Un jutge reconeix la incapacitat per amiant a un extreballador del metro

Rafael Rubio, exmecànic torner, va contraure malalties pulmonars que el jutjat atribueix a la presència del component insalubre al lloc que ocupava als tallers de Vilapicina.

Un jutge reconeix la incapacitat per amiant a un extreballador del metro

Jordi Ribalaygue

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Jutjat Social número 4 de Barcelona ha declarat en situació d’incapacitat permanent total un treballador del metro de la capital catalana que ha desenvolupat afeccions pulmonars per haver estat exposat a l’amiant a la feina. El magistrat reconeix que l’empleat, Rafael Rubio, té una malaltia professional contreta al lloc de mecànic torner que va ocupar als tallers de Vilapicina des del 1978 i fins que es va jubilar l’abril del 2020.

Rubio, de 68 anys, va denunciar Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) quan encara exercia les seves tasques al suburbà. El Col·lectiu Ronda, la cooperativa d’advocats que ha representat el denunciant, ressalta que és la primera vegada que la justícia admet la incapacitat permanent per exercir el seu ofici a un operari del metro. El 2019, la Seguretat Social va resoldre que un altre exempleat de la xarxa estava incapacitat per un càncer de pulmó, atribuït a la presència de fibres d’amiant als llocs on treballava. Va morir uns anys després.

En canvi, la Seguretat Social va desestimar declarar incapacitat per malaltia laboral i costejar una pensió a Rubio el 2019. La sentència –que no és ferma i que TMB estudia per valorar si la recorre– assenyala que pateix d’asbestosi amb plaques pleurals, una malaltia associada a l’amiant. La substància es prohibeix comercialitzar a Espanya des del 2002 i és inductora de malalties respiratòries i a la pleura –la membrana que cobreix els pulmons– que solen trigar dècades a manifestar-se. La més cruel és el mesotelioma, un càncer incurable que escurça l’esperança de vida a un any quan aflora.

"Limitació en activitats"

El denunciant també té un emfisema pulmonar lleu, identificat el 2013. "La patologia que presenta el pacient des del punt de vista pulmonar li condiciona una limitació en activitats que requereixin la realització de grans esforços i l’exposició a l’amiant i a altres substàncies volàtils irritants", va concloure el forense.

La decisió obliga a abonar una prestació amb una base reguladora de 10.675,38 euros anuals per compensar l’afectat per la malaltia professional. Imposa que l’Institut Nacional de la Seguretat Social assumeixi el 70% del pagament. Dues mútues hauran de sufragar la resta de l’import.

Per la seva banda, TMB considera que la resolució "no determina que la malaltia" del seu exassalariat "estigui causada per l’amiant". "Conclou que el treballador té una incapacitat permanent en contra del dictamen de la Seguretat Social i dels informes mèdics", esgrimeix. La firma pública destaca que "fa més de 30 anys" que aplica un pla per "retirar tot l’amiant del metro de Barcelona" i estima que el 87% de la substància instal·lada a la xarxa "ha sigut retirada o tractada".

Sentència per mort

El pols entre empleats i TMB per la detecció de lesions i trastorns presumptament causats per l’amiant –en especial, en operaris de tallers i manteniment de trens i instal·lacions– ja s’ha dirimit en diverses ocasions als jutjats. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va ratificar el 2023 la sentència que un any abans va admetre el primer cas de mort d’un treballador del metro a causa de la substància tòxica. La decisió judicial ho va atribuir al fet que va estar en contacte amb el component insalubre al lloc de treball.

Notícies relacionades

En canvi, la justícia ha donat la raó en els últims mesos a TMB en un altre litigi instat per un treballador. Va denunciar que la companyia pública va desestimar ressituar-lo després que se li trobés un engruiximent pleural. El demandant pensa recórrer-ho, segons les fonts consultades.

És un dels 28 operaris a qui es van localitzar alteracions a la pleura arran d’una campanya de revisions de TMB a partir del 2018, després de confirmar-se que el material nociu seguia present en peces de trens de les sèries 2000, 3000 i 4000 de les línies 1 i 3, així com en estacions i altres espais de la xarxa. Els últims combois antiquats deixaran de circular aquest any.