Protesta a l’octubre

Els defensors del carril bici de la Via Augusta buscaran empara a la UE pels fons europeus que el van finançar

Els defensors del carril bici de la Via Augusta buscaran empara a la UE pels fons europeus que el van finançar

Ángel García Martos

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi ha cap indici, per ara, que indiqui que el nou carril bici de la Via Augusta corri perill de desmantellament imminent, però els ciclistes prefereixen curar-se en salut i tenir llista una estratègia per defensar la infraestructura. L’alcalde Jaume Collboni va prometre una reavaluació dels projectes urbanístics que generen queixes, i a finals de juliol, el consistori va convocar un concurs públic per fer un estudi sobre la mobilitat en aquesta artèria, en concret al tram que va de Laforja a Hort de la Vila. El guanyador (s’estan avaluant les ofertes) tindrà 15 setmanes per presentar les seves conclusions.

Mentre aquest procés avança, els ciclistes recorden al consistori que part del vial es va pagar «amb fons europeus que s’haurien de tornar en cas de revertir l’obra». També tenen prevista una «gran marxa amb acció sorpresa» el dissabte 21 d’octubre i per al novembre preparen «una conferència científica» per defensar la mobilitat sostenible.

Jaume Llansó, promotor de la plataforma Bici Augusta, té la sensació que el veredicte final no caurà del seu costat. Per coses que li arriben que prefereix no concretar. És més un ‘feeling’ que una certesa, vaja. «Ens consta que pot produir-se un replantejament del carril, per això hem d’estar preparats», comparteix. La ciutat continua creixent quant a infraestructura ciclista –acaben de començar les obres perquè tot Mallorca sigui pedalable–, per això no entenen que hi hagi tants dubtes sobre aquest carril que acumulava dècades de reivindicació. Una de les vies de resistència passa per Europa. «Recorrerem a eurodiputats de l’esquerra perquè pressionin, ja que part de l’obra es va pagar amb els fons Next Generation», afirma.

Els perjudicats

En concret, el tram entre Laforja i Ganduxer és el que va rebre suport de la UE. En canvi, des d’aquest últim carrer fins a Dolors Monserdà, ja a Sarrià i a prop de la Ronda de Dalt, el finançament va sortir del projecte de pressupostos participatius. Les obres van començar el novembre del 2022 i es van acabar el juliol del 2023 i ara la Via Augusta té un carril per a vehicles privats menys per sentit, cosa que es nota, sobretot al tram des d’Hort de la Vila (sortida del túnel de Vallvidrera) fins a General Mitre. Es registren menys problemes fins a la plaça de Molina. Un altre dels nous hàndicaps de l’artèria és que les parades del bus, que no té vial reservat, alenteixen encara més el trànsit. Com a resultat, el carrer, que ja tenia seriosos problemes a primera hora del matí i a la tarda, té ara cert grau de congestió pràcticament durant tot el dia.

Notícies relacionades

Així les coses, la decisió de mantenir-lo es pot atenir a criteris de mobilitat, però també hi pesa la decisió política: els comuns van defensar instal·lar-lo sense tenir-ne en compte les conseqüències, mentre que el PSC no ho veu tan clar. El lema de la protesta del 21 d’octubre va, de fet, en aquesta direcció: «Collboni, no facis com Logronyo, volem ser París». La capital de La Rioja, amb un alcalde del PP, va camí d’eliminar carrils bici al centre de la cuideu, d’aquí ve la comparació. «Estem convençuts que Europa blindarà aquest carril», assevera Llansó.

La veu dels experts

Per a la setmana del 6 al 13 de novembre tenen prevista una conferència amb pediatres, el Bicicleta Club de Catalunya (Bacc) i experts de l’Institut de Salut Global de Barcelona, entre altres ponents. «Gràcies al carril bici estan entrant menys cotxes per la Via Augusta, cosa que implica menys contaminació. La ciutat va en la línia que ha d’anar, no hi ha lloc per a les polítiques regressives», resumeix el portaveu de Bici Augusta, col·lectiu que el 19 de juliol va fer una inauguració ‘furtiva’ del carril bici de la Via Augusta, amb la participació de dos regidors de Barcelona en Comú.