Conflicte laboral
Els treballadors del Bicing convoquen una vaga indefinida a partir del 14 de novembre
La plantilla reclama a Serveo, l’empresa que gestiona el servei, una pujada salarial de 1.500 euros anuals
Els sindicats CGT i CCOO han convocat una vaga indefinida en el servei de Bicing a partir del dimarts 14 de novembre. La crida del comitè d’empresa, que va obtenir l’aprovació de la plantilla en les votacions fetes en assemblea, neix per la voluntat dels treballadors d’«aconseguir unes condicions dignes salarials i socials» i per «garantir que es dona un servei de qualitat a la ciutadania». L’anterior amenaça d’aturada, el 2019, es va poder evitar gràcies a un acord d’última hora amb l’empresa que gestiona el sistema, Serveo.
Julio Manuel Moreno, delegat de CGT, admet a aquest diari que no esperaven un suport tan clar de la plantilla a la proposta de mobilització. Hi pot tenir a veure el fet que el conveni col·lectiu que és sobre la taula –l’actual venç a finals d’any– tingui una vigència de cinc anys, i amb un IPC tan canviable, més val prevenir que lamentar. CGT, amb set delegats, i CCOO, amb dos, són els dos únics sindicats amb representació al comitè, així que, a diferència del que sol passar a TMB, som davant una convocatòria sense fissures «que arribarà fins a les últimes conseqüències si és necessari».
Un usuari del Bicing pedalant aquest agost a Barcelona /
La petició de vaga s’ha presentat aquest dijous al Departament de Treball. Moreno explica que des de setembre ja s’han fet quatre reunions amb l’empresa i que, de moment, les posicions sobre la pujada salarial estan molt allunyades. La companyia ofereix un increment gradual, any a any, per arribar al cinquè exercici amb una pujada de 3.050 euros, mentre que els treballadors demanen ja d’entrada 1.500 euros més per any. «Encara ens separa un món», afirma el representant de la CGT.
Suport unànime
Notícies relacionadesLa plantilla del Bicing està formada per unes 150 persones, de les quals poc més de 10, assegura el comitè, van votar en contra de mobilitzar-se. L’UTE Pedalem Barcelona és la marca comercial del servei, però darrere té dues empreses: PBSC, que bàsicament s’encarrega de proporcionar les bicicletes, i Serveo, que assumeix la gestió i és, per tant, la que rep els cops en matèria laboral, com és el cas. Els treballadors no van parar el 2019, però sí que van fer quatre hores per tanda de vaga durant 15 dies del mes de juliol del 2017, quan el Bicing encara estava en mans de Clear Channel.
El comitè lamenta, de la mateixa manera, que l’empresa no els aporti la informació detallada sobre la situació econòmica del Bicing. «Només ens donen grans números, però creiem que estan traient entre un 20% i un 35% de benefici dels 160 milions que l’ajuntament els paga en 10 anys. Només demanem un pessic d’aquesta quantitat». Un altre tema és l’increment de la plantilla, que Moreno considera «urgent». «Tenim a la ciutat moltes més bicis espatllades del que hauria de ser. Ens falta gent als tallers, en repartiment de bicis amb furgoneta i en manteniment de les estacions». Segons aquest sindicat, mesos enrere van arribar a tenir la meitat de la flota sense poder circular, és a dir, unes 3.500 bicicletes.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia