Mataró marca el camí amb un sistema pioner

Una eina digital permet a l’ajuntament fiscalitzar quins serveis s’acaben portant a terme i comparar-los amb els planificats

Mataró marca el camí amb un sistema pioner

g. S.

2
Es llegeix en minuts
g. S.

Mataró destaca entre els municipis que en els últims temps han impulsat mesures per augmentar la fiscalització dels contractes de neteja. L’eina que ho gestiona, anomenada Link Platform, digitalitza totes les rutes dels vehicles de neteja i del personal mitjançant punts de control horari i de passada que determinen l’inici i final de cada servei.

EL PERIÓDICO ha comprovat en directe a les dependències municipals que el sistema permet visualitzar quins serveis s’han de fer cada hora i, gràcies a la geolocalització dels terminals mòbils que porten els operaris, comprovar si es cobreixen els recorreguts o hi ha alguna incidència: "El contracte de neteja és el més car de l’Ajuntament, i cal intentar fiscalitzar-lo millor", justifica el primer tinent d’alcaldia de Mataró, Xesco Gomar (PSC). Això ajuda que al treballador se li demani una feina executable, real".

La gran novetat del sistema de control mataroní és que es paga a l’empresa concessionària, Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), segons el servei real que s’ha realitzat: "La plataforma aporta transparència i permet calcular l’import dels serveis partint de les evidències de les execucions realitzades", expliquen fonts de Lavola Anthesis, empresa responsable de l’eina digital.

"Si l’empresa no fa l’acordat, això té un descompte econòmic. S’ha de pagar partint del compliment del servei", afirma Gomar. "No perseguim penalitzar l’empresa, sinó que el servei contractat es faci del tot". Quan una incidència varia el recorregut d’una brigada, l’operari ha de registrar-ho a l’aplicació que porten als mòbils. A final de mes, es comparen les dades recollides digitalment amb el planificat, es tenen en compte les incidències i justificacions, i es paga en conseqüència.

En declaracions a aquest diari, FCC recorda que des de fa 20 anys disposa de la seva pròpia plataforma de gestió integral del servei (anomenada Vision) a l’abast dels ajuntaments amb els quals treballa, tot i que assegura que "no hi ha cap inconvenient" d’operar amb altres solucions externes. De fet, l’empresa explicita que "la implementació i interconnexió" de les dues plataformes "s’ha realitzat satisfactòriament" i que "permet més adaptació i reprogramació dels serveis a les necessitats variants de Mataró".

Lots de neteja

El contracte actual, aprovat el juny del 2021, contempla en tres lots la neteja viària i de platges, la recollida de residus i de voluminosos, i el servei de control de qualitat, independent aquest últim a la plataforma digital de fiscalització. Els tres lots es van adjudicar per gairebé 60 milions d’euros, amb una vigència de cinc anys.

Notícies relacionades

Així, a falta de dos anys i mig perquè venci, el regidor Gomar anuncia que ja estan preparant els plecs tècnics per al següent: "Tota la informació que ens ofereix la plataforma ens ajudarà molt a redactar de manea molt més precisa els plecs tècnics del nou contracte".

"En condicions de sequera i de crisi climàtica és fonamental disposar d’informació per prendre les decisions més adequades, unes decisions que poden orientar-se, per exemple, cap a la minimització de serveis de neteja viària intensius en aigua garantint l’estat de neteja de la via pública", expliquen els creadors de la plataforma.

Temes:

Mataró