El transport elèctric es dispara
El Bicing i el patinet (no els cotxes) són els artífexs que els vehicles elèctrics superin els mecànics

Totes les mirades posades en els cotxes elèctrics, però resulta que només el 5% dels automòbils matriculats el 2023 a Espanya estaven impulsats al 100% per una bateria. Sense fer soroll, a Barcelona, lluny del focus mediàtic, les bicis, sobretot les del Bicing, i els patinets assistits han anat guanyant terreny, fins al punt que en la majoria de carrils bici ja circulen més vehicles elèctrics que mecànics.
Segons dades de l’ajuntament, els desplaçaments fets amb bici o vehicle de mobilitat personal (VMP) ja són prop de 318.600. El 2015 es comptaven 121.839 moviments ciclistes, sense presència de patinadors perquè no van arribar a la ciutat fins, aproximadament, el 2018. Només durant els dos anys de pandèmia es va produir un retrocés (com també va baixar el transport públic o el vehicle privat, tot), però el cert és que, si es compara amb la resta d’alternatives de mobilitat, la bici i el patinet són els que més creixen, sobretot els VMP, que del no-res ja suposen gairebé el 30% de la circulació del pastís que comparteixen amb els ciclistes.
En el global de desplaçaments, els dos mitjans de transport suposen el 3,8% del total, un percentatge que el 2015 era de l’1,6%, just la meitat. Pot semblar poc, però cal tenir en compte que l’aposta per la mobilitat activa i sostenible sol anar de la mà de l’oferta d’infraestructura. El 2017, Barcelona disposava de 157 quilòmetres de carril bici. Avui en són 263 i n’hi ha molts més en cartera o en execució. També hi ha més carrers 30 (de 648 a 786 quilòmetres) i més carrers de prioritat invertida (de 130 a 146 quilòmetres). En total, la xarxa pedalable ha passat, sempre des del 2017, de 935 a 1.195 quilòmetres.
Ciutat pedalable
Barcelona és una ciutat ideal per al ciclisme urbà. Però si aquest no és prou incentiu, hi ha les bicis elèctriques, de compra o, sobretot les del Bicing. La bicicleta pública de Barcelona ja disposa de més de 4.000 unitats assistides, mentre que 3.100 continuen sent mecàniques. Des del gener del 2022, el percentatge de desplaçaments en el model amb bateria està per sobre dels realitzats recorrent només a les cames. El desembre del 2023, els percentatges ja estaven en 76,5% elèctriques i 23,5% mecàniques.
L’ús de la bici i del patinet continua sent un vedat bàsicament reservat per a homes. El 72% d’aquests desplaçaments els realitzen ells, per un 28% per a elles. El creixement dels últims anys ha obert encara més la bretxa, ja que el 2016 la cosa estava en un 63,3% i 36,7%, respectivament.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet