A l’abril i Al maig
Tornen les vagues als busos del Baix Llobregat i l’Hospitalet
Després d’un any de ‘pau social’, els treballadors de Monbus/Julià han convocat tres jornades més d’aturades per exigir el compliment del conveni i els acords a què s’ha arribat.
L’aparent calma que ha regnat durant gairebé un any en els diferents serveis d’autobús del Baix Llobregat i l’Hospitalet té les hores comptades. Els treballadors de Monbus/Julià al Baix han convocat tres jornades més de vaga a l’abril i al maig. I no és l’única companyia. Fonts del comitè d’empresa de la històrica Rosanbus, amb unes línies que des d’aquest dissabte comença a gestionar el grup Moventis, també estudien l’opció de convocar aturades.
En el cas dels treballadors de Monbus/Julià, les aturades es preveuen per als dies 17 i 24 d’abril (de 10.00 a 18.00 h) i per al dia 8 de maig (de 8.30 a 20.30 h). David Guzmán, president del comitè d’empresa, explica que els problemes que ja denunciaven fa més d’un any persisteixen, malgrat l’acord al qual empresa i treballadors van arribar el maig del 2023. Després del pacte, que els conductors van valorar com "de mínims", van apuntar que, si no es complia el que s’havia acordat, tornarien les protestes que ja van protagonitzar durant gairebé mig any. Un dels principals conflictes rau en la manera com es va produir la subrogació des de l’anterior operadora del servei, l’antiga Oliveras, juntament amb Rosanbus una de les tres potes de l’històric grup Baix Bus, així com les noves contractacions que s’han produït des d’aleshores.
Diferents condicions
El gruix de la plantilla correspon encara als subrogats d’Oliveras, que en un inici van ser adscrits a Alcalabus, una de les empreses de la unió temporal d’empreses (UTE) que va guanyar el concurs, i després van passar a la mateixa UTE, que opera a Sant Boi, les seves connexions amb Barcelona i l’Hospitalet i altres municipis del Baix Llobregat.
No obstant, les noves contractacions, amb diferents condicions laborals, s’han anat portant a terme en dues de les empreses que formen part de l’UTE: d’una banda, Castromil (amb 75 conductors actualment) i, de l’altra, de nou, Alcalabus, amb uns 60 treballadors adscrits. "A Monbus li interessa que se’n vagi gent subrogada a l’UTE perquè és una antiguitat laboral que deixen de pagar i després contracta via Castromil amb unes noves condicions", deia el maig de l’any passat David Guzmán.
Entre els acords als quals es va arribar l’any passat, el comitè celebrava que s’havia acordat que la plantilla adscrita a l’UTE no baixés dels 175 treballadors, una xifra que, diuen, ja s’ha assolit.
A més d’aquesta situació, des del comitè de l’UTE denuncien que segueixen els problemes de manteniment als vehicles, falta d’acord per les vacances, falta de comunicació amb els empleats o falta d’espais adequats en alguns dels centres de treball adscrits. Condicions que els conductors han anat denunciant des de principis del 2023 fins ara a Inspecció de Treball, amb diverses resolucions favorables, tal com ha pogut comprovar aquest diari.
Per la seva banda, en els últims mesos també s’han constituït comitès d’empresa entre els treballadors de les altres dues empreses per les quals s’està contractant. Comitès que, tot i que de moment no han convocat vagues, afirmen recolzar les reivindicacions dels seus companys.
Fanny Martínez, presidenta del comitè d’Alcalabus al Baix, explica que la seva delegació es va constituir fa tot just un mes i que, tot i que no vagin a la vaga, voldran "fer pinya". Així, critica que l’empresa els avança els calendaris de treball amb tan poc marge que no poden "planificar res" i que passa el mateix amb les vacances. També Marc Ferrer, president del comitè de Castromil, afirma que entre els conductors hi ha "inquietud" i "queixes", però que després de només un any de constitució no arriben al punt d’organitzar-se per anar a la vaga. Malgrat això, recolza els treballadors de l’UTE i denuncia els mateixos problemes que els seus companys.
Contactats per aquest diari, des de Monbus assenyalen que, ara per ara, no faran valoracions al respecte.