Els autobusos desbordats pel turisme a Barcelona: «És un miracle aconseguir seient»

RICARD CUGAT

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Jéssica Moreno baixa sufocada del 24 a la plaça Sanllehy, un parell de parades després que una multitud abordés el bus al sortir del parc Güell en un migdia abrasador. «No tenia aire, prefereixo esperar fins que en vingui un altre... Però miri com van», assenyala. Per la corba de la carretera del Carmel –la que connecta el parc universal d’Antoni Gaudí amb els búnquers del Turó de la Rovira– treu el nas un V19, de camí a la Barceloneta, seguit a poca distància d’un altre 24, amb final a la plaça Catalunya: van plans de gom a gom, amb el passadís atapeït de passatgers agafats als agafadors. Jéssica deixa passar el primer i es resigna a prendre el segon. «Ahir just em va passar que el conductor no va obrir perquè anava molt ple. I a la tarda, ja venen plens de sortida fins aquí», rondina abans de mirar de fer-se lloc al vehicle.

La saturació de les línies V19, 22 i 24 a certes hores atia un motiu més del descontentament dels veïns que alerten contra l’acumulació de visitants. Passa sobretot al migdia, quan els viatgers que acudeixen al parc Güell es creuen amb els que emprenen el camí de tornada. Idèntica congestió es reprodueix a la tarda, quan s’ajunten els grups que el recinte modernista atrau i els que ascendeixen al Carmel per entreveure Barcelona des de les altures.

Les rutes de les tres línies dibuixen juntes el recorregut propi d’un bus turístic: platja, les atraccions del centre i els reclams de Gràcia i Horta-Guinardó. «És mala sort que els nostres busos enllacin amb la Barceloneta, que està rebentada de turisme, i que deixin a prop de la Sagrada Família. Sembla pensat per al turista», suposa la Laura, veïna del Carmel.  

Habitants del barri, organitzats en el Consell Veïnal del Turó de la Rovira, han sol·licitat agents cívics a bord dels autobusos més atapeïts de turistes. Els reclamen per aturar les conductes indegudes que alerten que troben empara en l’amuntegament: al·ludeixen, per exemple, als viatgers que miren de colar-se i els que s’apoderen dels seients reservats. Adverteixen del risc que els desaires i els conats d’agressió que denuncien acabin en baralla

Incivisme i topades

«Si al conductor se li acut parar el bus perquè paguin, segur que hi ha un embolic», explica la Laura, passatgera del V19. «l’agafo cada dia i és un miracle aconseguir seient –dona fe–. Som un barri de moltes pujades, gairebé tots necessitem els busos sí o sí, tot i que sempre hem tingut problemes des que el parc Güell es va fer més turístic. L’incivisme no és excepcional: hi ha turistes que entren per la porta del mig o del final i no piquen el bitllet, ocupen tots els llocs, també els de persones grans, i la resta va dreta, enllaunats. Passa cada dia». 

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) respon que no disposa d’agents cívics. «El que fem són inspeccions per controlar les freqüències de pas, les parades i el funcionament en general en diferents moments del dia», assegura. 

La companyia admet que detecta «una demanda més alta» durant l’estiu en les línies que enllacen amb el parc Güell. TMB informa que ha reforçat el V19 amb nou busos –també s’ha vist més freqüentat del normal a causa del tall en la L4 de metro– i el 24 amb un. No ha fet el mateix amb el 22, al no apreciar-se «cap increment significatiu» de viatgers que baixin al Carmel. 

«Si en posessin més, s’omplirien»

La Pilar baixa just abans del repetjó que desemboca en el parc Güell. «Ara en passen molts del V19 seguits. Si en ve un de molt ple, m’espero al següent. És veritat que, si en posessin més, també pujarien amb bastants turistes... Però el d’avui no anava ple», destaca. 

En canvi, en Jaume Piqué no els veu suficients. «Haurien de ser més freqüents, perquè hi ha molts turistes. Els d’un costat van a la platja i els de l’altre, als búnquers... Sovint no em puc asseure fins que el conductor ha passat del Carmel», es queixa l’home, ja veterà. 

La parada limítrofa al Club Natació Catalunya queda a pocs passos de la sortida del parc Güell. Està desbordada al depassar-se el migdia. Els que no caben sota la marquesina per protegir-se del sol es torren a la vorera, alguns d’ells asseguts a la vorada. «A aquesta hora, la baixada és terrible», coincideixen la Carina i la Lupe, mentre esperen el bus que remunta fins al Carmel. «Arriba també molt ple, però es desocupa just en la següent parada», precisen. Es refereixen a la marquesina que dona al carrer Albert Llanas, que fa de plataforma de desembarcament de turistes. 

A la Lupe la irrita que part dels viatgers s’amunteguin al principi del passadís del bus, sense distribuir-se fins al fons. «¡Però si darrere és buit! Els diem en el seu idioma que passin cap enrere, però no fan cas», lamenta. «Hi ha qui li molesta qualsevol cosa –replica l’Elisenda–. És cert que puja força gent, però no em molesta, jo també faig turisme fora. Però es nota que hi ha més malestar». «La gent comença a estar molt farta», remarca la Laura.

Mitja hora d’espera

Les aglomeracions als busos són un dels motius que han empès part del Carmel a manifestar-se contra la massificació turística. «Veins, ens fan fora del barri», es llegeix en una pancarta penjada darrere d’una parada pròxima als búnquers. En Juan Carlos esbufega quan se li pregunta per l’acumulació de turistes als busos. «He hagut d’esperar mitja hora fins que he pogut pujar en un del 119, un bus de barri, perquè aquests també els omplen –recalca–. Aquí hi vivim molta gent gran i cal envalentir-se per pujar des del mercat».  

Notícies relacionades

A mesura que la tarda avança, grups de joves baixen del 24 a l’altura del carrer Mühlberg, una de les dreceres cap a les bateries. Alguns carreguen amb bosses, com quan van proliferar els botellons mesos enrere. En Juan Carlos puntualitza que «els problemes han baixat allà a dalt». Creu que es deu més a les protestes que a la tanca amb què el consistori tanca els vestigis de la Guerra Civil a partir de les 19.30 hores. 

No obstant, el veí testifica que no ha cessat el tràfec de matinada. «Continua baixant gent a les cinc del matí. No es fiquen amb ningú, però fan soroll... Barcelona no estava preparada per a la quantitat de gent que està venint –pensa en Juan Carlos–. El que ens porten és turisme de borratxera, com a Lloret».