Aparcaments i mobilitat
El gremi de garatges vol un paper per ordenar la ciutat
Barcelona s’enfronta a un repte considerable: decidir quines han de ser les polítiques de mobilitat del futur. No té una resposta fàcil i, amb la finalitat de definir un full de ruta, s’acaben d’iniciar els debats que definiran el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) per al període 2025-2030. Sota el lideratge de l’ajuntament, és fonamental la implicació del teixit associatiu de la ciutat per definir una estratègia clara i de consens en benefici dels barcelonins, on el sentit comú s’imposi al partidisme o a les visions parcials sobre mobilitat.
Malgrat que les reunions per abordar el pròxim PMU es prolongaran fins a l’estiu i el pla no s’aprovarà fins a finals del 2024, el punt de partida del Govern municipal sembla clar: establir un model de mobilitat en superfície segur, accessible, eficient i sostenible, en el qual el transport públic tingui cada vegada més pes i la ciutadania depengui menys del vehicle privat. Aquest plantejament raonable, que també contempla altres variables com la mobilitat sanitària i escolar o la perspectiva de gènere en qüestions de mobilitat, no hauria d’oblidar-se de l’encaix dels usuaris de cotxes i motos, que no sempre compten amb alternatives viables per desplaçar-se.
Notícies relacionadesÉs en aquest punt en el qual la xarxa de 460 garatges afiliats al Gremi de Garatges de Barcelona vol jugar un paper clau per ordenar la ciutat, reduir el trànsit i la contaminació, alliberar les calçades i garantir l’espai preferencial dels vianants. Perquè això sigui possible, el nou PMU hauria de millorar els accessos a determinats aparcaments mitjançant una senyalització menys ambigua, perquè els conductors puguin desplaçar-se d’origen a destí sense condicionar la circulació. També hauria de reduir de manera dràstica el nombre de motos que aparquen a les voreres de la ciutat (unes 90.000 de diàries, segons el col·lectiu Recuperem les voreres) i promoure les activitats complementàries dels aparcaments subterranis per resoldre, entre altres aspectes, el fort impacte als nostres carrers de la distribució de productes d’ecommerce.
Per això, convé recordar que els garatges, que continuen sent bàsics per incentivar el comerç, la cultura i la restauració, s’han obert a nous usos com l’emmagatzematge i distribució de mercaderies d’última milla amb consignes intel·ligents i refrigerades o el subministrament i recarrega de vehicles elèctrics. Aquestes activitats, aprovades per l’ajuntament, són limitades i caldria ampliar-les per aconseguir una ciutat més sostenible, on els garatges assumeixin activitats que es realitzen a la superfície. El sector dels aparcaments, que disposa de 100.000 places a la ciutat accessibles els 365 dies de l’any, demana, per tant, ser escoltat en les reunions dels pròxims mesos del PMU 2025-2030, per oferir solucions beneficioses per a la mobilitat del conjunt dels barcelonins.