Ciutat massificada
«No hi ha prou espais»: l’odissea d’aprendre a anar amb bici a Barcelona
Viure en una ciutat massificada, per a un adult, és sinònim de tenir molt complicat comprar en comerços de tota la vida, trobar vivenda a un preu raonable i moure’s amb transport públic sense maldecaps. Per a un nen, suposa una limitació per jugar al carrer i fer activitats tan simples i comunes com aprendre a anar amb bicicleta. Precisament d’això últim es queixen algunes famílies del centre de Barcelona, que noten una falta d’espais perquè els seus fills vagin sobre dues rodes.
«És una ciutat que no t’ho permet. No hi ha prou llocs per practicar anar amb bici. Els parcs són petits o el paviment no és adequat; a més hi ha molt trànsit i pocs carrers pacificats, sobretot en el cas de l’Eixample», assegura Adrià Arenas, portaveu de la biciescola del Bicicleta Club de Catalunya (BACC).
A causa d’aquesta situació, nombroses famílies veuen que la millor opció és desplaçar-se a altres punts de la ciutat per ensenyar els seus fills i, en conseqüència, ho van deixant fins que queda com una assignatura pendent. I és que la logística per traslladar-se amb les bicicletes, ja sigui amb metro o amb cotxe, fa que sigui una tasca poc agradable.
El problema continua un cop ja n’han après. La Susana, que passeja amb les seves tres netes de 6, 7 i 9 anys a prop de casa, a Consell de Cent, comenta que han renunciat a utilitzar-les a la ciutat: «Com que no hi ha espais, vam decidir portar les bicis a la nostra segona residència. Allà les disfruten més». Elles, malgrat viure a prop d’aquest nou carrer per als vianants, consideren que circular-hi «és un embolic» per la quantitat d’obstacles que es troben entre persones, obres, ciclistes i patinets «que van per on volen».
Retard en l’edat d’aprenentatge
A la biciescola del BACC notes aquestes dificultats amb un cert retard amb l’edat d’iniciar-se sobre les dues rodes. Si bé el moment que consideren «ideal» per aprendre’n és entre els 3 i 5 anys, al BACC arriben nens barcelonins d’entre 7 i 9 anys. Són fills de pares que asseguren que «ho han intentat i no han pogut», al no tenir un lloc adequat a prop de casa i necessitar més temps i dedicació.
«Fas un cop d’ull a la ciutat i realment veus que hi ha pocs espais grans i diàfans per practicar, i on no t’hagis d’estampar contra el mobiliari», afegeix Arenas. En aquesta mateixa línia, Albert Garcia, membre d’Amics de la Bici, lamenta que amb la «massificació» de les voreres, entre terrasses de bars i altres elements, el lloc per transitar queda «reduït».
Garcia també creu que amb el temps s’ha anat «deshumanitzant» la ciutat, tot i que l’arribada de les superilles tornen una mica d’esperança: «Els que tenim certa edat, recordem haver sortit a aprendre a anar amb bici a la vorera de casa. Això és impossible actualment, tot i que sí que és un punt a favor el que s’està fent a Barcelona de convertir en zona de vianants carrers, ja que fomenta que s’hi pugui fer vida», diu en una entrevista amb aquest diari.
Notícies relacionadesEn aquest sentit, el Pau, pare de dues filles de 5 i 10 anys que viuen a l’Eixample, compara que complicat va ser ensenyar la més gran en comparació amb la petita, que aviat n’aprendrà. «Ara hi ha més llocs, s’està millorant molt en aquest aspecte, tot i que encara hi ha poca cosa», assegura.
Llocs per aprendre a anar amb bici
Llavors, ¿quines opcions tenim a Barcelona? Les entitats BACC i Amics de la Bici ofereixen a EL PERIÓDICO algunes recomanacionsd’ubicacions aptes per ensenyar a pedalar en família. Algunes, però, no són aptes a qualsevol hora del dia.
En qualsevol cas, recomanen que es tracti d’espais oberts i pavimentats, sense sorra ni pedres, on hi hagi un tram «d’uns quants metres», prou perquè el nen «agafi inèrcia i pedali». «En només un matí ja surten pedalant, no fa falta gaire més», puntualitzen des d’Amics de la Bici.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme