L’ajuntament perdrà 20 milions d’euros en multes per la sentència contra la ZBE

El consistori barceloní no cobrarà el 60% de les sancions imposades abans que el Suprem anul·lés el reglament.

2
Es llegeix en minuts
L’ajuntament perdrà 20 milions d’euros en multes per la sentència contra la ZBE

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

El revés judicial a la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona comportarà una minva d’ingressos per multes per a la capital. Gairebé dos mesos després que el Tribunal Suprem anul·lés la primera ordenança que implantava les restriccions a la circulació de vehicles sense etiqueta ambiental, el govern de l’alcalde Jaume Collboni calcula que es quedarà sense cobrar gairebé el 60% de les sancions imposades mentre el reglament municipal ara derogat va estar vigent entre l’1 de gener del 2020 i el 21 de febrer del 2023. És el període previ al fet que la normativa fos modificada per suavitzar-la després de les primeres resolucions del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), favorables als contenciosos que gremis dedicats al motor i associacions de conductors van emprendre contra el consistori.

"Les multes que són susceptibles d’anul·lació per estar pendents de pagament o recorregudes són 143.394, per valor de 20,2 milions d’euros. És la quantitat que, com a màxim, es deixaria d’ingressar", respon l’executiu municipal a EL PERIÓDICO. Si bé continua recapitulant quantes al·legacions es van interposar dins de termini, l’ajuntament anticipa que la xifra "no tindrà gaire impacte".

Abans de la clatellada del Suprem, l’ajuntament va reservar gairebé 32 milions d’euros davant l’eventual "risc" que els advocats municipals detectaven: davant la hipòtesi d’un pronunciament advers, auguraven que s’hauria de "fer front a les possibles reclamacions que facin els ciutadans sancionats per infraccions a l’ordenança de la ZBE".

Notícies relacionades

L’import que l’ajuntament va proveir davant l’expectativa d’una decisió desfavorable del Suprem cobria quasi la totalitat de les sancions tramitades en el trienni en què la norma revocada es va mantenir en vigor. Del total de 328.000, el consistori desglossa que 58.000 van ser "anul·lades abans de la sentència, per diversos motius". Sumaven 4,3 milions d’euros.

En tot cas, el govern local nega que la resolució del Suprem obligui a tornar les quanties de les sancions ja sufragades. De les dades municipals es desprèn que s’han saldat poc més d’un terç de les penalitzacions registrades mentre va imperar la regulació abolida. En concret, se’n van liquidar el 38%. "Les noves al·legacions i recursos que, eventualment, es presentin contra multes per infraccions comeses anteriorment al 22 de febrer del 2023 no seran admeses a tràmit, perquè els actes administratius ferms no són susceptibles de recurs", argumenta el consistori. En canvi, les entitats que van apel·lar contra les limitacions en dies feiners al trànsit de vehicles sense etiqueta mediambiental oposen que s’ha de reintegrar la totalitat dels ingressos que l’ajuntament va obtenir amb la reglamentació que el Suprem va liquidar. "Haurà de retornar totes les multes del 2020 al 2023, sí o sí", afirma Mònica Xufré, de la Plataforma d’Afectats per Restriccions Circulatòries. "Animem els nostres associats que vagin a un advocat i, si fa falta –continua–, que acudeixin als tribunals i reclamin l’import amb costes".