Fenomen en auge
Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
L’oferta d’excursions ‘low cost’ s’ha disparat a Barcelona després de la pandèmia. Milers de cartells en fulls DIN A4 pengen de portals de veïns, a tall d’anunci casolà, per promocionar viatges d’un dia amb autocar.
En la majoria de casos no hi ha una agència amb seu fixa on anar a consultar dubtes, i fins i tot hi ha organitzadors que no tenen web pròpia i vehiculen les reserves i ofertes només via WhatsApp i xarxes socials. Aquests són els principals interrogants que poden sorgir als viatgers i les respostes obtingudes per EL PERIÓDICO.
El sistema
La normativa catalana de Turisme estableix, a instàncies d’Europa, la llibertat de prestació de serveis, que no necessiten que darrere de les excursions hi hagi professionals formats. En el cas de les de menys de 24 hores sense pernoctació, les poden oferir qualsevol particular o empresa sempre que declarin una activitat econòmica i els corresponents impostos pels ingressos.
L’organització
L’estructura organitzativa de les excursions d’un dia pot anar a càrrec d’una agència o d’un operador individual. En l’actualitat gairebé tota oferta es limita a oferir només transport. D’aquesta manera, n’hi ha prou amb la cobertura de l’assegurança de l’autocar per als viatgers. No hi ha responsabilitat civil ni més assegurances afegides al llarg de la jornada de l’excursió, quan el client va totalment per lliure.
La difusió
Es donen a conèixer per les xarxes socials, però també pel mètode tradicional de la col·locació de cartells als barris. S’informa del destí (gairebé sempre municipis de platja a l’estiu, i d’esquí a l’hivern), el dia de sortida, el preu (de 20 a 50 euros gairebé sempre) i de la persona de contacte i el seu mòbil.
La contractació
La persona de contacte moltes vegades és un col·laborador que s’ocupa d’omplir els autocars i organitzar les reserves, per mòbil o WhatsApp. No solen ser professionals del turisme ni personal fix, fins i tot de vegades són els mateixos veïns d’una zona. Només faciliten el seu nom de pila i informen de les sortides disponibles i fan les reserves.
L’experiència
Un cop contractada la plaça (se solen omplir), l’interessat es presenta a l’hora acordada, on un autocar llogat els espera. El perfil és variat, des de persones grans a famílies, en funció de les destinacions. La nota comuna és que solen ser llocs sense connexió fàcil amb transport públic, i per a persones que no disposen de cotxe. Els trajectes poden ser d’una a quatre hores, habitualment, i una vegada al destí es poden facilitar consells mínims per moure’s a la zona, però no acompanyament ni guia, ni àpats.
L’advertència
La patronal de les agències de viatges ACAVE emfatitza que es tracta d’una activitat desregularitzada, per tant legal. No obstant, adverteix que les administracions corresponents han de controlar que consti l’activitat econòmica i la seva fiscalitat, perquè no es produeixi un focus d’economia submergida.
La publicitat a la via pública
L’ordenança de Convivència de Barcelona permet la col·locació de cartells als espais habilitats i també als llindars (laterals de l’entrada principal) dels edificis privats, però mai a la façana frontal. Tampoc es poden col·locar en mobiliari urbà ni immobles públics, a risc de sanció de fins a 750 euros. La majoria de pòsters d’aquestes excursions se situen a l’entrada de comerços i als blocs de veïns, correctament.
- De l’avís a Vinícius a la filtració al City
- El temporal descarrega a València i Albacete i causa set desapareguts
- LA GALA DE LA PILOTA D'OR ¿Com es va blindar Aitana Bonmatí?
- Mapes Aquesta és la zona zero de València on ha colpejat la pitjor dana del segle
- Begoña Gómez, imputada per apropiació indeguda i intrusisme