Infraestructura clau

El port de Barcelona ultima l’ordenança per multar barcos molt contaminants

La regulació afectarà sobretot els vaixells més antics, que solen ser petrolers i de càrrega

El Port i navilieres qüestionen un informe que situa Barcelona com a port més contaminat

Radiografia d’un dia amb 11.600 creueristes a Barcelona

El port de Barcelona ultima l’ordenança per multar barcos molt contaminants
2
Es llegeix en minuts
EFE

El port de Barcelona aprovarà just després de l’estiu l’ordenança que li permetrà sancionar embarcacions que contaminin en excés, tant referent a les aigües com a l’atmosfera, cosa que serà una iniciativa «pionera» al Mediterrani, segons ha explicat el seu president, Lluís Salvadó. La mesura podria afectar sobretot barcos de càrrega amb certa antiguitat.

«L’objectiu és incrementar els nivells d’exigència en el respecte envers el medi ambient», ha assenyalat Salvadó en relació amb la normativa que el port prepara «des de fa temps», en coordinació amb diverses administracions, i que preveu que s’aprovi a principis d’octubre.

Ha remarcat que fins ara l’autoritat portuària no ha comptat amb «eines per sancionar» comportaments inadequats. Si bé la finalitat d’aquesta nova regulació no serà recaptatòria, ha admès que «tenir mesures impositives sempre ajuda».

Amb recursos visuals

Un altre element innovador de l’ordenança serà que amb l’ajuda de «mitjans visuals» es podrà vigilar les embarcacions mentre estan en plena operativa, a diferència del que passa fins a la data, que els barcos s’inspeccionen de manera presencial només quan estan aturats, cosa que permet a alguns intentar esquivar les regles.

«¿Com es pot sancionar algú que ho està fent malament? Doncs ja hi ha un port que en fa una aproximació a partir de mitjans visuals», relata Salvadó, que cita aquesta infraestructura asiàtica com a inspiració per al Port.

Amb tot, es mostra confiat que la sola aprovació de la nova norma sigui suficient, de manera que no s’hagi d’arribar a imposar cap sanció: «La millor manera de no aplicar-la és que la comunitat portuària sigui conscient que el port de Barcelona pot fer-ho».

En qualsevol cas, ha reiterat que els barcos més contaminants no solen ser creuers, amb una flota en general moderna, sinó un altre tipus de vaixells, com petroleres i granaleres, habitualment més antics i que es van construir amb normatives diferents de les actuals.

De fet, el port barceloní destaca que el 80% dels creuers que arriben a la ciutat no carreguen aigua perquè tenen dessalinitzadores que generen la que necessiten durant tot l’itinerari.

Voluntat de ser «referent»

La nova ordenança s’afegeix a altres mesures que el Port està portant a terme per ser un «referent» en qüestions mediambientals, com ja va explicar a aquest diari l’abril passat. Entre aquestes hi ha l’aplicació de l’acord del 2018 pactat amb el govern municipal per ordenar l’activitat de creuers, que comportarà que el moll Barcelona Nord, situat als voltants del World Trade Center, cessi la seva activitat –que era poca– a l’octubre, per concentrar l’operativa en l’Adossat.

Notícies relacionades

Alhora, s’està desplegant el projecte Nexigen, amb el qual el port de Barcelona busca descarbonitzar la seva activitat mitjançant l’electrificació de les instal·lacions i que requerirà una inversió de 130 milions com a mínim.

Així mateix, el Govern ultima un impost a les emissions dels grans barcos –gravamen sobre el qual ha tractat amb el Port–, si bé no compta amb una majoria parlamentària segura per posar-lo en pràctica.