Campanya positiva
Recta final de les compres de Nadal amb ple a tot Barcelona
Els eixos del centre de la ciutat i dels barris van experimentar un dissabte de botigues i carrers a rebentar, amb eufòria per l’alimentació i el tèxtil i la tornada del turista asiàtic
El cor comercial de Barcelona –el que més va patir la pandèmia i l’èxode temporal de turistes– continua sense haver recuperat al 100% el seu volum de botigues i vendes, però ningú ho diria en vista de la marabunta humana que ahir recorria totes les artèries de Barna Centre. Desenes de milers de barcelonins i molts altres arribats de la resta de Catalunya amb voracitat de shopping nadalenc van atapeir les vies comercials del perímetre de plaça Catalunya, assaborint l’ambient nadalenc que per fi el centre aconsegueix transmetre amb llums de qualitat. Però també els eixos de barri van viure amb intensitat un dels dies estrella de vendes. En aquest cas, els negocis d’alimentació van ser l’epicentre de la voràgine. En alguns súpers i botigues, per exemple, era difícil comprar pernil: no donaven l’abast a reposar.
La previsió és que –com ve sent habitual– avui a la tarda no sigui tan fort en moviment comercial, amb la ciutadania més pendent de preparar els àpats de la nit de Nadal. Però el 23 de desembre, al caure en dissabte, va omplir els carrers de compradors d’última hora disposats a gastar, i també de no pocs passejants sense bosses. Després d’una "tardor estiuenca que ha sigut fatal per al comerç tèxtil", el Black Friday va semblar canviar la tendència i despertar les caixes enregistradores, a les que ha ajudat el fred dels últims dies, va avaluar Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta, associació que uneix als grans eixos del centre i més turístics de la ciutat.
Dubtes sobre la facturació
Tant el Portal de l’Àngel, com Pelai, Rambla Catalunya, Passeig de Gràcia i Diagonal van viure ahir una jornada de gran afluència, que segons les primeres dades es va acompanyar d’"un ritme bo de vendes". No obstant, no hi havia unanimitat en el resultat de la facturació, ja que alguns comerços sondejats acusen el pes de la competència online i diuen no haver arribat a les xifres prepandèmia. Potser per això, no pocs establiments havien avançat notables descomptes i ofertes.
Tot i que ahir el macro pàrquing de plaça de Catalunya va penjar el cartell de ple, moltíssima gent va optar per acudir al centre en transport públic, amb metro i busos al màxim tota la tarda, i forta presència de Guàrdia Urbana i Mossos posant ordre. Jené va recordar que la campanya nadalenca "implica un boom de consum i de ganes d’anar al centre", però aprofitava per lamentar que les afectacions a la mobilitat dels últims anys estan "fent mal al comerç de Ciutat Vella i de l’Eixample".
En qualsevol cas, les cues a les portes de comerços populars com Primark, o del luxe de Louis Vuitton i Loewe al passeig de Gràcia (en algunes animaven la venda amb cava, com a Yves Saint Laurent) denotaven que el Pare Noel és un gran aliat del comerç per a tot el ventall de pressupostos. Precisament, el president de l’eix d’or del comerç local, Luis Sans, qualificava d’"èxit la campanya", tant en vendes com en la imatge que ha aconseguit transmetre el centre, gràcies als muntatges de la plaça de Catalunya –amb grades plenes en les actuacions– i la millora en la il·luminació.
Zona de ‘selfies’
Els llums del passeig, que ahir continuaven atraient milers de persones per fer-se selfies als seus peus, es tradueix en afluència: entorn d’un 15% més que l’any passat. I tot i que Sans puntualitzava que el turisme no és un client nombrós en aquestes dates a la ciutat, sí que es podia palpar la tornada, a poc a poc, de l’asiàtic, lluint bosses de Chanel, Vuitton i Dior. El públic que sí que havia arribat en massa era el visitant de la resta de Catalunya.
Més agitació hi havia encara en un dels comerços estrella infantils d’aquestes dates: la botiga Lego, amb aforament complet i uns cinc minuts d’espera al carrer. Ple també a Apple, tot i que a les portes hi havia una mobilització del sindicat CNT reivindicant millores laborals per a la plantilla.
Notícies relacionadesA la Diagonal, on més activitat es registrava era en els negocis de decoració. Les sensacions eren també molt bones en els eixos de barri. Pròsper Puig, president de Barcelona Comerç, l’entitat que els representa, destacava que la majoria havia estat "a rebentar de gent", com Sant Andreu, Sants i Creu Coberta, Sant Antoni... "El consum aguanta l’economia i es nota que hi ha poc atur", avaluava.
En menjar i beguda és on els barcelonins han mostrat especial febre de consum. Els mercats van viure un matí de gran atrafegament, i els comerços d’alimentació de barri i súpers van treballar a preu fet. Els que volien pernil ibèric havien d’esperar a moltes botigues per adquirir-lo al tall, amb l’envasament esgotat i sense possibilitat des de fa dies d’acceptar encàrrecs.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.