Aturar les vibracions
L’L-2 del metro de Barcelona viurà un llarg tall l’estiu del 2024 en el seu tram més cèntric
VIBRACIONS | El Govern investiga les vibracions de l’L-2 que alarmen els veïnsEl Govern investiga les vibracions de l’L-2 que alarmen els veïns
SOSTENIBILITAT | L’energia verda trepitja l’accelerador del transport públicL’energia verda trepitja l’accelerador del transport públic
TRAM | La T4 del tramvia de Barcelona recupera aquest divendres la normalitat després de dos mesos d’obresLa T4 del tramvia de Barcelona recupera aquest divendres la normalitat després de dos mesos d’obres
El metro de Barcelona tanca un estiu d’obres a l’L4 i ja es prepara per a les de l’any que ve. L’estiu del 2024 estarà marcat per un gran tall d’entre 5 i 8 setmanes de durada a la línia L-2, que deixarà fora de servei les 6 estacions del tram més cèntric: de Paral·lel a Sagrada Família.
La Generalitat ha licitat aquest agost les obres, que encara no s’han anunciat. Segons ha pogut contrastar EL PERIÓDICO, la intervenció consistirà en la substitució del sistema de fixació de les vies i la renovació del carril. Una «superestructura», en l’argot tècnic, que hauria arribat al final de la seva vida útil i ja no absorbiria correctament la vibració. Amb això s’espera resoldre d’una vegada aquestes molèsties a llars, negocis i equipaments de l’Eixample, mobilitzats des de fa una dècada.
Fonts de Territori detallen a aquest diari que l’adjudicació dels treballs s’espera per a aquest mateix any, «amb l’objectiu d’executar l’obra l’estiu següent». Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) confirma també la previsió estival, tot i que matisa que encara no hi ha calendari: «En principi s’executarà un tall de servei durant l’estiu del 2024 en unes dates que encara estan per definir».
L’actuació es concentra en la renovació de més de 3 quilòmetres de via entre Sagrada Família i Sant Antoni, tot i que Paral·lel al quedar ‘penjada’ al final de la línia també quedarà inoperativa. A efectes pràctics, per a l’usuari l’L-2 acabarà a Sagrada Família durant les setmanes de tall. Aquest tall coincidirà amb una altraobra a l’L-5 que interromprà aquesta línia entre Cornellà i Ernest Lluch el 2024, com va avançar aquest mitjà fa dues setmanes.
Durada en estudi
Durada en estudiLa licitació, consultada per aquest mitjà, estima necessaris 56 dies de tall de servei (8 setmanes). Anirien precedits de 168 dies de treballs previs (24 setmanes) i 56 dies de rematades posteriors al tall (8 setmanes més), en tots dos casos en horari nocturn. Aquestes actuacions ‘invisibles’ per al viatger es concentrarien de 01 h a 04 h les matinades de diumenge a dijous. El contracte duraria en total 11 mesos i involucraria fins a 130 treballadors a jornada completa, segons el projecte constructiu redactat el desembre del 2021.
No obstant, Territori és optimista sobre els marges d’optimització d’aquest calendari: «El tall podria durar entre cinc i sis setmanes, però l’objectiu és escurçar aquest termini tant com es pugui». Fonts consultades apunten que la durada definitiva s’ajusta quan el projecte ja està adjudicat i amb el pla de treball actualitzat. «Com sempre fem, ja ens estem coordinant amb l’Ajuntament de Barcelona», apunta la conselleria.
Precisament les obres i ampliacions al metro són un dels tres temes clau –juntament amb seguretat i habitatge– de les actuals converses entre Ajuntament i Generalitat, segons va explicar aquest mateix dimecres l’alcalde Jaume Collboni. La Comissió Mixta, que reunirà alts càrrecs polítics i tècnics de les dues institucions el 20 de novembre, analitzarà en detall les pròximes inversions al suburbà de la capital.
Vibracions rebels
Vibracions rebelsVeïns i comerciants de diversos punts del traçat van començar a mobilitzar-se el 2012 per l’aparició de vibracions coincidents amb el traçat d’aquest extrem de l’L-2, inaugurat el 1995 i amb una història molt accidentada. Des d’aleshores, Territori ha fet obres en aquest tram el 2013 (quatre dies de tall), el 2014 (20 dies) i sobretot el 2019 (33 dies) per reduir les molèsties.
«No es tracta de repetir cap de les actuacions, sinó que el 2024 es farà l’última fase de les dues actuacions anteriorment executades per Territori», indiquen portaveus de TMB. «Serà la culminació de les actuacions prèvies, amb les quals hem anat renovant trams en mal estat», afirma el Govern. Els talls han sigut necessaris cada vegada perquè «és un tipus d’obra que no es pot fer de nit, el rendiment seria molt baix», justifica.
Notícies relacionadesDe fet, les tres hores hàbils diàries de treball nocturn ja s’espremen al màxim. Per exemple, la planificació ara licitada preveu que la substitució de via a Sagrada Família s’anticipi de nit, perquè no quedi inoperativa durant el tall. Així, es redueix no només el temps, sinó també l’afectació, perquè els trens no poden invertir la marxa en qualsevol parada: Sagrada Família i Clot ofereixen aquesta possibilitat, però, en canvi, Encants no.
El dispositiu tindrà poca incidència a la superfície, perquè la majoria de materials de construcció entraran i sortiran del metro per la cotxera del Triangle Ferroviari. No obstant, el projecte constructiu compta amb els pous de ventilació de cada estació com a opció complementària. Per exemple n’hi ha a la plaça de la Palla o les cantonades de Gran Via amb Balmes, Bruc i Sardenya. Així doncs, les afectacions a l’espai públic es preveuen mínimes.
- Cada cop més menors incompleixen el règim de visita després d’un divorci
- Vivas reclama al PP que negociï amb l’Executiu
- Col·lisió entre Broncano i Motos per Jorge Martín
- Urbanisme La nova ronda de Sant Antoni provoca embussos d’autobusos
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- ERC busca la via per recuperar militants
- El testimoni d’Aldama deixa al TS l’opció d’investigar el Govern
- Sánchez es querella contra Aldama per "dret a l’honor"