Onze eixos verds per al 22
El govern municipal de Collboni manté les vies convertides en zones de vianants que Colau va planificar a Sant Martí amb un pla que inclou ajustos i flexibilitza el pas de vehicles.
L’alcalde Jaume Collboni esbossa el seu propi full de ruta per a la pacificació de carrers a Barcelona. Com va recalcar ell mateix, no expandirà els eixos verds de l’Eixample, paradigma de la doctrina urbanística de la seva antecessora i exsòcia, Ada Colau. El govern municipal al·lega que el manteniment d’aquestes vies s’està revelant massa car: estima que, en el cas de Consell de Cent, el cost es multiplica per 10 en comparació amb altres carrers.
Tot i que advoqui més per recuperar interiors d’illa que per adoptar el model superilla, l’executiu socialista sí que ha ratificat la creació d’11 eixos verds concebuts en el mandat passat per a Sant Martí, tots dins del 22@, el districte tecnològic que inclou empreses d’innovació, patrimoni industrial i una nombrosa colònia d’expats.
La pacificació de la circulació al 22@ va ser dissenyada durant el bipartit dels Comuns i el PSC. Allò a què el gabinet de Collboni dona curs ara és el que el planejament consagra des del 2022. El projecte –sense dates ni pressupost definits, tot i que alguns punts ja estan reurbanitzats– es va presentar dijous en una sessió oberta. Engloba una superfície de 212.202 metres quadrats, que mudaran d’aspecte perquè la vegetació i els passos exclusius per a vianants creixin de 31.690 a 94.873 metres quadrats a sis barris, reduint carrils a la circulació, però sense que els vehicles quedin proscrits. De fet, cap carrer ni cap tram quedaran vetats al trànsit.
Partidaris i detractors
Les fonts consultades aclareixen que ja es va preveure així al prefigurar-se la reforma i no aprecien diferències significatives entre la planificació del govern anterior i l’actual. Sí que admeten que, en tot cas, el model a seguir no serà el de Consell de Cent, que ha concitat debat, amb partidaris i detractors i, fins i tot, sentències en contra. Per la seva banda, l’executiu de Collboni insinua cert propòsit de relectura dels eixos verds, amb els quals ja es van mostrar escèptics mentre van ser el soci minoritari de Barcelona en Comú. En aquest sentit, assenyala que, a part d’adaptar-se als "criteris ambientals" fixats, les obres es faran "tenint en compte el disseny de les noves pacificacions" amb segell socialista. Diu que els matisos que incorporen tenen "l’objectiu de continuar estenent el verd, però amb un model que garanteixi la mobilitat sostenible –sobretot, el pas de transport públic– i una bona convivència a l’espai públic, que faciliti la gestió i eviti el conflicte entre vianants, vehicles, veïns i càrrega i descàrrega".
Els nous eixos verds es desplegaran en una part dels carrers de Sancho de Ávila, Almogàvers, Pujades, Doctor Trueta, Àlaba, Ciutat de Granada, Fluvià, Bolívia, Cristóbal de Moura, Treball i Puigcerdà. Els plans que concreten ara la remodelació prefigurada en l’anterior mandat respecten la premissa que ja es va anunciar, la de dotar la població instal·lada a l’antiga zona fabril de "zones verdes de proximitat que siguin permanents i obligatòries per als projectes d’urbanització", recorda el govern del PSC.
En tot cas, el pla inclou alguns ajustos en espais qualificats com a lliures de circulació, on part de la calçada serà rellevada per places i jardins. El document, acabat d’aprovar per la comissió de govern, al·lega que les correccions són el "mínim necessari" per preservar "la funcionalitat i continuïtat tant dels passos de vehicles com dels espais lliures", així com per "garantir-ne l’accessibilitat".
Un dels eixos verds que es retoquen és el del carrer de Cristóbal de Moura. Allà es manté una rambla central però es llimen les zones enjardinades en xamfrans i dues placetes que es preveuen crear, als encreuaments amb Puigcerdà i Fluvià. S’obren d‘aquesta forma uns "passos de vehicles rectes" a banda i banda de l’avinguda, que travessaran les places, per evitar que els conductors facin ziga-zagues a les confluències.
Al consistori es jutgen com a puntualitzacions subtils i motivades per raons urbanístiques, que en cap cas subverteixen la idea original. En aquest sentit, la superfície verda que s’esborra per traçar una calçada recta per al trànsit es compensa ressituant vegetació al mateix entorn.
"Diferents solucions"
Una paraula que el pla repeteix amb freqüència és flexibilitat. S’esmenta per concedir "marge de maniobra" i donar opció a "diferents solucions viàries" als futurs projectes d’urbanització. Així, queden oberts la ubicació i l’encaix de zones de pas de trànsit amb voreres i passejos i com es reordenaran els carrers per cenyir-se a l’"obligació de destinar un mínim del 33% de la superfície a espais lliures exclusius per a vianants i zones verdes", indica l’ajuntament.
Notícies relacionadesLes fonts consultades no entreveuen que s’opti per fonamentar plataformes úniques, sense distinció per a vehicles i transeünts, sinó que s’elegeixin més aviat calçades diferenciades. En tot cas, el consistori respon que el pla preveu un "catàleg de solucions" per resoldre l’equació que ha de conjugar més vegetació i assegurar la mobilitat rodada. El document aprovat afegeix que "les solucions de pas per a carrils de circulació" –tant per als troncs centrals com els xamfrans– "poden canviar al llarg del temps".
El que resulta inapel·lable és que hi ha 136 guals dins dels pròxims eixos verds. S’estipula que s’asfaltaran unes franges pavimentades "puntuals" entre els locals i el pas de vehicles.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- De l’avís a Vinícius a la filtració al City
- El temporal descarrega a València i Albacete i causa set desapareguts
- LA GALA DE LA PILOTA D'OR ¿Com es va blindar Aitana Bonmatí?
- Mapes Aquesta és la zona zero de València on ha colpejat la pitjor dana del segle
- Begoña Gómez, imputada per apropiació indeguda i intrusisme