Mobilitat reformulada a Ciutat Vella
Els nous horaris d’accés de cotxes i motos al Gòtic irriten el comerç
Guerra al descontrol dels souvenirs a Ciutat Vella
La crisi del model comercial converteix Ciutat Vella en una olla a pressió

Els últims canvis en matèria de mobilitat que s’han començat a implantar aquests dies al nucli comercial del barri Gòtic no han agradat als operadors de la zona, que no aprecien millores en els ajustos horaris ni creuen que realment s’hagi facilitat la càrrega i descàrrega. La setmana que comença serà especialment agitada, es queixen a Barna Centre, perquè durant uns dies conviuen les antigues restriccions d’accés amb cotxe i moto i de repartiment de mercaderies amb les noves franges, de manera que a la pràctica aquesta setmana hi haurà més vehicles pels seus carrers convertits en zona de vianants.
L’entramat de carrers comercials que es ramifica des del Portal de l’Àngel suma molts anys, des de la seva conversió en zona de vianants, amb restriccions d’accés consolidades (entraven vehicles de 8.00 a 11.00 hores, de 15.00 a 17.00 hores i a partir de les 20.00 hores fins a les 6.00 hores), fins que l’exregidor del districte, Jordi Rabassa, va planificar una retallada més gran. Però el seu pla, malgrat que Ciutat Vella ja no està gestionada pels Comuns, s’està desplegant aquests dies amb l’objectiu de donar més hores d’hegemonia a vianants i bicis. Només es pot entrar en cotxes, furgonetes, motos i altres vehicles motoritzats a la zona pacificada del Gòtic i el Casc Antic de 9.30 a 12.30 hores i a partir de les 21.00 fins a les 7.00 hores.
Complicacions en la descàrrega
Són menys hores per al tragí de la distribució urbana de mercaderies (DUM), de visitants i serveis diversos, però més enllà del rellotge, a Barna Centre li molesta no haver sigut escoltada en la nova planificació i que aquesta «no s’ajusti a la realitat i necessitats» del repartiment a la zona. Com a exemple, en algunes fleques s’ha de repartir la brioixeria en carretons perquè ara a les vuit del matí la zona ja queda blindada. I per contra, consideren que entre les 9.30 i les 12.30 hores hi ha molt moviment de vianants i resulta molt inoportú (i poc operatiu per a la descàrrega) que desfilin els vehicles motoritzats.
«Allargar la franja de convivència entre vehicles i persones que acudeixen a la zona de les 11.00 fins a les 12.30 de dilluns a dissabte és un retrocés en la peatonalitat que oferien els carrers del Gòtic, tant per a les visites com per als comerços», opina la seva presidenta, Teresa Llordés. «Anul·lar la franja de les 15.00 hores, que moltes botigues familiars aprofitaven perquè les empreses de missatgeria els recullin els encàrrecs realitzats al matí i els poguessin entregar l’endemà impacta negativament sobre la seva competitivitat davant l’‘ecommerce’. Més que una millora sobre la mobilitat, és un veritable retrocés», argumenta.
La senyalització s’està canviant a tot el barri (per fases fins al 18 d’agost) per guanyar espai a la càrrega i descàrrega. Barna Centre, que aglutina centenars de comerços a la zona, també ho qüestiona perquè creu que es tracta de punts que ja estaven consolidats i no suposen una ampliació real. I també afirma que la planificació horària del perímetre no millora la funcionalitat de la distribució de mercaderies.
Des de fa unes setmanes, el districte ja ha anat introduint també canvis de sentit a tres carrers del Gòtic i onze del Casc Antic per prioritzar el vianant i encaixar millor les rutes en bici.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump