nova normativa

Territori obre les portes a incrementar les llicències de taxi

La mobilitat de mitjana i llarga distància i de més durada serà de les VTC

El Govern deixa a mitges la reforma de la llei de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places. Els serveis de les VTC hauran de tenir un temps i una distància mínims.

Territori obre les portes a incrementar les llicències de taxi

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La reforma de la llei catalana del taxi, que passarà a dir-se llei de transport de viatgers en vehicles de fins a nou places, ha sigut una de les víctimes de l’avançament electoral a Catalunya. Diguem que és més a prop del final que del principi. Serà el pròxim Govern el que haurà de tancar el tema de la guerra entre taxistes, empreses d’intermediació i llicències VTC. Per a això, Territori ha previst una normativa que deixi molt clar quins són els serveis que pot o no pot oferir cada model.

Els detalls encara s’han de tancar, però entre moltes altres coses, la idea és que els vehicles de lloguer amb conductor només puguin agafar clients que realitzin viatges amb un temps i una distància mínima predeterminada. És a dir, que no puguin fer les carreres curtes d’aquí i ara del taxi. També es deixa la porta oberta per incrementar el nombre de llicències de taxi a Barcelona.

El director de Transports i Mobilitat, Oriol Martori, es va dignar a explicar ahir en quin punt està la proposta legislativa que va començar a cuinar-se l’octubre del 2023 després de reunir totes les parts implicades, cosa per si mateix ja delicada perquè fer seure en una taula taxistes, portaveus del gremi de les VTC i dirigents d’empreses com Free Now, Cabify o Uber és tot un desafiament. Però la sang, pel que expliquen les parts implicades, no va arribar al riu, tot i que a ningú se li escapa que els taxistes semblen combregar molt més que la resta amb el full de ruta plantejat per la Generalitat.

Amb aquesta voluntat d’"aportar seguretat jurídica i que tots els usuaris sàpiguen quin transport han d’agafar en funció del seu itinerari", Territori genera compartiments estancs per a cada categoria. Però sempre, i és un detall fonamental, posant per davant els criteris que la justícia europea va deixar molt clar que podien utilitzar-se per afavorir els taxistes: contaminació, congestió i ocupació de l’espai públic. En cap cas, va asseverar el Tribunal de Justícia de la Unió Europea, la supervivència econòmica dels taxistes pot ser una raó per legislar en un sentit o un altre.

Els viatges curts, de proximitat, seran un vedat privat per als taxistes. La mobilitat, detalla Martori, "de mitjana i llarga distància i de més durada" serà el negociat de les VTC (no vetat al taxi si entra dins dels seus límits). Però tot, amb una pàtina de més protecció per al taxi, que passaria a ser un element d’interès general econòmic, cosa que el dotaria de més protecció, per exemple, en dies d’episodi d’alta contaminació, quan sí que podrien circular, com els autobusos, mentre que sí que podrien establir-se límits per a les llicències de lloguer de vehicles amb conductor. També les VTC clàssiques, denominades gran turisme, tindran un tracte diferenciat per concretar.

40 anys sense canvis

Notícies relacionades

A partir de l’aplicació de la nova llei, segons Territori, i partint de les dades que es vagin rebent sobre el funcionament del sistema, les administracions locals podran anar adaptant les seves flotes. En el cas de Barcelona és l’Àrea Metropolitana de Barcelona, a través de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), qui regula les llicències de taxistes i de VTC. Les de taxi s’han mantingut en una xifra gairebé idèntica en els últims 40 anys, malgrat que la demanda ha anat clarament a l’alça.

Són poc més de 10.500, però cal tenir en compte que tenen un dia festiu entre setmana, així que només surten a treballar unes 8.000. "El regulador urbà decidirà quin volum de serveis vol per a cada tipologia, i amb paràmetres objectius (dades) podran veure si fa més o menys serveis d’una tipologia concreta". És a dir, que l’IMET podria, després de dècades de congelació, ampliar el nombre de llicències de taxi (o fer-ho en alguns moments) en vista que les VTC ja no podrien fer viatges curts.