BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys

Tres pimes opten al concurs del nou ‘software’, que té un valor estimat de 446.000 euros

El pla persegueix optimitzar el servei i augmentar la sostenibilitat, apunta la companyia

El sistema calcula automàticament la ruta més curta, com si fos un taxi compartit

TMB contracta un nou ‘software’ perquè els trajectes a mida puguin afrontar un salt d’escala mitjançant la reconversió dels busos de barri 

Tres apps permetrien sextuplicar el servei, que avui cobreix cinc veïnats

BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys

MERITXELL M. PAUNÉ

5
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El bus a demanda a Barcelona creixerà els pròxims tres anys. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) prepara una expansió d’aquest servei de trajectes de barri sol·licitats a granel pels usuaris, a través de la transformació de línies ja existents, en especial del Bus del Barri. L’operadora està a punt d’adjudicar un contracte que permeti cobrir fins a 15 veïnats el 2027 mitjançant 30 vehicles.

L’encàrrec consisteix a proveir la companyia de la tecnologia necessària per al salt d’escala. Fonamentalment, inclourà una aplicació mòbil per als passatgers, una altra per al conductor del bus i una tercera app de backoffice, més un sistema de "reporting i explotació de dades" per a TMB. Tres pimes s’han presentat al concurs, que té un valor estimat de 446.000 euros i una durada de tres anys més dos de possible pròrroga.

Sextuplicar la flota

Ara com ara la capital catalana compta amb cinc busos a demanda sota la marca El Meu Bus: tres operen a Torre Baró i Vallbona (Nou Barris), un a Montbau-Vall d’Hebron (Horta-Guinardó) i un altre al Farró-Galvany (Sarrià-Sant Gervasi). L’encàrrec permetria arribar a 30 autobusos, és a dir, sextuplicar la flota actual. D’altra banda, el Bus del Barri va néixer el 1998 i actualment compta amb 23 línies operades per TMB.

El 2021 el consistori va pronosticar que, després de "l’èxit de Torre Baró", els trajectes a mida s’implantarien l’any següent a Horta-Guinardó, Sarrià-Sant Gervasi i Ciutat Vella. El gener del 2022 van arribar a Montbau, al setembre a Vallbona i al novembre al Farró, però no s’han arribat a posar en marxa al nucli antic ni el consistori ha anunciat nous territoris des d’aleshores. Els resultats han sigut molt diferents segons el barri, com va explicar aquest diari al desembre.

A la zona alta ha tingut bona acollida, en especial com a enllaç entre el CAP Adrià i l’Hospital Plató. Ha superat el miler de validacions mensuals. En canvi, a Torre Baró ha registrat moltes queixes sobre el temps d’espera, que ha arribat a ser de més d’una hora segons les entitats veïnals. A més, la mala cobertura crònica d’alguns carrers confon el GPS de l’autobús. El nou contracte hauria d’ajudar a resoldre els dèficits detectats i servir de palanca per al creixement pendent.

La companyia no concreta per ara quins 10 veïnats són candidats preferents a incorporar autobús a la carta. Portaveus de TMB indiquen a EL PERIÓDICO que es tracta d’"una previsió a màxims" per al trienni 2024-2027 i matisen que "la transformació de busos de barri en busos a demanda s’adequarà a les necessitats de mobilitat que valori l’Ajuntament de Barcelona i que acabi adoptant en coordinació amb TMB i els districtes, amb la participació dels veïns".

L’objectiu del canvi, argumenten, és "millorar el servei que ofereixen avui algunes línies de bus", amb menys temps d’espera a l’adaptar-se els recorreguts a les peticions rebudes. "S’aconsegueix més eficiència i sostenibilitat, perquè quan no hi ha peticions durant l’horari de servei, en especial els caps de setmana i dies festius, el bus està aturat", apunten.

Desplegament a partir de la tardor

Els plecs del concurs exigeixen a l’adjudicatari que pugui assumir un desplegament gradual molt comprimit. Cinc mesos de preparatius, del maig al setembre, que inclouen preparar i validar la nova plataforma, formar el personal i substituir el software dels cinc busos existents. Amb el nou curs polític ja es podria iniciar l’ampliació, a un ritme molt optimista d’una nova zona cada dos mesos. La dècima i última se situaria el gener del 2027.

No obstant, la licitació es cura en salut amb els terminis: el "calendari és orientatiu i susceptible de modificar-se segons la [data de] firma del contracte" i la planificació "s’haurà de pactar durant l’execució del projecte". Atesa la progressivitat, això sí, el pressupost de la licitació es reparteix de manera creixent al llarg dels tres exercicis.

El nou sistema informàtic ha de ser capaç de suportar una càrrega de treball superior a l’actual. TMB calcula que cada una de les 15 zones mouria un mínim de 100 passatgers per dia feiner i contindria almenys 25 parades, que puguin ser totes punt d’origen o de destí dels trajectes.

L’app per al públic haurà de tenir versió Android i iOS, mentre que la del conductor no requereix adaptació a dispositius Apple perquè s’utilitzarà només en tauletes dotades del sistema operatiu de Google. Hauran de ser trilingües: català, castellà i anglès. El backoffice que utilitzarà TMB serà una aplicadora web i servirà per gestionar incidències com avaries, carrers tallats i parades anul·lades temporalment; els descansos i relleus dels conductors; cancel·lar reserves, o penalitzar usuaris que no es presentin reiteradament a viatges sol·licitats.

Reserves de trajectes

Notícies relacionades

En essència, la manera de reservar un trajecte no canviarà: cada usuari haurà d’indicar a quina hora vol sortir, el punt d’inici i el de destí i quantes persones viatjaran. A més, podrà configurar si té alguna necessitat especial fixa, com viatjar en cadira de rodes o amb un cotxet de nadó. També podrà programar reserves periòdiques i marcar com a favorites zones, rutes i parades, i fins i tot batejar-les amb un àlies ("casa", per exemple).

L’usuari rebrà notificacions amb missatges com "Queden 10 minuts per a la pròxima reserva" o "El conductor està de camí per recollir-te". L’empresa informàtica haurà d’oferir un servei d’atenció "amb resposta immediata" de dilluns a divendres de 7 h a 18 h, ja sigui per telèfon, videoconferència, correu electrònic o avisos d’incidència. El sistema calcula automàticament la ruta més curta perquè el bus enllaci totes les parades sol·licitades, com si fos un taxi compartit. Actualment, ofereix l’opció de sol·licitar un viatge immediat o programar-ne un amb una antelació mínima de 45 minuts. No implica cap cost addicional: els usuaris poden pagar amb els bitllets i abonaments estàndards de la xarxa de transport públic.