Incendiats per abocaments d’oli

Barcelona netejarà cada mes els baixos dels camions de les escombraries després de cremar-se’n tres a l’estiu

L’ajuntament també preveu que els vehicles més vells circulin menys i es limitin a serveis «poc exigents»

Un camió de les escombraries explota a Barcelona i aixeca una gran columna de fum i foc

Crema el tercer camió de les escombraries a Barcelona en un mes

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tres camions de les escombraries es van cremar en el lapse de poc més d’un mes l’estiu passat a Barcelona. Dos dels incendis es van produir al districte de Gràcia, el 29 de juny i l’1 d’agost, en carrers limítrofs entre si del barri de Vallcarca; entremig, un altre vehicle de la brigada es va cremar el 4 de juliol a Pedralbes, dins de districte de les Corts. Davant les peticions d’explicacions dels testimonis que van arribar a patir moments de pànic, l’Ajuntament de Barcelona informa en els últims dies en audiències i consells de barri que, per mirar d’evitar nous sinistres, ha abordat l’assumpte amb les quatre empreses que es reparteixen el servei de neteja a la capital perquè incrementin la higiene dels camions i que es redueixi la circulació dels models més antiquats

Segons fonts sindicals, almenys dos dels prototips devorats per les flames en ple carrer procedien de l’anterior contracta, «molt antics, de fa 13 o 14 anys, i que treballaven a un ritme de 24 hores diàries». En la resposta que transmet als veïns i que EL PERIÓDICO ha consultat, el consistori assenyala que ha instat les contractistes a «prioritzar els vehicles nous, i reservar la utilització dels vehicles subrogats només per a la realització d’aquells serveis necessaris i poc exigents». En posa com a exemple les tasques de neteja en «carrers de menys pendent, de recorreguts més curts o les que recullen fraccions de menys pes».

L’ajuntament afegeix que mira així de «reduir els vehicles de característiques tècniques similars als que van tenir l’accident», va expressar el regidor de les Corts, David Escudé, aquest dimarts en el consell de barri de Pedralbes. L’Associació de Veïns de Zona Universitària va apressar a l’estiu a retirar de manera total les unitats idèntiques de les que s’havien calcinat. 

El retard en l’arribada de part la maquinària del contracte vigent des del 2022 –amb un cost total de 2.582 milions d’euros fins al 2030– ha obligat a continuar utilitzant models que fan anys que recorren la ciutat. A finals de setembre, Barcelona encara no tenia 130 dels 1.240 prototips nous que l’ajuntament preveu rebre. 

Imatge del camió que es va cremar el 29 de juny al carrer de Maduixer. /

.

Neteja mensual

Dos dels incendis de l’estiu es van produir als carrers de Maduixer i de Salvador Alarma, fregant el parc natural de Collserola. Els informes pericials encarregats per l’ajuntament conclouen que el foc es va iniciar en els dos casos perquè el sistema hidràulic perdia oli i es va encendre a l’entrar en contacte amb superfícies calentes dels vehicles. 

Davant la constatació, el consistori contesta als veïns que han interpel·lat sobre la qüestió que s’ha reunit amb les companyies a qui encarrega la retirada d’escombraries als carrers per «incrementar la neteja dels baixos» dels vehicles de la flota. Afirma que s’ha comprovat que és la fórmula que «elimina millor aquestes possibles restes d’abocaments d’oli, i passa de realitzar una neteja a l’any a fer-la en cada rentat exterior o de manteniment». Esgrimeix que el canvi «suposa, com a mínim, una neteja mensual per vehicle». 

Notícies relacionades

En contrast amb els dos casos del barri de Vallcarca, els Bombers de Barcelona no han aconseguit aclarir què va causar que les flames devoressin un altre camió de la neteja al carrer de Manuel Ballbé. L’incendi va ser aparatós i va aixecar una gran columna de foc i de fum al costat d’un bloc de vivendes. El camió sinistrat estava equipat amb bombones de gas natural comprimit; segons les indagacions dels bombers, s’ajustaven al que estableix la norma i, a més, la unitat havia superat la inspecció tècnica de vehicles (ITV) sense contratemps.  

Escudé va explicar en el consell de barri de Pedralbes que el dictamen dels bombers afirma que no es va produir una deflagració. L’afirmació va disgustar els residents de l’immoble que van veure l’escena en primera línia: van testificar que sí que es va sentir una gran explosió i que van témer que es produïssin danys personals. Escudé es va comprometre a traslladar la versió dels veïns als bombers.