Radars

MAPA | On són els 28 nous radars que Barcelona ja instal·la aquest juliol

HORARIS | Els radars de Barcelona deixaran de multar de nit i en dies festius per superar els 30 km/h junt a escolesEls radars de Barcelona deixaran de multar de nit i en dies festius per superar els 30 km/h junt a escoles

DENÚNCIES | Circulen a 120 km/h pel centre de BarcelonaCirculen a 120 km/h pel centre de Barcelona

MAPA | On són els 28 nous radars que Barcelona ja instal·la aquest juliol

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Gal·la Vila Matamala

Barcelona ha començat a instal·lar aquest mes de juliol les primeres unitats dels 28 nous radars pedagògics en entorns escolars de Barcelona. La circulació per aquests punts estarà limitada durant l’horari lectiu a 50 km/h, amb l’excepció de tres localitzacions en carrers on només es pot anar a 30 km/h.

Els nous radars mostraran a través d’un plafó la velocitat de cada vehicle que passi per davant, perquè el conductor sigui conscient d’una eventual superació del límit indicat. Per ara només se l’informarà, sense sancionar els titulars dels cotxes o motocicletes que superin la velocitat indicada. Fonts municipals indiquen a EL PERIÓDICO que ja estan col·locats 12 dels aparells. Van ser anunciats a principis de mes per la tinenta d’alcaldia Laia Bonet.

Aspecte dissuasori

Notícies relacionades

Malgrat no multar, l’aspecte dels nous radars és pràcticament idèntic al dels aparells que sí que multen. Com ha pogut comprovar EL PERIÓDICO, el situat a la Travessera de Dalt-Verdi, sobre un semàfor, és una caixa fosca amb dues lents frontals de mida diferent. El plafó que mostra al conductor a quina velocitat va és uns metres més enllà i no es veu fins a haver creuat el semàfor. En un altre cas, a l’avinguda Estatut-Jorge Manrique, el radar està situat en una baixada i el plafó pedagògic perd visibilitat per l’arbratge de la via.

Un dels 38 nous radars pedagògics instal·lats a Barcelona, en concret a l’avinguda Estatut-Jorge Manrique

/ Ricard Cugat

Radars que multen i que no

Barcelona ja va estrenar l’any passat 17 radars que sí que multaven els infractors, 12 en entorns escolars i cinc més en punts negres d’accidents. El nou govern municipal ha optat per flexibilitzar aquests controls, com ja va estudiar el bipartit a finals del mandat anterior. Ara els vehicles que circulin pels entorns escolars fora de l’horari i del calendari escolar podran fer-ho a la velocitat màxima permesa en aquestes vies (50 km/h). El mes d’agost, els diumenges i totes les nits també quedaran exempts d’aquesta regulació, amb la qual cosa la normativa serà vigent de dilluns a dissabte entre les 7.00 i les 22.00 hores.

La senyalització s’adaptarà per indicar les noves limitacions i els trams dels radars s’aniran adaptant al límit de velocitat vigent en cada moment, en funció de si és horari escolar o no. Durant les hores diürnas les sancions continuaran penalitzant per circular a més de 30 km/h, amb l’objectiu de garantir la seguretat dels nens quan entrin i surtin de les zones escolars. La mesura va néixer de l’atropellament mortal d’un menor davant la seva escola, succés que va fer que s’ideessin altres mesures municipals com ampliacions de vorera i urbanisme tàctic per a reduir accidents.

Nous radars pedagògics a Barcelona, vista del situat a la Travessera de Dalt-Verdi

/ Ricard Cugat

Ubicacions dels 28 nous radars

Aquests són els punts en els quals s’instal·laran els 28 nous radars pedagògics, que entraran en funcionament el segon semestre d’aquest any. La data exacta encara no s’ha fet pública.

Un dels factors que més influeixen com a causa indirecta en sinistres és l’excés de velocitat. Per això, l’Ajuntament de Barcelona ha instal·lat radars com a part de les mesures incloses en el Pla de Mobilitat Urbana 2024 i el Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2019-22.