Aturada dels maquinistes

«Estem preocupats per si ens quedem tirats»: retards a Barcelona per la vaga a Rodalies

DIRECTE | Vaga de Rodalies al minutVaga de Rodalies al minut

INFORMACIÓ | Vaga de Renfe a Barcelona: afectacions, dates, horaris i serveis mínimsVaga de Renfe a Barcelona: afectacions, dates, horaris i serveis mínims

«Estem preocupats per si ens quedem tirats»: retards a Barcelona per la vaga a Rodalies

Gal·la Vila Matamala

2
Es llegeix en minuts

La vaga dels maquinistes de Renfe a Rodalies ha provocat aquest dimecres, a primera hora del matí, aglomeracions que han fet que els empleats encarregats d’informar a les andanes es veiessin superats en els moments en què els espais han estat més freqüentats. La d’avui era la quarta jornada de vaga, convocada per CGT per protestar perquè la reducció de l’horari setmanal a 35 hores es fa en dies i no en minuts, com reclama el sindicat.

Malgrat que, segons Renfe, només un 2% de plantilla ha fet vaga, concretament vuit empleats (una cosa que l’empresa atribueix que CGT és minoritari en la companyia), circulen únicament un 66% dels trens en hora punta i un 33% la resta del dia, en compliment dels serveis mínims. La convocatòria de vaga és d’un sol dia, aquest dimecres, fins a les 23.00.

Un visitant arribat de Macedònia per a la celebració del Pride, Tom, esperava entre suors l’arribada del tren que l’havia de portar a l’aeroport: «L’avió surt en tres hores, esperem arribar, però estem preocupats per si ens quedem tirats». 

Pantalles apagades

Si ja resulta normal que la ciutadania protesti a les xarxes socials per retards en el funcionament de Rodalies, la gent que era a l’estació no ha viscut amb gaire satisfacció com les pantalles d’informació de Sants, en les quals milers de passatgers consulten els seus trajectes i horaris habitualment, han sigut apagades durant hores. A les 11.00 han tornat a funcionar, i s’han reflectit els horaris modificats. Per exemple la Maria, una passatgera de Rodalies, que a primera hora no sabia quan sortiria el seu tren en direcció a Segur de Calafell. 

La confusió dels passatgers a l’intentar descobrir a quina andana havien d’anar ha sigut considerable: alguns han pujat i baixat unes quantes vegades, desorientats sense conèixer del cert quins retards hi havia en les seves rutes ni on havien d’agafar el tren.

Cada mitja hora

Una usuària habitual de l’R4 explicava amb resignació el canvi ocasionat per la vaga: «El tren sol passar amb una freqüència de 10 minuts i avui ho fa cada mitja hora». Malgrat que l’espera es triplica, la viatgera ha optat per esperar, a causa de la falta d’alternatives. 

Fa més d’una hora que el Marc està assegut a la parada esperant per pujar al tren de Rodalies R2N (cap a Reus). Normalment, espera una mitja hora. Però diu que no li importa

De la maleta al para-sol 

Notícies relacionades

A partir de les 10 s’ha pogut veure un canvi substancial quant als usuaris: en la fluïdesa de gent a l’estació. Els maletins de treball han donat pas als para-sols: els nous passatgers es dirigien a les platges sense saber quan podrien plantar els seus para-sols a la sorra. 

Una usuària puntual de Rodalies, Jessica, confessava trobar-se «perduda». No sabia quin tren agafar a Sants per anar a la costa: «No hi ha prou informació». Com la Jessica, molts passatgers amb ganes de platja han passat una calor però no pel sol sinó a l’estació. Però al migdia la situació ha millorat considerablement i les aglomeracions s’han reduït significativament.