Barcelona esquiva els embussos monumentals en la tornada en massa a les escoles

Jordi Cotrina

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

S’ha acabat el soporífer informe estiuenc sobre el trànsit. La tornada al col·le porta de nou la prova de força a Barcelona, tensa les principals artèries i recorda que són molts, una mica més de mig milió, els automòbils que diàriament entren a la gran ciutat. Les escoles han obert totes les etapes alhora, sense opció que la tornada a la rutina es pogués fer per fases, com passava en anys anteriors. Sobre el terreny, és cert que no ha sigut un dimecres de caos excepcional. Embussos, sí, sens dubte. A les rondes, a la Via Augusta, a Via Laietana, a la Diagonal, al carrer de València, en els accessos principals; però gens excepcional o que no fos previsible tenint en compte les moltes obres en marxa en llocs estratègics de la xarxa bàsica de la capital catalana.

A les 8.30 hores, la Via Augusta, que ha perdut un dels seus tres carrils per crear un nou vial ciclista, avançava en marxa cargol. Però anava fent. La cua no entrava al túnel de Vallvidrera. Tot just una quinzena de cotxes arremolinats abans del semàfor que dona accés al nucli urbà que separa Sarrià i Tres Torres. Els canvis en els temps semafòrics anunciats a l’abril per aquest diari ja s’estan aplicant; això evita, en bona mesura, que els laterals del carrer, on s’ha passat de dos a un vial per a cotxes, per sobre d’Hort de la Vila, estiguin més encallats del que s’hauria d’esperar. Hi han ajudat dos agents de la Guàrdia Urbana apostats a l’encreuament de Via Augusta amb la Bonanova, passeig que exerceix de repartidor cap a moltes de les enormes escoles de la zona alta.

A l’artèria passa el que ja passava amb tres carrils: els problemes es concentren entre el túnel i General Mitre. Ara agreujats, això sí, pel tràfec del bus, que cada vegada que s’atura en una parada deixa estancada tota la reguera de cotxes que el segueixen darrere. Uns segons, en siguin 10 o 30, que són or per garantir una mínima fluïdesa. Són els inconvenients d’intentar encapsular-ho tot (cotxes, motos, transport públic, bicicletes i patinets) en una sola i estreta calçada ja per si mateix molt estressada, amb més de 30.000 vehicles per sentit i dia. L’únic que se salva en aquest carrer és que no hi sol haver càrrega i descàrrega furtiva.

Congestió perenne

Una hora després, ja superades les nou del matí, Via Augusta es manté a ple rendiment, però sense sensació d’embús monumental. S’avança, a batzegades; però s’avança. És, segurament, un dels nous hàndicaps arran de la incorporació del carril bici, el fet que si abans hi havia moltes hores de calma circulatòria, ara, amb un carril menys, la sensació és que gairebé sempre hi ha una mica de congestió.

La situació a Via Laietana ja era complicada abans que les escoles comencessin. Tant, que amb prou feines s’han notat els cotxes de més que s’han unit al festival circulatori una vegada obertes les aules. El carrer, en plena transformació entre Urquinaona i el passeig de Colom, té ara tallat el sentit ascendent entre Correus i Santa Caterina, que obliga a dibuixar una important volta per anar del litoral a l’Eixample que inclou Isabel II, Marquès de l’Argentera, Picasso, Pujades, Lluís Companys i Ronda de Sant Pere per poder arribar a Urquinaona. Així serà durant els pròxims 21 mesos. Cap al mar hi ha un sol carril entre Antoni Maura i el litoral, fet que genera un important embut per als que desitgen arribar a la Barceloneta o anar cap a la Vila Olímpica.

Bicis amb autobusos

Notícies relacionades

A principis de setembre es va donar per liquidada la primera fase de la reforma, i ara en comença la segona. Tot hauria d’estar llest a mitjans del 2025. La configuració final serà la següent: el sentit ascendent tindrà un carril per a bicis, un per a transport públic i cap per a vehicles privats, amb la qual cosa aquest traçat que ja es fa ara cap a la Ciutadella es manté per sempre, mentre que per baixar, hi haurà un vial per a cotxes i un que serà compartit entre bus, taxis i bicicletes, cosa queno acaba de satisfer, gens ni mica, el col·lectiu ciclista.

Mentre tot això passava, per cert, el bicibús de l’Eixample estrenava el tercer any de circulació a pedals camí de l’escola.