El sector del taxi barceloní negocia una pujada de preus per al 2024
3
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’any 2024, les tarifes dels taxis a l’àrea de Barcelona podrien augmentar un 3%, segons ha avançat el digital TOT Barcelona i ha pogut confirmar aquest diari. Això significaria que el cost d’agafar un taxi augmentaria lleugerament. La pujada de bandera, que és el preu inicial que pagues al pujar al taxi, passaria a ser de 2,60 euros a partir de mitjans de desembre. No obstant, els càrrecs addicionals que s’apliquen per viatjar des de i cap a l’aeroport, el Moll Adossat del port i l’estació de Sants (només per a la sortida) i en nits especials com Cap d’Any i Sant Joan no augmentarien.

Aquesta proposta d’augment de tarifes prové de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) i s’ha presentat en una reunió tècnica del sector. Encara es troba en procés de negociació i necessita l’aprovació del consell d’administració de l’IMET i de la comissió de preus de la Generalitat. Els taxistes representats per Élite Taxi, per la seva banda, asseguren que no estan a favor d’aquesta quantitat.

«Compensar la inflació»

El motiu de l’augment del 3% seria compensar l’augment en el cost de vida (IPC) al sector, i passarien a donar-se els següents canvis: en la Tarifa 1, que s’aplica a Barcelona i l’àrea metropolitana en dies feiners de 08.00 a 20.00 hores, la baixada de bandera seria de 2,60 euros i el preu per quilòmetre augmentaria d’1,23 a 1,27 euros. En la Tarifa 2, que s’aplica en horaris nocturns, el preu seria d’1,56 euros per quilòmetre.

A més, hi ha una Tarifa 3 amb un preu fix que només es pot contractar a través d’aplicacions d’empreses. En aquesta tarifa, la baixada de bandera passaria a ser de 3,65 euros, i el cost per quilòmetre variaria segons el moment del dia i la setmana.

Pujada «insuficient» per als taxistes

El portaveu de l’associació professional Élite Taxi, Tito Álvarez, ha remarcat en declaracions a EL PERIÓDICO el seu gran desacord amb aquests canvis. Considera que aquest augment de preu del 3% és insuficient, tenint en compte la inflació i l’augment de l’IPC, que provoca que els taxistes «cada vegada han de fer més hores per guanyar els mateixos diners». Per això, demanen que el preu de les tarifes del taxi augmenti més del 3%, tenint en compte que «els taxistes també són consumidors» i que «estan apujant els preus per a tothom». Igualment, matisa que entenen que els taxistes presten un servei públic i que no pretenen que els seus preus augmentin de manera exagerada.

Notícies relacionades

D’altra banda, des d’Élite Taxi consideren un «abús per als consumidors i usuaris» la pujada de preu que proposa l’IMET per a la tarifa 3, que és la de preu tancat que utilitzen les ‘apps’ de VTC, ja que amb els canvis el 2024 la carrera amb aquest transport seria «un 8 o un 10% més cara que amb taxímetre». «Això ens sembla injust per al consumidor, la tarifa 3 hauria de tenir el mateix preu que la tarifa 1 i 2. No volem que es cobri més al consumidor per utilitzar tarifa de preu tancat», assevera Álvarez.

Així mateix, des d’Élite Taxi es mostra en contra que els taxis amb tarifa 3, amb preu tancat, estiguin circulant amb el taxímetre marcant zero. Com a alternativa, han proposat a l’IMET que aquests taxis treballin amb un preu màxim predefinit. Amb aquest, el taxímetre sí que es posaria en marxa i aniria comptant fins a arribar a aquest màxim preestablert en l’aplicació. En el cas que el preu del taxímetre finalment resultés inferior, s’aplicaria aquest últim import. Aquest sistema ja s’està aplicant a Saragossa amb la seva aplicació de taxis anomenada MOSSA. «El taxímetre és l’únic que garanteix el preu just», afegeix Álvarez, qui adverteix que «les ‘apps’ poden manipular els mapes perquè vagin per rutes més llargues» i acabin cobrant més.