zentauroepp53393378 barcelona 09 05 2020 coronavirus covid 19 escuelas cerradas 200521153959

zentauroepp53393378 barcelona 09 05 2020 coronavirus covid 19 escuelas cerradas 200521153959 / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts

El risc de confinament escolar a les escoles públiques de Barcelona durant el curs 2020-2021 va ser més gran en els districtes pobres de la ciutat que en els rics, segons un estudi de la Universitat de Barcelona (UB) publicat a la revista ‘Journal of Public Health’.

Els resultats del curs 2020-2021 mostren una tendència a l’alça, sostinguda i significativa, del risc de tancament de les aules en els districtes amb ingressos mitjans més baixos, fins al punt que la probabilitat a Ciutat Vella, el districte més desfavorit, era sis vegades superior al de Sarrià-Sant Gervasi, el més ric.

La coordinadora de l’estudi i professora de la UB, Maria Grau, ha detallat que «el vincle entre baix nivell socioeconòmic i un pitjor estat de salut» explica els resultats que han obtingut i ha advertit que «si no es trenca aquest cercle viciós els problemes locals de desigualtat en salut es mantindran». «Els esforços per contenir una epidèmia o futures emergències sanitàries no poden ignorar els problemes d’equitat en salut, i això requereix un treball transdisciplinari coordinat i real entre diferents àmbits com la salut, els serveis socials, la vivenda, l’educació i l’urbanisme, entre d’altres», ha afirmat.

Per la seva banda, el també autor de l’estudi Carles Pericas ha explicat que «els nens d’àrees per sota de la mitjana d’ingressos anual de la ciutat presentaven més risc de confinament de les seves aules»; ha informat la UB aquest dilluns en un comunicat. Per elaborar l’estudi, els investigadors han realitzat el recompte per districtes del nombre de nens aïllats o en quarantena i també dels dies que cada nen es va quedar a casa pel confinament de la seva classe.

Serveis perduts col·lateralment

Després, aquesta informació s’ha creuat amb la renda mitjana de cada districte, obtinguda a partir de la renda familiar disponible per càpita, un índex que mesura els ingressos que disposen els residents d’un territori per destinar-los al consum o a l’estalvi. Un exemple d’aquesta interrelació entre malaltia i desigualtat és que el tancament d’escoles va implicar l’aturada de serveis essencials dels centres educatius, com el servei de menjador o els programes de suport a la salut mental, fet que també ha pogut impactar en la salut dels estudiants més desfavorits.

Segons l’estudi, en futures situacions que requereixin mesures de confinament en l’àmbit escolar, hauria de garantir-se l’accés als serveis complementaris que s’ofereixen des de les escoles i també aconseguir l’equitat en l’accés a la docència telemàtica.

Els investigadors també remarquen la necessitat d’impulsar l’alfabetització sanitària de la ciutadania, per «millorar la presa de decisions de salut adequades, que podrien ajudar a reduir el risc de propagació de les infeccions i augmentar la comprensió i adhesió a les mesures de prevenció de malalties».

Notícies relacionades

1012062

si/mg