Repte mediambiental
El creuer més gran del món assaja amb «èxit» a Barcelona l’ús de biocombustible
El Symphony of the Seas de Royal Caribbean ha estat 12 setmanes en proves
Port i navilieres qüestionen un informe que situa Barcelona com el més contaminat per creuers
Radiografia d’un dia amb 11.600 creueristes a Barcelona
Pugna amb Colau per l’aigua dels creuers a Barcelona
Ha sigut notícia per ser el creuer més gran del món, operant aquest estiu des de Barcelona. El Symphony of the Seas i els seus germans de sèrie Oasis (algun també conegut a la ciutat en anteriors temporades, com el Wonder of the Seas) transporten 5.500 passatgers en ocupació doble (per camarot) i gairebé 6.800 en capacitat màxima. Però a més de ser una ciutat flotant on no falten ni un Central Park ni un teatre aquàtic, aquest estiu ha assajat durant 12 setmanes l’ús de biocombustible, cridat a revolucionar –juntament amb altres iniciatives– el sector en termes de sostenibilitat. Així, aquest estiu també han entrat en joc al Port de Barcelona nous creuers impulsats gas natural liquat. Però la naviliera nord-americana Royal Caribbean ha anunciat aquest dimarts que les seves proves han sigut un «èxit», i s’han convertit en el «primer vaixell de la indústria marítima» que utilitza de manera regular l’esmentada barreja per satisfer una part de la seva necessitats energètiques.
La companyia ha afirmat en un comunicat que «els sistemes tècnics a bord complien amb els estàndards operatius, sense afectar la qualitat ni la seguretat, fet que demostra que la barreja de biocombustibles és una alternativa segura per al subministrament d’energia de baixes emissions que els barcos poden utilitzar per navegar per Europa i més enllà». Després d’aquests tres mesos, conclouen que les proves han proporcionat «dades valuoses per comprendre la disponibilitat i escalabilitat del biocombustible a la regió».
Les iniciatives de les diferents navilieres arriben en un moment que la lluita contra el canvi climàtic ha posat als creuers entre un dels focus contaminants del planeta. El sector i els ports han accelerat les seves polítiques de sostenibilitat per fer-les compatibles amb el creixement de l’activitat. Però Barcelona ha estat en el punt de mira d’alguns informes no exempts de discrepàncies i l’anterior govern municipal d’Ada Colau utilitzava també aquest argument per proposar retallar la presència de creuers a la capital catalana.
Olis i greixos
Les proves es van iniciar l’any passat puntualment, i ara s’han prolongat i ampliat, amb dos epicentres: Barcelona, amb el Symphony i les seves 228.000 tones iniciant rutes cada setmana des del Port, i a Rotterdam s’ha afegit a l’assaig un barco de Celebrity Cruises, del mateix grup. Segons detallen, «les barreges de biocombustibles sostenibles introduïdes s’han aconseguit purificant matèries primes renovables com olis i greixos utilitzats en combinació amb fueloil per crear un combustible alternatiu que és més net i sostenible». La combinació utilitzada està acreditada per la International Sustainability and Carbon Certification (ISCC), una organització internacional que garanteix la sostenibilitat dels biocombustibles i verifica les reduccions de les emissions relacionades, asseguren. Aquests mesos se sondejaran també en altres barcos del grup que recorrin el continent en aquesta tardor.
Des del Port de Barcelona, que encapçala la reducció d’emissions amb iniciatives que van des de proporcionar amb una gavarra la càrrega de GNL als creuers de nova generació, fins a electrificar les seves instal·lacions per a la connexió de les naus mentre estiguin atracades, el seu president Lluís Salvadó ha posat en valor la iniciativa, com un pas més contra la contaminació dels creuers. «L’èxit de Royal Caribbean és un clar exemple de com el compromís amb la innovació fa possible el desenvolupament de solucions per descarbonitzar el sector marítim», ha assenyalat.
Notícies relacionadesI ha recordat que el port local treballa per «convertir-se en un hub energètic, produint i subministrant combustibles amb zero emissions de carboni, com l’hidrogen verd i l’amoníac, i altres d’alternatius de gairebé zero emissions com el metanol, els biocombustibles o els combustibles sintètics». Però considera que la innovació i la col·laboració entre ports i navilieres són «claus per accelerar la descarbonització el transport marítim».
«És un moment crucial en el viatge de Royal Caribbean Group cap als combustibles alternatius», ha afermat Jason Liberty, president i CEO de Royal Caribbean Group, que desenvolupa el programa Sea the Future, amb el repte ambiental, entre d’altres. «Després de l’exitosa prova amb biocombustibles d’aquest estiu, estem un pas més a prop d’aconseguir la nostra visió per donar vida a un creuer amb zero emissions», ha dit. La companyia també està explorant associacions estratègiques amb proveïdors i ports per «garantir la disponibilitat de biocombustibles i infraestructures per avançar en la transició energètica marítima».
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia