Barcelonejant

Aquesta és l’Aitana: és model i instagramer, guanya 4.000 euros al mes i no existeix

D’aquí surten ‘influencers’ que treballen menys que Victoria Federica. Acaben de muntar a Barcelona una agència de models creades amb intel·ligència artificial

El xou de Barcelona del qual surts replantejant-te la vida

barcelona/Aitana-136-2.jpg

barcelona/Aitana-136-2.jpg

6
Es llegeix en minuts
Ana Sánchez
Ana Sánchez

Periodista

ver +

L’Aitana guanya 4.000 euros al mes treballant menys que Victoria Federica. Tant aireja ‘stories’ amb torrades d’alvocat com ‘looks’ de llenceria «d’estar per casa». És @fit_aitana a xarxes. «Amant del gaming, del fitnes i cosplay lover», resumeix el seu Instagram. Ha acumulat 87.000 seguidors en tot just quatre mesos. Rep 500 missatges directes al dia i la conviden a esdeveniments d’‘‘influencer’’. És model i instagramer. I no existeix. 

«Sí, tenim una agència de models sense models», assenteixen els seus ideòlegs. Dos dissenyadors, Rubén Cruz i Diana Núñez, acaben de muntar a BarcelonaThe Clueless, així l’han anomenat. La traducció literal vindria a ser alguna cosa així com «perdre la pista». «Ens feia gràcia –diu la Diana-, perquè no els pots seguir la pista perquè no existeixen». Aquesta és una agència de models creades amb intel·ligència artificial. Aspira –anuncia a la seva web– a revolucionar el món de les ‘influencers’

Rubén Cruz i Diana Núñez, envoltats de fotos de l’Aitana, al seu estudi creatiu de Barcelona. /

Ferran Nadeu

#aimodel. L’Aitana revela el seu origen virtual (AI: Artificial Intelligence) en la seva mateixa biografia d’Instagram. Però les seves xarxes s’omplen diàriament de comentaris de carn i ossos. «Jo odio els homes des que tinc aquest projecte», assegura el Rubén. «Em vaig adonar del difícil que és ser dona i ser a xarxes socials», esbufega. «Per a mi no era res nou», s’encongeix d’espatlles al costat la Diana. «Cada dia ens escriuen una mitjana de 500 persones –expliquen–. Futbolistes, actors famosos de 5 milions de seguidors... L’han convidat a esdeveniments, a viatges pagats...». ¿El més fort? «’Fotopolles’, un munt». 

Fa tres anys que ho va vaticinar la model canadenca Sinead Bovell: «La IA em traurà la feina», va titular ‘Vogue’. Llavors ja s’obrien un espai a xarxes les ‘influencers’ digitals generades per ordinador. Lil Miquela va pels 2,7 milions de seguidors a Instagram i acaba de fer una campanya per a BMW. Ara amb la IA es comencen a estendre les agències de models inexistents. «Contracta models virtuals i vaig dir adeu a les sessions de fotos tradicionals», anuncia l’holandesa Deep Agency.  

Rubén Cruz, 27 anys, i Diana Núñez, 30, són cofundadors de l’estudi creatiu Benana Studio. Fa tot just 7 mesos que van obrir aquesta capsa de Pandora. «¿Heu vist les noves models d’IA?». Llavors s’estava fent viral una agència de models eròtiques creades amb intel·ligència artificial: The RRRealist. «Doncs no és mala idea», van pensar. I van començar a investigar. 

La Diana revisa fotos de les dues models IA de la seva agència: La Maia i l’Aitana. /

Ferran Nadeu

«Hi ha una infinitat d’intel·ligències artificials que pots utilitzar», esbufega la Diana. «Les hem comprat gairebé totes», apunta el Rubén. «Vam anar provant diferents tipus –recorden– i al final en vam trobar una, que és específica de persones». Es callen el nom amb més intriga que si fos l’edat de Jordi Hurtado. 

«Va per subscripció», expliquen per als neòfits. «Com Netflix –detalla la Diana–, però en comptes de veure pel·lis, tens un portal on crees a partir de ‘prompts’». Són comandos amb els quals interactuar amb la IA. «Vull que sigui espanyola, alta, que tingui el cos així, la cara així...». En 30 segons, 1 minut, apareix una foto de la model a la carta. «¿Què passa? Que la majoria de vegades no surt bé –assegura la Diana–. Ni a la primera ni a la segona, ni a la 20a». «Ni a la 70a», assenteix el Rubén. «Mira quantes n’hi ha descartades». La Diana obre una carpeta del seu ordinador plena de potencials Aitanes: «Tinc 280 fotos retocades». N’han publicat 45. 

«No és tan fàcil», apunten els dissenyadors. Tot i que la intel·ligència artificial aprèn, sí. «Va aprenent –assenyala la Diana–, però tot i així no et farà exactament la mateixa. Igual ens en surt una que necessita pocs retocs. Però et puc dir que una de cada 500». Les mans solen sortir malament. «Les mans i els ulls». Ells l’arreglen amb una altra intel·ligència artificial: la del Photoshop. Fins i tot solen fer la roba inspirats en moda real, a veure si els comparteix alguna marca. 

 

De moment, l’agència té només dues models. El que dona de si el pressupost. Darrere hi ha un equip de 5 persones: són els que retoquen les fotos i porten les xarxes fictícies: Instagram, TikTok, X. Publiquen 4 fotos a la setmana, unes 5 ‘stories’ al dia i un parell de tuits. 

La seva primera AI model, l’Aitana López (@fit_aitana), sol fer postureig en biquini i roba interior, molt escot generós i llenceria digna de Playboy. «¿Per què comencem amb l’eròtica? –El Rubén se sincera–. Perquè és l’única que sustenta tot això. És la més fàcil de monetitzar». L’Aitana, calcula, guanya gairebé 4.000 euros al mes venent fotos en llenceria. «Si l’Aitana guanya una mica més de peles, traurem dues models més –anuncia el Rubén–. Vivim d’ella perquè no hi ha cap marca que s’atreveixi».  

Debat ètic

«Nosaltres tenim debat des del primer dia», confessen els dos dissenyadors. «Hi ha una part moral... Ens va passar als dos –recorda la Diana–. Però a mi també com a dona. Es van posar límits i se les tracta amb molt respecte». També s’han assessorat amb advocats. «És un tema delicat. Hi ha moltes llacunes». ¿Què els han aconsellat? «Que diguéssim sempre la veritat».  

Al setembre va aparèixer a les xarxes una altra #aimodel confessa: Maia Lima (@limaiaaa). Els noms no els posen a l’atzar: inclouen en tots «AI», d’‘Artificial Intelligence’. Ai-tana. M-ai-a. La Maia és una barreja de Young Miko, la Nicki Nicole del videoclip ‘Frío’ i l’Alita de James Cameron. «Un ésser pur en un món molt boig», resumeix la seva mini biografia. Ella passa caps de setmana a la muntanya i comparteix «brindis per aquest viatge que es diu vida». «Volem fer més un Benetton que no àngels de Victoria Secret –apunta el Rubén–. Més diversitat, perquè és el que demana el món. I en un futur, entrar en el col·lectiu LGTBI i cossos no normatius, que puguis veure en una platja». 

Notícies relacionades

¿També crearan homes? «Tant de bo», respon la Diana. «Però la intel·ligència artificial de moment no fa homes bé». Ha evolucionat més la IA de dones, detallen, perquè és el que dona diners: el porno

¿Com seran els AI models del futur? «Volem que parlin», respon el Rubén. «A la Xina i al Japó –afegeix la Diana– tenen intel·ligències artificials a casa seva més enllà d’Alexa». Això comença a ser més inquietant que un capítol de ‘Black Mirror’. «A mi sempre m’ha fet una mica de iuiu tot això», reconeix la Diana. «però l’he acollit com una eina més dins de la nostra feina. Al final, és com cadascú la utilitzi».