El 20% dels usuaris de patinet de Barcelona ja han sigut multats almenys una vegada

Zowy Voeten

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El RACC ha presentat aquest dimecres el seu tercer baròmetre sobre els patinets a Barcelona, un informe ple de dades i estadístiques que proposa una tesi de fons molt clara: som davant un col·lectiu creixent, novell, insatisfet i insegur; però també furtiu i una mica trampós. Els usuaris, a través d’una enquesta realitzada per l’automòbil club (ara ‘mobility club’), admeten de manera majoritària que incompleixen les normes de circulació més bàsiques i, malgrat això, es posen de nota gairebé un notable. En el sistema educatiu, l’autoavaluació utilitza una eina anomenada rúbrica. La seva és molt generosa. Però no ho deu ser tant quan el 20%, tenint en compte que el 70% fa menys de dos anys que va a cavall d’aquest ‘gadget’, admet que com a mínim en una ocasió ja ha arribat a casa amb una multa.

Una família circula amb patinets elèctrics, a Barcelona /

El Periódico

El patinet ha superat l’etapa inicial de noi nou a la classe. Assumida la seva presència, uns i d’altres, usuaris i resta del món, són ara en la fase de prendre posicions. El patinet pot ser part de la solució camí de la mobilitat (més) sostenible o pot insistir en la fama de brètol, de ‘popu’ dolent. Els altres poden veure’l com una oportunitat o poden, com es va fer el 2007 amb la irrupció del Bicing, decidir que durant uns anys el convertiran en el sac de boxa de la mobilitat barcelonina. Una trinxera més, en resum. Les dades que dona el RACC mostren un cert trànsit cap a la convivència, però aquest estat de ‘pax’ viària encara queda en un horitzó molt llunyà.

Menys mobilitat activa

El RACC ha fet 800 enquestes, suficients per traçar un perfil. Algunes dades per posar context. El 68%, una barbaritat de xifra que diu molt sobre l’actitud i el marge de millora, assegura que fa menys de dos anys que participa en el món dels vehicles de mobilitat personal (VMP). Només el 9% prové del cotxe o la moto, mentre que el 40% anava abans a peu o en bici i el 38% eren habituals del transport públic. Es trenca el mite de vehicle que treu cotxes del carrer, i guanya punts la teoria que roba passatge al metro i al bus. I a la mobilitat activa, perquè són menys els que caminen o pedalen. El 80% dels desplaçaments són de menys de cinc quilòmetres i només el 17% dels trajectes duren més de 20 minuts.

Patinets i bicicletes circulant per l’avinguda de la Diagonal de Barcelona /

Jordi Otix
Notícies relacionades

Més coses. El 75% dels usuaris admeten haver circulat per la vorera (està prohibit) i el 71% ha anat per una calçada també vetada (no poden entrar a la xarxa bàsica). El 54% se salta els semàfors si no passa ningú per la perpendicular, el 42% va en sentit contrari o per la vorera per guanyar temps, el 40% admet que supera la velocitat màxima i el 10% reconeix que el seu patinet està trucat. Malgrat tot això, els usuaris, segons el baròmetre del RACC, es posen una nota de 6,9.

Sobre aquesta valoració, Cristian Bardají, director de l’Àrea de Mobilitat del RACC, ha admès que la valoració de l’entitat, en vista dels resultats, «és clarament per sota de la percepció autoindulgent dels mateixos usuaris». «Són un element disruptor i fan que la convivència a l’espai públic sigui més complicada», ha resumit.