Sentència

BCN torna gairebé 100.000 euros de multes de la ZBE

La quantitat que l’ajuntament reemborsa equival a menys de l’1% de les sancions recaptades en els tres primers anys de veto als cotxes més contaminants

BCN torna gairebé 100.000 euros de multes de la ZBE

jordi ribalaygue

2
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Ajuntament de Barcelona reemborsarà una petita part de l’import que va recaptar amb les sancions imposades a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) entre gener de 2020 i febrer de 2023, mentre va ser vigent l’ordenança que el Tribunal Suprem va anul·lar al novembre. La clatellada a la primera norma que va implantar restriccions a la circulació dels vehicles sense etiqueta ambiental –que segueixen en vigor a l’instaurar-se una nova regulació fa poc més d’un any– ha implicat que el govern de l’alcalde Jaume Collboni renunciï a ingressar 20,1 milions d’euros d’unes 140.000 multes que no es van abonar i han sigut anul·lades. A més, el consistori tornarà prop de 100.000 euros que sí que va ingressar.

Una quantitat ínfima si es compara amb els 10,5 milions que va cobrar per infraccions atribuïdes a models sense els adhesius 0 Emissions, Eco, C i B que suposadament es van saltar el veto al trànsit. L’executiu municipal concreta que reingressarà 95.140,16 euros de 3.917 sancions aplicades a un total de 852 vehicles. Equival a menys de l’1% de l’import recaptat amb les amonestacions.

L’anunci oficial que cancel·lava els càstigs que "no fossin ferms" per haver-se recorregut o que "no estiguessin completament executats" es va publicar el 26 d’abril. L’avís circumscrivia els supòsits a derogar els procediments "en què no hagi recaigut resolució sancionadora", de manera que excloïa el retorn de les multes ja pagades.

Recursos sense resolució

No obstant, hi va haver casos en què es van costejar però es van interposar recursos que no van arribar a resoldre’s o l’ajuntament va embargar les quantitats corresponents a amonestacions en què els conductors van litigar en contra. En aquestes circumstàncies, no es van declarar fermes. Va passar amb una petita empresa de reformes de la ciutat, que va presentar al·legacions a les 46 sancions que una furgoneta de la seva flota va acaparar. Després de diverses apel·lacions, va elevar el cas al jutjat. El consistori va retenir la suma, 11.185,36 euros, a l’espera del judici. La vista no s’ha celebrat perquè la sentència del Suprem va portar el govern local a revocar els càstigs a la companyia al gener i procedir al reintegrament de la quantia després.

La resolució que deixa sense efecte les sancions pendents dels tres primers anys de ZBE reconeix "el dret a la devolució dels imports abonats" per infraccions en el cas que "els interessats tinguin deutes pendents en fase executiva". És a dir, en el supòsit de no haver-les liquidat durant el període voluntari i que, a més, l’ajuntament hagués retingut imports mentre es dirimien els recursos.

Les excepcions

Notícies relacionades

És l’única opció en què el consistori admet el reembors dels diners recaptats per incompliments de la ZBE, que prohibeix l’accés a vehicles sense adhesiu ambiental en bona part de Barcelona de dilluns a divendres entre les 7.00 i les 20.00 hores, tret d’autoritzacions excepcionals. L’executiu municipal sempre ha afirmat que el revés judicial a la primera ordenança no suposa el retorn de les amonestacions costejades, perqupe es tracta d’actes administratius ferms. Gremis i entitats de conductors que van emprendre els plets contra la norma hi discrepen. En aquest sentit, s’han plantejat presentar reclamacions perquè es compensi tots els conductors penalitzats.

Per la seva banda, l’ordre municipal inclou transferir una "possible compensació" a part del reintegrament. "Les devolucions es retornen amb interessos", assenyala l’ajuntament.