Lluita en el transport

Competència imposa una sanció de 123.000 euros a Élite Taxi per boicotejar Uber a Barcelona

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) es va donar 18 mesos per deliberar el gener del 2022. Un any i mig després arriba la resolució de l’expedient: sanció de 122.910 euros a Élite Taxi per boicotejar l’intent d’Uber de desembarcar una vegada més a Barcelona. La notícia es va conèixer ahir, 31 de juliol, a les portes del mes d’agost, inhàbil per a moltes coses; també ho sol ser per a les mobilitzacions. Però amb el taxi, i amb el portaveu i líder de l’associació multada, Tito Álvarez, mai se sap. «Els feixistes no són res comparats amb l’Acco», va dir al febrer, quan ja temia que la balança no cauria cap al seu costat, com així ha sigut.

A principis de l’any passat, aquest organisme va fer pública l’obertura d’un expedient que tenia com a objecte investigar possibles «pràctiques agressives o actes de denigració» perquè els taxistes de l’àrea metropolitana de Barcelona no treballessin a les ordres de la multinacional que ha exercit de Lex Luthor del gremi des que va arribar per primera vegada a la ciutat el 2014. Era el tercer intent d’Uber de posar la poteta en el negoci del transport de la capital catalana, i en aquesta ocasió la idea era exercir d’intermediador entre els clients del taxi i el mateix conductor, és a dir, que descartaven l’opció dels VTC, molt encotillats per les normatives aprovades pel Govern català.

«Elecció lliure»

«Élite Taxi –diu l’Acco en la seva resolució– va exercir mesures de pressió dirigides als taxistes a través de comunicacions en xarxes socials, en el seu lloc web o mitjançant trucades directes, i els va advertir de les conseqüències negatives de treballar amb l’empresa per dissuadir-los de la seva col·laboració amb Uber». Segons el regulador, l’associació de taxistes va difondre dades personals, com nombres de llicència i matrícules, dels companys adherits a la plataforma de mediació. També, acusa Competència, Élite Taxi va fer «comunicacions dirigides als taxistes membres del col·lectiu, en les quals els indicava pautes de com havien de portar a terme accions de pressió i coacció contra els altres taxistes col·laboradors d’Uber i altres operadors».

Per tot això, l’Acco considera que aquests taxistes han infringit l’article 1.1 de la llei de defensa de la competència, ja que ha quedat demostrat, al seu parer, que la finalitat d’Élite era «obstaculitzar la prestació de serveis de mediació per part d’Uber i altres operadors en la contractació de trajectes amb taxi a l’AMB mitjançant aplicació». Tot això hauria generat un «perjudici en els mateixos taxistes i en els consumidors.

«Llibertat d’expressió»

Notícies relacionades

Álvarez, en canvi, sempre ha apel·lat a la llibertat d’expressió. «Cada taxista elegeix lliurement amb qui vol treballar, i si Uber, després de set anys d’assetjament als companys d’arreu del món, diu ara que quatre taxistes l’estan parant, que baixi un jutge i ho vegi», va defensar el gener del 2022, quan es va fer pública l’obertura de l’expedient. Una vegada coneguda la resolució de Competència, Uber podria recórrer a la via civil als jutjats per reclamar danys i perjudicis. Élite Taxi i Taxi Project 2.0, per la seva banda, poden recórrer la resolució de l’expedient al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya.

No és la primera vegada que l’Acco aporta el seu punt de vista sobre assumptes que tenen a veure amb el taxi. El 2018 ja va advertir sobre els efectes del denominat ‘decret Ábalos’, que posava data de caducitat als trajectes urbans de VTC; es va posicionar en contra dels decrets del Govern que el 2019 i el 2022 ho van posar molt difícil als vehicles de lloguer amb conductor; va denunciar l’aplicació pública Picmi aprovada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, i, més recentment, va criticar que el Govern mantingui l’equilibri 1/30 entre VTC i taxis malgrat que un tribunal europeu s’ha pronunciat en contra d’aquesta proporció.