Per què Barcelona ha decidit prohibir els patins elèctrics compartits als seus carrers

Joan Mateu Parra

3
Es llegeix en minuts
Toni Sust
Toni Sust

Periodista

ver +

Ha trigat temps a prendre la decisió, però finalment el govern de Barcelona ha decidit que els patinets elèctrics compartits no rodaran pels carrers de la capital catalana. Ho ha fet després de més de quatre anys d’anàlisi i deliberació, perquè és un debat que es va començar fa temps, amb Ada Colau com a alcaldessa, i que ara conclou el seu successor al capdavant de la ciutat, Jaume Collboni.

Al govern municipal no li ha convençut el sector que encapçala aquests vehicles, que feia temps que esperava llum verda per iniciar la seva activitat a Barcelona, i que recalca que les empreses que pretenien implantar aquí un servei compartit d’aquest tipus de vehicle de mobilitat personal (VMP) són les primeres partidàries d’una regulació perquè el fenomen no es converteixi, com en altres ciutats, en una molèstia a l’espai públic.

El RACC defensa el sistema

Tampoc ha tingut efecte la posició mostrada pel RACC, el president del qual, Josep Mateu, va considerar la setmana passada «inevitable i desitjable» que a Barcelona es posés en marxa un servei de patinets elèctrics compartits.

Menys d’una setmana després que Mateu opinés en aquests termes, el govern de Collboni va anunciar el seu veredicte, revelat per la seva primera tinenta d’alcalde, Laia Bonet, dimecres en una entrevista concedida a EL PERIÓDICO.

Els motius

«El patinet ha tensionat l’espai públic i hem pres la decisió que no implantarem els patinets de ‘sharing’, els patinets compartits, a Barcelona. Hem arribat a la conclusió que no s’ha de tensar encara més l’espai públic amb milers de patinets de ‘sharing’, en un espai ja tensionat», va afirmar Bonet, que va precisar que aquesta tensió podria veure’s augmentada tant per la circulació de patinets per les vies limitades a 30 km/ hora –perquè no poden anar per les de 50 km/h– com una vegada que estiguessin aparcats.

«En altres grans ciutats hem assistit a l’impacte del servei de patinets de sharing: abandonats, tirats per les voreres, dificultant el pas. Barcelona era una de les poques ciutats que van decidir no tenir patinets de ‘sharing’ mentre no hi hagués regulació. Hem conclòs que no existeix una normativa que ens permeti assumir un increment de patinets via ‘sharing’ a Barcelona», va afegir la regidora socialista.

París, l’antecedent

Barcelona prohibeix de facto el patinet compartit, en el sentit que no està prevista, informa el consistori, cap mesura legal per concretar aquest veto. Amb no regular l’activitat n’hi ha prou. La capital catalana no és la primera ciutat que diu no a aquest sistema.

La primera a fer-ho va ser París, l’estiu passat, mesos després que a l’abril els participants en un referèndum ciutadà a la capital francesa votessin a favor de vetar els patinets de lloguer. El veto va rebre el suport del 89% dels participants, si bé en la consulta van participar només un 7,9% dels 1,4 milions de parisencs que podien votar. 

Malgrat que la votació era consultiva, l’alcaldessa, Anne Hidalgo, es va comprometre a actuar d’acord amb el resultat. A diferència de Barcelona, on els patinets compartits van aparèixer el 2019 davant la falta de regulació però van ser vetats fins que es prengués una decisió definitiva, a París el sistema estava regularitzat i a la capital francesa operaven empreses de lloguer de patinets, que en tenien 15.000 als seus carrers. La seva activitat va quedar prohibida a partir de l’1 de setembre.

Patinets en el transport públic

Notícies relacionades

Un altre veto al patinet elèctric és el que impedeix des de l’1 de febrer als seus usuaris que el portin en els mitjans de transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. És una prohibició que va entrar en vigor a conseqüència de l’explosió d’un patinet elèctric en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el 17 de novembre del 2022. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va decidir el desembre de l’any passat prendre aquesta mesura, que afecta patinets elèctrics i altres VMP, com els monocicles, de manera provisional, fins a concloure que la seguretat està garantida.

Al juny, es va decidir prorrogar tres mesos més el veto, amb la qual cosa es va prolongar fins al 31 d’octubre. La previsió és que aleshores estigui preparada la regulació definitiva sobre l’accés i seguretat d’aquests vehicles.