Calor i ús

Un 10% del Bicing elèctric de Barcelona, bloquejat cada dia per bateria baixa o sobreescalfada

Un 10% del Bicing elèctric de Barcelona, bloquejat cada dia per bateria baixa o sobreescalfada

Ángel García Martos

5
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El servei municipal de ‘bicisharing’ de Barcelona, el Bicing, no porta bé la calor estiuenca. Concretament les bateries de les bicicletes elèctriques, que estan propiciant una pèrdua de capacitat en el servei al quedar bloquejades per seguretat. Aproximadament un 10% de la flota elèctrica, entre 300 i 400 unitats, estan de mitjanainoperatives a Barcelona cada dia per bateries sobreescalfades o massa baixes.

Fonts municipals i sindicals han confirmat a EL PERIÓDICO aquesta reducció de bicicletes disponibles, que els usuaris del servei observen diàriament i critiquen profusament a les xarxes socials. Les unitats bloquejades queden ancorades a les estacions fins que hi arriba un tècnic, cosa que genera una falsa impressió de disponibilitat a primera vista i frustra els ciclistes amb presses. D’altra banda, un estiu més, al pujar les temperatures la demanda de les unitats de tracció elèctrica s’ha disparat molt per sobre de la mitjana de la resta de l’any. Fins i tot amb mil bicis elèctriques més respecte a l’any passat, la intensitat d’ús és molt alta.

Sobreescalfament: més de 45º

Notícies relacionades

Sobreescalfament: més de 45º«Han coincidit en el temps dos factors que han condicionat l’oferta de bicicletes elèctriques disponibles», desgrana B:SM, l’empresa municipal que supervisa el Bicing. Assenyala, d’una banda, «un pic de demanda dels models elèctrics» i, de l’altra, reconeix que l’onada de calor tan persistent d’aquest estiu «està provocant que s’activi, amb més freqüència del que és habitual i per seguretat, el sistema de bloqueig de la bicicleta que evita el sobreescalfament de la bateria».

Les bateries del Bicing elèctric pateixen les onades de calor de Barcelona

/ Ángel García Martos

El bloqueig es produeix quan el ‘software’ de les 519 estacions de Bicing detecta que arriba una bicicleta elèctrica amb una bateria a més de 45 graus centígrads. El sobreescalfament pot produir-se per «ús intens» –quan empalmen un viatge rere un altre– i/o per la «calor persistent». A l’arribar a la temperatura límit, el programa atura automàticament aquesta bateria i la bicicleta queda immobilitzada fins que arribi un tècnic. «És un mecanisme similar al que tenen altres dispositius elèctrics», justifica el consistori, que afegeix que busca «solucions a mitjà termini» per contrarestar aquest fenomen.

Menys del 20% de bateria

Defensa, a més, que ja ha reaccionat i que la concessionària ha «reforçat els equips de supervisió i manteniment del servei, especialment durant les nits i els caps de setmana». «També s’ha actualitzat el ‘software’ de les estacions per agilitzar la recàrrega de les bicicletes», esgrimeixen portaveus de B:SM, que defensa que així ha aconseguit «una correcta disponibilitat del servei» aquest estiu.

Un usuari del Bicing pedalant aquest agost a Barcelona

/ Ángel García Martos

Un altre motiu de bloqueig és la baixa bateria. A l’utilitzar-se molt més a l’estiu les unitats elèctriques, té menys temps de descans i recàrrega a les estacions. La bateria no arriba a omplir-se per complet entre ús i ús i de vegades acaben un viatge amb un nivell molt baix. «Les bicicletes es bloquegen a l’estació si es troben per sota del 20% de càrrega de la bateria per garantir el viatge, i no és fins que supera aquest percentatge que es poden tornar a utilitzar», assegura B:SM.

El «xut elèctric» que les reseteja

No obstant, fonts sindicals adverteixen que «el sistema de seguretat impedeix recarregar bateries sobreescalfades». «Si la bateria de la bici ja està calenta del trajecte i fa molt sol a la parada a la qual arriba, no es carrega»,  afirma un portaveu de la CGT, sindicat molt majoritari –set de nou representants– en l’UTE concessionària, Pedalem. No obstant, l’empresa ha trobat un sistema per reactivar aquestes bicis: «Amb un xut elèctric a la bateria, es desbloqueja i pot començar a recarregar-se». El peatge és que s’ha de fer presencialment una a una, cosa que requereix un quant temps i personal.

Una estació del Bicing a Barcelona aquest agost

/ Ángel García Martos

El consistori confirma que Pedalem aplica aquesta «mesura correctiva de manteniment, totalment homologada». «Permet guanyar eficiència en alguns casos puntuals en els quals la bateria ha quedat molt baixa i remotament no es pot activar la recàrrega», ratifica B:SM. Argumenta que aquest mètode evita haver de portar la bicicleta al taller i tenir-la fora de circulació uns dies, «quan en realitat no presenta cap anomalia sinó només un nivell baix de bateria».

L’estiu ‘horribilis’ del 2022

Malgrat tot, el 10% d’unitats bloquejades en realitat és una millora: fa un any l’afectació al servei per les mateixes causes era molt superior. El sindicat CGT va arribar a denunciar que el juliol del 2022 van ser «inutilitzables» 3.000 de les 7.000 bicicletes que componen la flota total. Una onada de calor sobtada i el creixent ús de les elèctriques va reduir molt la disponibilitat d’unitats a Barcelona. A més, llavors el bloqueig de bateries baixes no es resolia després d’una estona de repòs, sinó que hi havia d’anar un tècnic.

En vista del ‘boom’ d’ús estival, el Bicing ha intervingut també en la flota al convertir 1.000 bicicletes mecàniques més a elèctriques els últims mesos. L’avantatge principal del model actual de bicicleta és que pot electrificar-se fàcilment a l’instal·lar-hi un ‘kit’, en comptes de substituir-la. Així, s’ha aconseguit invertir la proporció i passar a 4.000 elèctriques i 3.000 mecàniques. El 2019 només n’hi havia 300 d’elèctriques. També s’han renovat els frens posteriors i davanters.

Entre l’oferta d’unitats més gran i mesures de rescat com els «xuts elèctrics», els viatges del Bicing elèctric han pujat fins al 60% des del juliol del 2022 fins al juliol del 2023. I la primera setmana d’agost han pujat un 25%. Tot i així, la pressió que suporta cada bicicleta continua creixent i en un any ha saltat de 7,04 a 11,29 usos per unitat i dia.

Les mecàniques en canvi baixen de 5,37 a 4,03 desplaçaments diaris. El pedaleig clàssic comença a ser història en una Barcelona cada mes més tòrrida pel canvi climàtic.