg de la capital catalana. Pensaran que a l’altre costat de la ciutat les coses estaran millor. Doncs no.

La Gran Via, a la seva entrada pel Llobregat, té prevista la pavimentació del carril bus, des del carrer de la Química (gairebé la plaça de Cerdà) i el carrer de Sant Germà (gairebé la plaça d’Espanya), on el pes dels vehicles de TMB ha creat tremends solcs a l’asfalt que causen no pocs ensurts a les motos que envaeixen aquest vial. Per allà han de pedalar els participants de la Vuelta a Espanya d’aquest any. L’etapa 7, per ser exactes, de 136 quilòmetres de distància i origen i final a la ciutat. Els ciclistes tornaran a Barcelona després d’una enorme tornada metropolitana i utilitzaran la Gran Via, que entre l’11 i el 16 de juliol es quedarà amb un sol carril. En aquest mateix carrer, i fins a finals de setembre, es mantenen en marxa les obres per generar un nou carril bici als laterals.

Ja ho veurem

Notícies relacionades

Durant els mesos de canícula, el consistori treballarà en diferents trams de vuit carrils bici: passeig de Maragall, Mallorca, Gran Via, Diagonal, Via Augusta, Independència, passeig Marítim i Còrsega. El de Via Augusta es podrà utilitzar de cap a cap, des de la Diagonal fins al carrer de Dolors Monserdà, a tocar de Collserola, el 15 de juliol. Oriol Altisench, nou enginyer en cap de l’Ajuntament de Barcelona, ha assenyalat aquest dilluns, durant la presentació del catàleg d’obres estivals, que aquest controvertit carril ciclista es manté per ara tal com estava previst. Tot i que, ha afegit, «s’avaluarà una vegada es posi en funcionament».

A més del tall ja explicat a les línies L4 de metro i T4 de tramvia, també Ferrocarrils es quedarà sense servei del 12 el 20 d’agost entre les parades de Gràcia i Sarrià, que tindran servei de bus alternatiu. Causa: renovació de les vies. També són negociats de Ferrocarrils tots els treballs agafats a la prolongació de l’L8, des d’Espanya fins a Gràcia, amb afectacions en el trànsit de l’entorn del Clínic, sobretot Villarroel, a més d’Urgell i Còrsega. Per acabar, una obra simbòlica, la pavimentació de la plaça del Cinc d’Oros, la confluència de la Diagonal i el passeig de Gràcia, amb afectacions en el trànsit entre el 27 de juliol i la primera setmana d’agost