Urbanisme

Via Laietana: ¿per què fan falta 21 mesos per urbanitzar 600 metres de carrer?

Via Laietana: ¿per què fan falta 21 mesos per urbanitzar 600 metres de carrer?

Jordi Bataller (ACN)

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

¿Vint-i-un mesos per urbanitzar poc més de 600 metres de carrer? ¿Per què la segona fase de la reforma de la Via Laietana requereix gairebé dos anys d’obres? Si res ho evita, l’artèria més novaiorquesa de Barcelona estarà acabada el juliol del 2025. No és, no obstant, una transformació que es limiti a un canvi de pell. I d’aquí neix la criatura, ja que la complexitat del subsol, amb el metro, una galeria de serveis i un col·lector, tot centenari, molt enganxat i just sota del ferm, obliga a fer unes obres molt més quirúrgiques del que és habitual.

Ara anem amb els terminis i la concreció de l’assumpte, però primer, la informació de servei. Xavier Paton, gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, ha explicat aquest dilluns que durant el temps que durin les obres, el millor és evitar la Via Laietana en cas que es vulgui recórrer en transport privat. S’hi pot circular de baixada, però no de pujada, ja que ja s’hi ha prohibit el pas i, de fet, en la configuració definitiva, el cotxe tampoc hi podrà ascendir i haurà de traçar una tornada per Picasso i Lluís Companys per entrar a l’Eixample.

Millor no anar amb cotxe

Per alleujar la situació –ha admès que ara es triga el doble que abans de les obres a recórrer l’artèria des d’Urquinaona fins a Correus–, a la part més marítima s’ha ampliat el temps semafòric i s’ha generat un segon carril perquè la sortida amb el verd –els cotxes baixen per un sol vial– sigui com més àgil millor. En qualsevol cas, la millor manera d’evitar el previsible col·lapse, ha admès Paton, és no optar per la Via Laietana si ens movem en vehicle privat. Per al ciutadà, també hi haurà canvis a les voreres, que es traslladaran cap al centre de la calçada per poder traslladar part dels serveis sota l’entrada dels edificis.

Si es fixen en la imatge superior, podran adonar-se de l’abast de l’obra. No és clar en quin punt es va fer el tall que veuen a la imatge, datada el 1912, però és algun lloc pròxim a la plaça de l’Àngel. Al fons, l’entrada de l’Eixample. S’hi veuen clarament les dues boques de metro de l’actual línia 4 i dues petites galeries a cada costat. La més enganxada a les voreres és el col·lector d’aigua i l’altra, la dels serveis urbans.

Galeria amb ceràmica

El metro no es toca perquè TMB ja hi executa les seves pertinents obres de manteniment. El col·lector es cobrirà de nou i s’hi col·locarà una coberta ceràmica que permetrà que l’aigua avanci amb més rapidesa, amb menys fricció. Quant a la galeria de serveis, s’omplirà de terra però s’hi deixarà un espai per instal·lar-hi els calaixos on anirà la llum i el telèfon. Aigua i gas es mouran a la nova rasa que s’obrirà al costat de les façanes.

Notícies relacionades

Ricard Font, director general de Bimsa, l’empresa pública municipal que s’encarrega de l’obra pública a Barcelona, ha argumentat que sense tanta ensopegada, la mera urbanització del carrer, és a dir, el «canvi de pell», no trigaria més de set o 10 mesos. Però no és el cas. Ara, de fet, han començat les prospeccions prèvies a obrir el carrer. «Tenim plans antics, però hem d’estar segurs que tot és on se suposa que ha de ser», ha detallat Font. Per si s’ho pregunten, el tram superior no tenia tanta complexitat. De fet, la primera fase (Urquinaona-Maura) va començar al març i està pràcticament liquidada.

Que venen les regates

Una vegada resolt el puzle del subsol d’aquesta segona fase, la previsió municipal és que la urbanització de les voreres i de la calçada de la Via Laietana es porti a terme entre desembre del 2024 i juliol del 2025, data prevista perquè tota l’artèria ja exhibeixi el seu nou aspecte després de tres anys i cinc mesos d’intensa transformació. Un any abans, no obstant, ja estarà acabada la reforma dels entorns de Correus i de la plaça d’Idrissa Diallo. La ciutat acull la Copa Amèrica entre agost i octubre del 2024 i el consistori vol que tot el que toqui perfil marítim estigui net com una patena abans que comencin les regates. L’únic que podria espatllar que l’encreuament amb Colom estigui ja acabat seria l’aparició de noves restes arqueològiques. Però tal com ha ironitzat Font, per aquí passa el metro i ja es va fer molta feina fa 100 anys. O sigui, que ja s’hi van afrontar.